تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۲۸۳۰۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه نیازمند روانشناسی است

‌می‌متالز - یک فعال بازار سرمایه با ارایه راهکار‌هایی در رابطه با بازگشت اعتماد به بازار نیاز بورس به رفتارشناسی و تجزیه و تحلیل روان شناختی تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل سبدگردان داریک پارس، با بیان این که یکی از ویژگی‌های مهم بازار سرمایه نقدشوندگی و توان تعیین قیمت عادلانه سهام است گفت: این دو عامل اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه ضروریات و مقدمات آن فراهم شده باشد. وی افزود: به‌نظر می‌رسد سازمان بورس و نهاد‌های ذیربط در طول زمان برای این اقدام تلاش کرده‌اند، اما یکی از تلاش‌هایی که باید به آن بیشتر بپردازند، توسعه ابزار‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در این بازار است.

شهر آبادی با بیان این که یکی دیگر از تلاش‌هایی که سازمان بورس و یا افراد ذیربط می‌توانند انجام دهند بحث بازگشت اطمینان سهامداران چه حقیقی و چه حقوقی به بازار است گفت: باید اقداماتی صورت گیرد تا سلب اعتمادی که از سرمایه‌گذاران شده به بازار برگردد و شاید در این شرایط که جو انفعالی شدید بر بازار حاکم شده است اگر بتوانند فعال‌تر و پویاتر عمل کنند و از ارتباطات با نهاد‌های مالی که توان خرید و حمایت بازار را دارند، استفاده و آن‌ها را ترغیب کنند حداقل در زمان‌ها و برهه‌هایی از بازار حمایت کنند، به تدریج می‌توانند به برگشت اعتماد به بازار کمک کنند.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: سهامداران به ویژه سهامداران خرد سرمایه اصلی بازار هستند و نباید به ناامیدی عمیق فرو روند، چون این‌ها تحت تأثیر شرایط چه واقعی، احساسی و جو‌های حاکم شده قرار می‌گیرند و به‌نظر می‌رسد باید بر روی روانشناسی کلان بازار کار کرد؛ یعنی متخصصانی تعیین کرد که با روانشناسی بازار آشنا باشند و بتوانند در این شرایط اقداماتی انجام دهند تا اطمینان و قوت قلب به سرمایه‌گذاران برگردد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده