تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۹
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۸۴۱۶۴

کمبود ۳۷۵ فروند هواپیما در ناوگان هوایی/ ۹۰ درصد مردم توان مسافرت هوایی ندارند

کمبود ۳۷۵ فروند هواپیما در ناوگان هوایی/ ۹۰ درصد مردم توان مسافرت هوایی ندارند
‌می‌متالز - اخیراً رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد که نیاز صنعت هوایی کشور ۵۵۰ فروند هواپیماست. با این حال تا سال گذشته تنها ۹۸ فروند هواپیما در کشور فعال بود. در این بین معاون پیشین سازمان هواپیمایی می‌گوید: از آنجایی که تنها ۱۰ درصد مردم توان مالی مسافرت با هواپیما را دارند همین تعداد هم پاسخ‌گوی نیاز کشور است.

به گزارش می‌متالز، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، امروز اعلام کرد: «نیاز صنعت هوایی کشور ۵۵۰ فروند هواپیماست. اما در حال حاضر ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور وجود دارد که از این تعداد فقط ۹۸ فروند هواپیما در سال گذشته فعال بود.

این بدان معناست که در سال گذشته ۲۳۲ فروند هواپیما به دلایل مختلف همچون افزایش سن ناوگان، فرسودگی و نبود قطعه به دلیل تحریم زمین‌گیر بودند. با این حال معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد که در یک سال اخیر توانسته‌اند ۷۷ فروند هواپیما را با انجام تعمیرات به خط پرواز بازگردانند.

با فرض صحت این موضوع باید گفت که در حال حاضر ۱۷۵ فروند هواپیما در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور فعال است؛ اما روی دیگر ماجرا را باید این گونه توصیف کرد که اکنون کشور با کمبود ۳۷۵ فروندی هواپیمای فعال مواجه است. حال در صورت تعمیر و تامین قطعه، امکان فعال کردن ۱۵۵ هواپیمای دیگر وجود دارد، اما به دلیل تحریم و بی‌اعتنایی به احیای برجام تاکنون این موضوع میسر نشده است.

به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری پس از ناامیدی از خرید هواپیمای نو، سیاست بازگرداندن هواپیما‌های فرسوده به خط پروازی را در پیش گرفته و نام آن را «نهضت تعمیر قطعه» گذاشته است. در این بین رئیس سازمان هواپیمایی تأکید کرده است که هیچ هواپیمایی را برای تعمیر به خارج از کشور نفرستاده‌اند.

گره صنعت هوایی به روابط بین‌الملل

علیرضا منظری، معاون پیشین سازمان هواپیمایی کشوری، عنوان کرد: با شرایط فعلی نمی‌توان آینده خوبی را برای صنعت هوایی کشور متصور بود.

او افزود: گره صنعت هوایی در روابط بین‌الملل است. تا زمانی که برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده نشود نمی‌توان برای آینده صنعت هوایی تجاری اظهارنظری کرد.

این کارشناس صنعت هوایی تصریح کرد: بعد از اینکه امید‌ها برای احیای برجام ناامید شد، سازمان هواپیمایی کشوری راهی جز در پیش گرفتن سیاست «تعمیر هواپیما‌های فرسوده» نداشت.

تامین قطعه مشکل اصلی صنعت هوایی

منظری در پاسخ به اینکه آیا امکان تعمیر هواپیما‌های فرسوده در کشور وجود دارد، توضیح داد: در حال حاضر یک سری تعمیرات در کشور انجام می‌گیرد و طبق استاندارد‌ها امکان پرواز این هواپیما‌ها وجود دارد.

او به مشکل تأمین قطعه هواپیما اشاره کرد و افزود: در برخی موارد، امکان تعمیر و ساخت قطعه هواپیما مانند موتور هواپیما وجود ندارد. همین امر موجب شد تا بخش زیادی از هواپیما‌ها امروزه زمین‌گیر باشند.

این تحلیلگر مسائل صنعت هوایی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل عدم تأمین قطعه حدود ۷۰ درصد هواپیما‌های برجامی زمین‌گیر شده‌اند. حال اگر برخی از مسوولان ادعای ساخت بخش زیادی از قطعات هواپیما را دارند باید بتوانند این هواپیما را به خط پروازی بازگردانند.

مشکلات اقتصادی تقاضا برای سفر هوایی کاهش داد

منظری در پاسخ به این سؤال که کمبود بیش از ۳۷۰ فروندی هواپیما چه مشکلاتی را در چرخه حمل‌ونقل هوایی به وجود آورده است، تشریح کرد: معمولاً سفر هوایی موتور‌های محرک فعال شدن اقتصاد کشور است. یعنی به هر میزان که در استان‌ها و شهر‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی رونق و گسترش پیدا کند به همان میزان رفت‌وآمد با سفر هوایی نیاز است.

او ادامه داد: با کاهش فعالیت اقتصادی، شاهد کاهش تقاضا برای سفر هوایی هستیم. از همین رو می‌توان گفت که وضع موجود در حمل‌ونقل هوایی پاسخگو نیاز کشور است.

این کارشناس صنعت هوایی با تأکید بر اینکه در حال حاضر متقاضیان سفر‌های هوایی عده‌ای خاص شده‌اند، بیان کرد: وضعیت موجود به سمتی رفته که مردم با درآمد ماهانه بین شش میلیون تا هفت میلیون تومان امکان سفر با هواپیما را ندارند. در چنین شرایطی می‌توان گفت که تعداد ناوگان هوایی با وضعیت اقتصادی کشور همخوانی دارد.

به گفته وی، طبیعی است که با بهبود شرایط اقتصادی کشور و افزایش درآمد مردم، تقاضا برای سفر هوایی نیز افزایش خواهد یافت.

منظری ابراز داشت که در حال حاضر ۱۰ درصد افراد جامعه شرایط مالی برای سفر با هواپیما را دارند که بخش زیادی از آن‌ها افرادی هستند که یا به مأموریت می‌روند، یا دانشجو، پزشک، متخصص و … هستند که برای رفت‌وآمد نیاز به سفر هوایی دارند.

بر اساس این گزارش، در حالی صنعت هوایی ایران با مشکل زمین‌گیری هواپیما به دلیل عدم تامین قطعه مواجه است که طی چند ماه گذشته رئیس دولت دستور ساخت هشت فروند هواپیما تا سه سال آینده را داد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت