تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۰
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۲۸۳۳۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش صادرات سنگ آهن در اوکراین

‌می‌متالز - بررسی داده‌ها نشان داد میزان صادرات سنگ آهن در اوکراین نسبت به ماه قبل با کاهش همراه بوده و میزان کالا‌های وارداتی به این کشور رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، تاراس کاچکا، معاون وزیر اقتصاد اوکراین در روز جمعه (۲ دسامبر) اعلام کرد شرکت‌های معدنی مستقر در اوکراین صادرات سنگ آهن و منگنز را در نوامبر ۲۰۲۲ به ۷۸۳ هزار تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین نسبت به سپتامبر ۲۰۲۲ حدود ۲۶.۸ درصد کاهش یافته است. همچنین باید توجه داشت که میزان صادرات سنگ آهن و منگنز در نوامبر ۲۰۲۲ نسبت به نوامبر ۲۰۲۱، حدود ۸۰.۲ درصد افت داشته است.

تاراس کاچکا، معاون وزیر اقتصاد در صفحه فیس بوک خود در این باره اظهار کرد:برای اولین بار از ابتدای سال ۲۰۲۲، صادرات سنگ آهن از اوکراین به زیر مرز یک میلیون تن رسیده است.

فعالان بازار در روز جمعه (۲ دسامبر) اعلام کردند به طور کلی، صادرات کالا از اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ به ۹.۱۲ میلیون تن رسیده است که نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ با کاهش ۰.۹ درصدی همراه بوده است. بررسی‌ها نشان داد ارزش کل صادرات کالا از اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۳.۸۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۸ درصد رشد داشته است.

تاراس کاچکا، معاون وزیر اقتصاد اوکراین گفت:علی رغم عدم قطعیت در کریدور غلات و گلوله باران زیرساخت‌های انرژی، میزان صادرات اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ در همان سطح اکتبر باقی مانده است. باید توجه داشت که در این بین، میزان صادرات کالا‌های کشاورزی در اوکراین از دیگر کالا‌ها بیشتر بوده و حدود ۷.۲ میلیون تن گزارش شده است. بررسی‌ها نشان داده شاخص اعلام شده بسیار نزدیک به مقدار صادرات کالا‌های کشاورزی در ژانویه ۲۰۲۲ یعنی قبل از جنگ بوده که در این ماه صادرات محصولات کشاورزی به ۷.۸ میلیون تن رسیده بود.

به نقل از چندین منبع خبری، ارزش کالا‌های وارد شده به اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۴.۸ میلیارد دلار اعلام شده که نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۴.۳ درصد رشد داشته است. باید توجه داشت که عوامل اصلی رشد این شاخص، فرآورده‌های نفتی و مولد‌ها بودند.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲ دسامبر) گزارش دادند جغرافیای صادرات همچنان سنتی می‌باشد به طوری که در نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۲.۶۳ میلیارد دلار کالا به اوکراین ارسال شده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا در واردات نیز یک تامین کننده کلیدی است و حدود ۲.۳۶ میلیارد دلار کالا در نوامبر ۲۰۲۲ وارد کرده است.

علاوه بر این به نقل از تاجران مستقر در اوکراین، حمل و نقل دریایی اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ با ۸.۸ درصد کاهش ماهانه به ۴.۸ میلیون تن (۱.۵۷ میلیارد دلار) رسیده است. بررسی‌ها نشان داده در نوامبر ۲۰۲۲ میزان صادرات کالا از طریق راه آهن نیز ۲.۸ میلیون تن (۰.۷۱ میلیارد دلار) بوده که نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ با افزایش ۱۴.۴ درصدی همراه بوده است.

همانطور که GMK Cente قبلاً گزارش داد، در اکتبر ۲۰۲۲ اوکراین صادرات سنگ آهن را به ۱.۰۷ میلیون تن رساند که نسبت به سپتامبر ۲۰۲۲ حدود ۲۱.۱ درصد افت داشته است. همچنین باید توجه داشت که در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲، معدن کاران مستقر در اوکراین حدود ۲۲.۴۴ میلیون تن سنگ آهن (۳۸.۹- درصد سالانه) را به خارج از کشور ارسال کرده اند.

برخی منابع خبری در روز جمعه (۲ دسامبر) گزارش دادند میزان صادرات سنگ آهن توسط اوکراین در سال ۲۰۲۱ در محدوده ۴۴.۵ میلیون تن شنیده شد که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۴.۲ درصدی را تجربه کرده است. بررسی‌ها نشان داده از نظر پولی، شاخص صادرات سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ حدود ۶.۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل با افزایش ۶۲.۸ درصدی همراه بوده است.

به نقل از برخی فعالان بازار، تولید کنندگان عمده سنگ آهن مستقر در اوکراین عبارتند از: Ingulets GOK، Kryvyi Rih Iron Ore Plant، Poltava Mining، North GOK، Central GOK، Southern GOK، ArcelorMittal Kryvyi Rih، Sukha Balka GOK و کارخانه سنگ آهن Zaporizhzhia.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده