تاریخ: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۸۲۶۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت صنایع چدن اصفهان:

بومی‌سازی، رمز بقای تولید است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت صنایع چدن اصفهان گفت: بروکراسی اداری و مراحل دشوار و طاقت‌فرسای اخذ مجوز واردات قطعات مورد نیاز خودرو‌های سنگین، تنها منجر به هدررفت زمان و انرژی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی رحیمی بیان کرد: شرکت صنایع چدن اصفهان، تولیدکننده قطعات خودرو‌های سنگین با داشتن مهارت‌های تخصصی در زمینه طراحی، مدل‌سازی، ماشین‌سازی، ریخته‌گری، ماشین‌کاری و تکمیل قطعات منطبق با استاندارد‌های جهانی، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در خاورمیانه مشغول به فعالیت است و در سال ۱۳۷۴ صادرات محصولات تولیدی خود را به کشور‌های خاورمیانه آغاز کرد.

این واحد تولیدی فعالیت خود را از سال ۱۳۶۱ در شهرک صنعتی نجف‌آباد استان اصفهان و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز کرد و ریخته‌گری قطعات سبک و سنگین مورد نیاز صنایع کشور را در دستور کار خود قرار داد. در سال ۱۳۸۵ با اجرای یک طرح توسعه، زمینی به وسعت ۱۳۰ هزار مترمربع خریداری شد و سالن‌های تولیدی با زیربنای ۳۰ هزار مترمربع و خط قالب‌گیری تمام اتوماتیک با هدف تولید قطعات خودرو‌های سنگین با تیراژ بالا ایجاد شد.

وی افزود: این شرکت محصولاتی مانند صفحه اصلی چرخ پنجم، کاورکلاچ، توپی چرخ، دیسک، پره چرخ، قطعات شاسی و... تولید می‌کند. ظرفیت تولید این مجموعه ۲۰ هزار تن قطعات ریخته‌گری است و در حال حاضر با تمام توان مشغول فعالیت هستیم.

شرایط دشوار اخذ مجوز بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت صنایع چدن اصفهان در ارتباط با چالش‌های بخش تولید، مطرح کرد: فعالیت مجموعه ما در تولید قطعات خودرو‌های سنگین است که مزیت نسبی در ایران دارد و در حال حاضر اصلی‌ترین مشکلی که با آن مواجه هستیم، سوء مدیریت در برخی سازمان‌های ذی‌ربط است.

به عنوان مثال، در خصوص واردات قطعات مورد نیاز خود اعم از بلبرینگ که یکی از قطعات مورد استفاده در بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی داخلی است و این قطعه در سطح بازار وجود ندارد، درخواست صدور مجور واردات را مطرح کرده‌ایم، اما همان زمان به ما اعلام کردند که لازم است برای این سری از قطعات پروانه بهره‌برداری صادر داشته باشد. در آن زمان ما با اخذ یک قرارداد تولید چهار هزار تا پنج هزار قطعه‌ای، مشغول به تولید محصولات مورد نظر بودیم. حال اگر اقدام به اخذ پروانه بهره‌برداری می‌کردیم، حداقل ۶ ماه زمان خواهد می‌برد، اما متاسفانه همین قطعه را افرادی که در سطح بازار به عنوان تامین‌کننده خرد مشغول فعالیت هستند، به راحتی وارد کشور می‌کنند و در کمال تعجب، با هیچ مشکلی نیز روبه‌رو نمی‌شوند.

رحیمی ادامه داد: گذر از مراحل دشوار و طاقت‌فرسای اخذ مجوز واردات، تنها منجر به هدررفت زمان و انرژی خواهد شد. معضلاتی مانند فرسودگی ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید و همچنین کمبود برق به علت عدم تخصیص برق مازاد در استان اصفهان به سبب آلودگی هوا به واحد‌های ریخته‌گری که منجر به عدم توسعه تولید در این مجموعه‌ها می‌شود، شرایط ادامه فعالیت را بیش از پیش دشوار ساخته است. این در حالی است که ما واحد تولیدی خود را برای صنعت سبز کاندید کرده‌ایم و هیچ‌گونه آلایندگی در زمینه تولید نداریم.

وی در ارتباط با ماشین‌آلات این مجموعه، تصریح کرد: به دلیل عدم ساخت داخل ماشین‌آلاتی که در شرکت صنایع چدن اصفهان استفاده می‌شود، به دنبال مهندسی معکوس و بومی‌سازی رفتیم و توانستیم با تکیه بر دانش متخصصان داخلی، دستگاه‌هایی مانند کارسل CNC، ماشین‌آلات ماهیچه‌گیری اتوماتیک و تراش CNC را بومی‌سازی کنیم.

دامپینگ روسیه در صنعت فولاد جهان

مدیرعامل شرکت صنایع چدن اصفهان در ادامه به وضعیت صنعت فولاد در جهان اشاره کرد و گفت: بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز مانند ورق‌های ضایعاتی چدنی و فولادی در داخل کشور قابل تامین هستند، اما برخی دیگر نظیر بلبرینگ، گرافیت و ابزار‌های براده‌برداری وارداتی است. علی‌رغم وضعیت نامناسب بازار جهانی فولاد در سال جاری و افزایش قیمت‌ها در داخل که ناشی از دامپینگ روسیه و جنگ این کشور با اوکراین بود، قیمت ورق‌های ضایعاتی تغییر چندانی نکرد و حتی با کاهش قیمت همرا بود. یعنی قیمت آن از ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم با افت سه هزار تومانی، به ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. از این رو با کاهش قیمت ورق، تولیدکنندگانی که از این محصول برای تولید بیلت استفاده می‌کردند، با زیان مالی روبه‌رو شدند و تولید برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته است.

رحیمی خاطرنشان کرد: اگرچه ماده اولیه مورد نیاز بسیاری از واحد‌های ریخته‌گری آهن اسفنجی است، اما با این وجود، بسیاری از افراد استفاده از ضایعات را در دستور کار خود قرار می‌دهند و ثبات قیمت و تامین ضایعات کافی، بدون شک به رونق تولید این واحد‌ها منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر تولید مشکل دیگری نداریم، اذعان کرد: علی‌رغم گلایه‌مندی اکثر واحد‌های تولید از کمبود نیروی انسانی طی ماه‌های اخیر، شرکت صنایع چدن اصفهان با رشد ۳۰ درصدی تولید، موفق به جذب نیروی انسانی مجرب و کارآزموده در خط تولید شده است که در همین راستا توانستیم برای بیش از ۲۱۰ نفر اشتغال‌زایی داشته باشیم و با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم.

مدیرعامل شرکت صنایع چدن اصفهان در پایان ضمن بیان اینکه آینده صنعت تولید قطعات خودرو‌های سنگین بسیار روشن و امیدبخش است، یادآور شد: خوشبختانه بازار مصرف محصولات تولیدی این شرکت از شرایط مطلوبی برخوردار است و با ظرفیت ۱۰۰ درصدی مشغول به فعالیت هستیم. امیدواریم به یاری خدا همچنان به مسیر روبه‌رشد خود ادامه دهیم و برای دستیابی به موفقیت‌های روزافزون، از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده