تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۸۳۵۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کانادا به دنبال ادامه فعالیت در معادن پاناما

‌می‌متالز - دولت پاناما ضرب‌الاجلی را برای شرکت معدنی کانادایی «First Quantum» تعیین کرد تا قرارداد مورد انتظار را امضا کند. در این قرارداد به این شرکت اجازه داده می‌شود به مدیریت و فعالیت خود در معدن مس «Cobre» در پاناما ادامه دهد.

به گزارش می‌متالز، این شرکت معدنی کانادایی مستقر در ونکوور از سپتامبر سال ۲۰۲۱ و با آغاز مذاکرات با وزارت بازرگانی و صنایع پاناما برای تمدید قرارداد معدن، منتظر فرا رسیدن زمان امضای سند این قرارداد بود.

گمان بر این بود که در ماه ژانویه ۲۰۲۲ این قرارداد آماده امضا باشد،  اما این اتفاق زمانی که شرکت «First Quantum» موافقت کرد وجه پرداختی بهره مالکانه برای معدن بزرگ مس «Cobre» در پاناما را به ۳۷۵ میلیون دلار در سال افزایش دهد، با وقفه مواجه گشت.

به عنوان بخشی از این قرارداد، شرکت «First Quantum» پذیرفت که بین ۱۲ تا ۱۶ درصد از سود ناخالص خود را به دولت پاناما بدهد که این مبلغ جایگزین عایدی بهره مالکانه ۲ درصدی قبلی خواهد شد.

شرکت «First Quantum» نیز موافقت کرد که مبلغ ۲۵ درصد مالیات بر سود شرکت که از پرداخت آن معاف بوده است، تا زمانی که منبع درآمد سرمایه‌گذاری‌هایش در این معدن بازیابی شود را بپردازد.

فدریکو آلفارو، وزیر بازرگانی و صنایع پاناما گفت که ۱۰ ماه بعد از ژانویه ۲۰۲۲،  بر سر تعیین تاریخی برای عقد قرارداد جدید توافقی حاصل نشد. به همین دلیل دولت پاناما تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ را به عنوان ضرب‌العجلی برای طرفین جهت امضای قرارداد جدید تعیین کرد.

وی در بیانیه‌ای بیان کرد که آینده معدن «Cobre  برای مردم پاناما، کارگران آن و شرکت «First Quantum» حیاتی است.  دولت پاناما مذاکرات جدی و صریحی با این شرکت داشته و در مورد مسیر مورد نیاز برای اجرای این قرارداد، مواضع خود را به طور صریح اعلام کرده است.

این قرارداد جدید شامل اقدامات زیست‌محیطی، طرح زمان اتمام بهره مالکانه در معدن و تامین مایحتاج کارگران بر اساس قوانین فعلی است. در این قرارداد همچنین تصریح شده است که با توجه به قیمت فعلی فلز مس، دولت پاناما باید بیش از ۴۰۰ میلیون دلار از امضای این قرارداد درآمد داشته باشد.

آلفارو در بیانیه خود در ماه اکتبر تاکید کرد که پاناما باید آمادگی لازم را برای هر سناریویی از جمله احتمال امضا نشدن قرارداد نهایی داشته باشد.

حدود ۵۰ درصد از تولید در اختیار شرکت «First Quantum»

پیش‌بینی می‌شود که معدن «Cobre  پاناما که در سال ۲۰۱۹ عملیات استخراج از آن آغاز شد، حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن ذخایر اثبات شده و احتمالی داشته باشد.

در همین راستا شرکت «First Quantum» حدود ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی از جمله روش استخراج روباز در دو معدن، یک مرکز فرآوری، دو نیروگاه و یک بندر هزینه کرده است.

طبق آمار‌های دولتی، این معدن که در حدود ۱۲۰ کیلومتری غرب شهر پاناماسیتی و ۲۰ کیلومتری سواحل اقیانوس اطلس قرار دارد، ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور پاناما را در اختیار دارد.

در ابتدا قصد بر این بود که حدود ۳۰۰ هزار تن مس در سال از این معدن استخراج و به مرحله تولید برسد،  اما سال گذشته حجم استخراج و تولید مس از این معدن برابر با ۳۳۱ هزار تن بود.

شرکت «First Quantum» قصد دارد حجم تولید مس در سال آینده را به حدود ۳۵۰ هزار تا ۳۸۰ هزار تن افزایش دهد. به علاوه این شرکت در نظر دارد حجم تولید مس در سال ۲۰۲۴ را به حدود ۳۷۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تن برساند.

در پایان باید عنوان کرد که عملیات استخراج در معدن «Cobre» پاناما ادامه دارد و انتظار می‌رود شرکت «First Quantum» حدود ۵۰ درصد از کل تولید مس و طلای این معدن را در اخیار داشته باشد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده