تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۸۳۳۰۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

جهش قیمت در بازار خودرو

جهش قیمت در بازار خودرو
‌می‌متالز - بررسی بازار خودرو در بازه زمانی یک‌ماهه نشان می‌دهد منحنی قیمت بین ۳۰ تا ۱۰۰‌میلیون تومان در مدل‌های مختلف دچار نوسان شده و این در حالی است که معاملات خاصی در بازار انجام نمی‌شود. بازار خودرو پس از چند ماه سکوت و ثبات نسبی، طی یک ماه گذشته مجدد دچار نوسان و افزایش قیمت محسوس بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شده است.

به گزارش می‌متالز، بررسی‌ها نشان می‌دهد پراید ۱۱۱ معادل ۲۱۴میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۲۰۰میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک معادل ۲۲۴میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار معادل ۲۱۹میلیون تومان، ساینا معادل ۲۳۰میلیون تومان، کوییک دنده‌ای معادل ۲۲۹میلیون تومان و کوییک اتوماتیک پلاس معادل ۳۱۲میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورده‌اند. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۳۴۵میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۴۱۰میلیون تومان، پژو پارس ساده معادل ۳۷۰میلیون تومان، دنا معمولی معادل ۴۴۵میلیون تومان، رانا پلاس معادل ۳۵۰میلیون تومان و سمند LX ساده معادل ۳۳۸میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورده‌اند. در این بین، بررسی بازار خودرو حکایت از آن دارد که معاملات خاصی در بازار انجام نمی‌شود و بازار در یک رکود نسبی به سر می‌برد. نکته مهم این است که اگرچه قیمت خودرو همواره متناسب با نوسانات نرخ دلار افزایش می‌یافت، اما مولفه دیگری هم در تغییر قیمت خودرو‌ها اثرگذار بوده و آن عرضه کم خودرو به بازار است.

بر همین اساس نیز، هم مشتریان واقعی و هم فروشندگان به امید تغییر وضعیت عرضه و انتظار برای رسیدن خودرو‌های وارداتی به بازار کشور، از معاملات عقب‌نشینی کرده و بازار خودرو پیش از موعد در یک خواب زمستانی فرو رفته است. البته آنطور که متولیان وزارت صمت می‌گویند تعدادی از خودرو‌های وارداتی به پشت مرز‌های کشور رسیده‌اند، اما با این وضع قیمت دلار در بازار، باید منتظر ماند و دید این خودرو‌ها با چه قیمتی عرضه خواهند شد. پیش از این مسوولان اعلام کرده بودند خودرو‌های خارجی با قیمت‌های اقتصادی و از محدوده ۲۰۰میلیون تومان به بالا عرضه خواهند شد و این در حالی است که ارزان‌ترین خودروی ایرانی مربوط به پراید ۱۳۱ با قیمت ۲۰۰میلیون تومان می‌شود؛ بنابراین اینکه خودروی خارجی نیز هم‌قیمت با خودرو‌های هم‌ردیف با پراید و تیبا عرضه شوند، جای سوال است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده