تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۸۵۰۳۰

انتقاد وزیر راه و شهرسازی از عقبگرد بخش ریلی مسافری/ ناوگان ریلی مسافری در یک دهه گذشته نصف شد

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عقب‌گرد بخش ریلی مسافری طی ۱۰ سال اخیر، گفت: در یک دهه اخیر، واگن‌های مسافری از ۲۰۰۰ دستگاه به حدود ۱۰۰۰ دستگاه کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره‌برداری از ۴۲۸ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل و بازسازی شده، اظهار کرد: صنعت ریلی در صدر پیشران‌های پیشرفت کشور قرار دارد. اگر صنعت حمل و نقل کشور پیشرفته نباشد، آن کشور به هیچ عنوان پیشرفته نیست. رکن اصلی پیشرفت کشور ما نیز صنعت ریلی است.

وی با تاکید بر اینکه باید با مکانیزم‌های تشویقی هر چه می‌توانیم بار را به ریل منتقل کنیم، افزود: این مسئله با بخشنامه و دستورالعمل اتفاق نمی‌افتد بلکه باید آنقدر این بخش جذاب شود تا سرمایه‌گذاران با رغبت به سمت آن بیایند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال اخیر عقب‌ماندگی عمیقی در بخش مسافری داشته‌ایم، تصریح کرد: طی یک دهه اخیر تعداد واگن‌های مسافری از دو هزار دستگاه به هزار تا هزار دو دویست دستگاه کاهش یافته است ما وارث این عقب ماندگی هستیم که باید سریع آن را جبران کنیم.

بذرپاش یکی از عوامل عقب‌ماندگی کاهش سرمایه‌گذاری بوده، تاکید کرد: در بخش باری نیز با وجود آنکه بر اساس قانون باید از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد سهم حمل بار ریلی می‌رسیدیم، اما امروز این عدد حدود همان ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۴۲۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی اظهار کرد: این مساله نشان می‌دهد که بخش خصوصی در تولید و نوسازی ناوگان ریلی فعال شده است که خوب است، اما کم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از تمام مدیران، پرسنل، پیمانکاران، کارگران و بخش خصوصی فعال حوزه ریلی قدردانی می‌کنیم، اضافه کرد: اگر به دنبال قدرت سیاسی، اقتصادی و ثروت ملی هستیم بخش زیادی از این‌ها از مسیر صنعت حمل و نقل ریلی می‌گذرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده