تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۲۸۳۰۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی خبر داد؛

واحد‌های تولیدی، توزیعی و واردکنندگان می‌بایست در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اعلام کرد که برابر دستورالعمل‌های ابلاغی، تمامی واحد‌های تولیدی، توزیعی و واردکنندگان، باید نسبت به ثبت‌نام و اخذ کد نقش در سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir اقدام و اطلاعات تولید و توزیع خود را در این سامانه ثبت کنند.

به گزارش می‌متالز، «عبدالحمید سرتیپی» مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت برابر بند ۲۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر شفاف و روال‌سازی نظام توزیع کالا و خدمات در کشور طراحی شده است، گفت: برابر دستورالعمل‌های ابلاغی، تمامی واحد‌های تولیدی، توزیعی و واردکنندگان، باید نسبت به ثبت‌نام و اخذ کد نقش در سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir اقدام و اطلاعات تولید و توزیع خود را در این سامانه ثبت کنند.

وی در ادامه افزود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مطابق ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مورخ ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ واردکنندگان نخستین مشمولان این طرح بوده و تولیدکنندگان با فاصله زمانی چند ماهه مشمول دریافت شناسه کالا شدند؛ تمامی فرآیند‌های تجاری اعم از ثبت سفارش، ترخیص کالا، انبارش و حمل تنها با شناسه کالا امکان پذیر است.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اضافه کرد: شناسه کالا، کد ۱۳ رقمی است که در واقع همان بارکد کالا است که از طریق آن هر کالایی در طبقه‌بندی مشخصی در سامانه شناسه کالا با این کد مورد شناسایی قرار می‌گیرد. این کد به صورت خاص و یونیک بر روی محصول نصب می‌شود و وجه متمایزی بین کالا‌های قاچاق است که به‌صورت غیر قانونی وارد کشور شده‌اند. کد شناسه در سامانه شناسه کالا ثبت می‌شود تا در صورت نیاز شناخته شود و همه واردکنندگان و تولید کنندگان مشمول باید نسبت به اخذ این کد نقش از سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

سرتیپی تصریح کرد: گروه‌های منتخب مشمول اخذ شناسه کالا مطابق ابلاغیه وزارت صنعت، معدن وتجارت شامل تولید انواع کاغذ، پودر‌های شوینده، کارتن، نئوپان، انواع خودرو‌های سبک و سنگین اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، ون، انواع سواری‌ها، وانت، انواع صنایع شیمیایی و پلیمری اعم از دوده، روغن موتور تصفیه اول، صنایع لوازم خانگی و اداری اعم از تولید انواع تلویزیون، کولر آبی، ماشین لباسشویی، صنایع معدنی اعم از تولید شمش آلومنیوم، کاتد مس، کنسانترره زغال سنگ، محصولات فولادی، صنایع منسوجات و پوشاک، الیاف اکریلیک، تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی اعم از تراکتور و کمباین هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: برابر ابلاغیه وزارت صمت برای استان آذربایجان غربی در سامانه جامع تجارت با اولویت ۱۳۵ واحد تولیدی منتخب اقدامات و پیگیری‌های لازم جهت ثبت‌نام این واحد‌ها در سامانه جامع تجارت و اخذ شناسه کالا انجام و آموزش‌های لازم به منظور ثبت اظهار تولید و اخذ شناسه در سامانه مذکور صورت گرفته است.

آذربایجان غربی در رتبه دوم کشوری

سرتیپی همچنین گفت: با توجه به اینکه در برش استانی ۱۳۵ واحد اولویت‌دار معرفی شده بود، با پیگیری‌های انجام شده، ۷۲ واحد اقدام به ثبت اظهار تولید و اخذ شناسه کرده‌اند و ۴۸ واحد دیگر در حال تکمیل فرایند ثبت نام و اخذ شناسه هستند. همچنین ۱۵ واحد نیز از واحد‌های اولویت‌بندی شده در حال حاضر غیر فعال بوده که با توجه به اقدامات انجام شده، آذربایجان غربی حائز رتبه دوم کشور در این خصوص است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده