تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۸۳۶۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش صادرات زغال سنگ روسیه با وجود تحریم ها!

‌می‌متالز - صادرات زغال سنگ روسیه از طریق دریا پس از کاهش محدودیت‌های اتحادیه اروپا در حمل و نقل کامودیتی و هدایت مجدد حجم صادرات این محصول به آسیا، به بالاترین سطوح ثبت شده بازگشت.

به گزارش می‌متالز، صادرات زغال سنگ روسیه از طریق دریا پس از کاهش محدودیت‌های اتحادیه اروپا در حمل و نقل کامودیتی و هدایت مجدد حجم صادرات این محصول به آسیا، به بالاترین سطوح ثبت شده بازگشت.

ارقام شرکت تحلیلی Kpler نشان می‌دهد که محموله‌ها در ماه اکتبر تقریباً ۱۶.۶ میلیون تن بوده است؛ تنها کمتر از سطح ماه ژوئن که بالاترین میزان از حداقل سال ۲۰۱۷ بوده است. صادرات از آن زمان به بعد، مطابق با نوسانات عادی فصلی، اندکی کاهش یافته است.

اتحادیه اروپا از ۱۰ اوت واردات زغال سنگ و سایر کالا‌های روسیه را به این بلوک ممنوع کرد. در ماه سپتامبر، کمیسیون اروپا دستورالعمل تجدید نظر شده‌ای را صادر کرد و گفت که ارائه خدمات - مانند حمل و نقل، تامین مالی و بیمه - برای انتقال زغال سنگ و به منظور مبارزه با ناامنی انرژی و غذایی در سراسر جهان به غیر از اتحادیه اروپا، باید مجاز باشند.

روسیه به طور سنتی در میان سه صادرکننده بزرگ زغال سنگ در جهان است. اگرچه این صنعت تنها بخشی از اقتصاد روسیه را تشکیل می‌دهد.

افزایش صادرات زغال سنگ روسیه با وجود تحریم ها!

ویکتور کاتونا، تحلیلگر Kpler از طریق ایمیل گفت: "مقصد‌های حمل و نقل زغال سنگ از ابتدای سال تغییر کرده است و ترکیه یکی از کلید‌های موفقیت روسیه است، در حالی که چین نیز در این امر نقش داشته است. " او افزود که زمانی که محدودیت‌های اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر اعمال شد، فروش کاهش یافت.

این تجزیه و تحلیل Kpler بر اساس داده‌های کک سازی و زغال سنگ حرارتی از بنادر، کارگزاران و شبکه تحلیلی آن است. لازم به ذکر است که این تحلیل صادرات زغال سنگ روسیه از طریق راه آهن را شامل نمی‌شود.

اروپا هنوز مجاز به واردات زغال سنگ روسیه نیست، اما شرکت‌های اروپایی اکنون اجازه دارند این کالا را به کشور‌های ثالث ارسال کنند. فروش زغال سنگ روسیه به آسیا بلافاصله پس از تهاجم مسکو به اوکراین رونق گرفت؛ زیرا روسیه برخی از سیاست‌های صادراتی خود را تغییر داد، اما این کشور با هزینه‌های حمل و نقل بالاتری روبرو می‌شود، زیرا به مشتریان دورتری می‌فروشد.

استفاده از زغال سنگ از زمان شروع جنگ افزایش یافته است، زیرا کشور‌ها در سراسر جهان به دنبال جایگزین‌های ارزان تری برای قیمت‌های بی ثبات گاز طبیعی هستند.

فیلیپ گوویا، تحلیلگر سازمان کشتیرانی بین المللی Bimco گفت: «این امکان وجود دارد که شفاف سازی اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌های زغال سنگ، نگرانی اپراتور‌ها را در مورد اینکه آیا آن‌ها می‌توانند زغال سنگ روسیه را حمل کنند، کاهش داده است. با این حال، ما معتقدیم افزایش تقاضا از سوی بازار‌های حساس به هزینه انرژی، به احتمال زیاد دلیل این افزایش است.»

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده