تاریخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۲۸۳۰۴۲

برنامه افزایش ترانزیت ریلی کالا بین ایران و ترکیه به بیش از یک میلیون تن در سال

‌می‌متالز - مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: با امضای تفاهم نامه همکاری در نشست مرزی بین مسوولان راه آهن ایران و ترکیه، میزان ترانزیت ریلی بین این کشور‌ها به بیش از یک میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا قربانی، در حاشیه چهل و دومین نشست دیدار مرزی بین راه آهن‌های ایران و ترکیه در گفتگو با خبرنگاران افزود: هم اکنون میزان ترانزیت ریلی کالا از ایران به ترکیه از طریق راه آهن آذربایجان و ناحیه پنج مالاتیای ترکیه ۸۰۰ هزار تن در سال است.

وی اظهار داشت: نشست دیدار مرزی بین راه آهن‌های ایران و ترکیه برای تسهیل و روانسازی حمل و نقل ریلی بین ۲ کشور، ترانزیت کالا و راهکار‌های لازم برای توسعه آن و مسایل بین راه آهن‌های ۲ ناحیه برگزار شد.

مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: در این نشست مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل ریلی بین ۲ کشور مطرح و مقرر شد این مشکلات با همکاری متقابل برطرف شود.

قربانی، با اشاره به تعطیلی فعالیت حمل و نقل ریلی ترکیه در روز‌های شنبه و یکشنبه، ادامه داد: در این جلسه مقرر شد راه آهن ترکیه در حوزه حمل و نقل ریلی روز یکشنبه فعالیت داشته باشد.

وی یادآوری کرد: هم اکنون یک هزار و ۴۰۰ واگن در حوزه حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه از طریق راه آهن آذربایجان تردد می‌کنند که از این تعداد ۶۵۰ واگن ایرانی و ۷۵۰ واگن ترکیه‌ای هستند در حالی که هشت ماه پیش فقط ۵۰۰ واگن ترکیه در حمل و نقل بین المللی فعال بودند.

مدیرکل راه آهن آذربایجان با اشاره به تعطیلی حمل و نقل ریلی مسافر بین ۲ کشور ایران و ترکیه، گفت: در این جلسه حمل و نقل بین المللی مسافر از طریق راه آهن نیز مطرح و مقرر شد این موضوع در جلسه‌ای بین مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل راه آهن ترکیه در تهران مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

قربانی، ادامه داد: تلاش می‌شود حمل و نقل ریلی مسافر بین ایران و ترکیه با رفع مسایل و مشکلات موجود تا پایان سال در مسیر تهران- تبریز- وان - آنکارا راه اندازی شود.

افزایش تبادلات تجاری بین ایران و ترکیه از طریق راه آهن در منطقه آسیای میانه

مدیرکل ناحیه پنج راه آهن ترکیه نیز با اشاره به چهل و دومین نشست مرزی بین راه آهن‌های ایران و ترکیه گفت: در این دیدار‌ها با طرف‌های ایرانی موارد مورد علاقه طرفین در حوزه حمل و نقل بین المللی کالا از طریق ناوگان ریلی مطرح شد و طرفین بر افزایش تبادلات تجاری از طریق راه آهن در منطقه آسیای میانه تاکید کردند.

علی کارآبی، ابراز امیدواری کرد: توافقات انجام شده در این نشست‌ها پس از رفع مشکلات موجود، طی سال جاری برای تسهیل و روانسازی حمل و نقل ریلی بین ۲ کشور عملیاتی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده