تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۲۸۳۳۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن برای ۵ هفته متوالی

‌می‌متالز - معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته گذشته پس از ۵ هفته متوالی مجددا افزایش یافت در حالی که میزان واردات سنگ آهن با کاهش همراه بود.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq نشان داد معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان برای هفته ۲۵ نوامبر تا ۲ دسامبر ۲۰۲۲ به ۷۵۸ یوان در هر تن (۱۱۲.۱ دلار در هر تن) رسیده است. این در حالی است که معاملات آتی سنگ آهن نسبت به هفته قبل با رشد ۳.۹ درصدی همراه بوده است. بررسی‌ها نشان داده قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافته است.

فعالان بازار اعلام کردند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه دسامبر در بورس سنگاپور در روز جمعه (۲ دسامبر) به ۱۰۵.۷۵ دلار در هر تن رسیده است. باید توجه داشت که معاملات آتی سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲ با افزایش ۶.۹ درصدی همراه بوده است.

در این میان برخی منابع خبری گزارش دادند قیمت سنگ آهن در چین به دلیل انتظارات مبنی بر اینکه دولت این کشور محدودیت‌های شدید بیماری همه گیر را کاهش دهد به افزایش خود ادامه داد. در این زمینه، تقاضا برای مواد اولیه مورد نیاز برای کارخانه‌های فولادی طی پنج هفته متوالی رو به رشد بوده است.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲ دسامبر) گزارش دادند در برخی از شهر‌های کشور چین بیماری کووید ۱۹ همچنان در حال گسترش است، در نتیجه دولت پس از ناآرامی‌های اجتماعی گسترده، الزامات آزمایش و قوانین قرنطینه را کاهش داده اند. به گزارش رویترز، چین در روز‌های آینده رسماً کاهش محدودیت‌های قرنطینه در این کشور را اعلام خواهد کرد. در عین حال باید توجه داشت که کاهش موارد جدید روزانه مبتلا به این بیماری نیز گزارش می‌شود.

به نقل از برخی تاجران مستقر در چین، دولت چین با حمایت از مصرف فولاد به بخش املاک و مستغلات محلی کمک می‌کند. با این حال، ضعف در بخش املاک و مستغلات همچنان ادامه دارد. بررسی‌ها نشان داده فروش خانه‌های جدید توسط ۱۰۰ توسعه دهنده بزرگ مستقر در چین در نوامبر ۲۰۲۲ به ۵۵۹ میلیارد یوان رسیده است که نسبت به نوامبر ۲۰۲۱ با کاهش ۲۶ درصدی همراه بوده است.

به گفته تحلیل گران Mysteel، بهبود تقاضا برای سنگ آهن در چین ناشی از قصد فولادسازان چینی برای نزدیک کردن تولید فولاد در سال ۲۰۲۲ به نتایج سال گذشته است. با این حال، افزایش تولید فولاد و رشد تقاضا برای مواد اولیه با پویایی موجود برای تقاضای فولاد منطبق نیست. در نتیجه به احتمال زیاد، افزایش تولید منجر به افزایش موجودی محصولات فولادی می‌شود که وضعیت بازار را بدتر کرده و تولید کنندگان را مجبور به کاهش قیمت خواهد کرد.

معامله گران در روز جمعه (۲ دسامبر) گزارش دادند بازار جهانی فولاد در وضعیت نسبتاً دشواری قرار دارد. فعالان بازار به دنبال شرایطی برای بهبود وضعیت بازار هستند، به همین دلیل است که اخبار منتشر شده از چین که بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

آندری گلوشچنکو، تحلیلگر مرکز GMK، اظهار کرد: با این حال، به احتمال زیاد، افزایش فعلی قیمت سنگ آهن کوتاه در مدت ادامه خواهد یافت، زیرا مشکلات اقتصادی جهانی آنقدر بزرگ است که اکنون قابل حل نیست.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲، شرکت‌های فولادی مستقر در چین واردات سنگ آهن را به ۹۷ میلیون تن رسانده اند. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن توسط شرکت‌های چینی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ با افت ۱.۷ درصدی همراه بوده است. باید توجه داشت که چین در ماه اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۹۴.۹۷ میلیون تن سنگ آهن وارد کرده است که نسبت به اکتبر ۲۰۲۱ با کاهش ۴.۳ درصدی همراه بوده است.

برخی منابع خبری در روز جمعه (۲ دسامبر) اعلام کردند که چین بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است. فولادسازان چینی در سال ۲۰۲۱ تولید فولاد را ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش داده و به ۱.۰۳ میلیارد تن رساندند. بررسی‌ها نشان داده چین در سال ۲۰۲۲، قصد دارد به کاهش تولید خود ادامه دهد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده