تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۶
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۷۷۰۵۷

ایران تا ۳ سال آینده سازنده هواپیما می‌شود؟

‌می‌متالز - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در آخرین اظهارات خود مدعی شد که از با انجام اولین ایران تا ۳۶ ماه آینده از اولین هواپیمای ایرانی رونمایی شد. این پروژه‌ای است که کارشناسان به آن چندان خوش‌بین نیستند.

به گزارش می‌متالز، با گذشت حدود یک ماه از دستور ساخت هشت فروند هواپیما توسط ابراهیم رئیسی، رئیس دولت، روز گذشته محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در اظهارنظری قابل‌تامل به صراحت از پرواز اولین هواپیمای مسافری ایرانی تا ۳۶ ماه آینده خبر داد.

محمدی‌بخش، تولید هواپیمای داخلی را با توجه به اینکه امروز عمده مشکل صنعت حمل‌ونقل هوایی در نقص و کمبود هواپیماست مهم ارزیابی کرد.

طبق اعلام او در تولید هواپیمای داخلی سه وزارتخانه راه وشهرسازی، صمت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح دخیل خواهند بود. در همین راستا قرار است تامین منابع مالی و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان بر عهده وزارت صمت و کارخانه تولید بر عهده وزارت دفاع باشد.

تجربه شکست‌خورده ساخت هواپیما

علیرضا بحیرایی، کارشناس صنعت هوایی، گفت: هوانوردی یک صنعت پیچیده است. طوری‌که ساخت یک بدنه هواپیما حداقل به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ قطعه نیاز دارد. تمام این قطعات از آلیاژ‌های خاص تهیه می‌شوند.

او ادامه داد: شرکت هواپیماسازی مانند بوئینگ، زیرمجموعه‌های خاص و متنوعی در کشور‌های مختلف برای ساخت هواپیما دارد. سیستم‌های ناوبری، سیستم‌های الکترونیک، موتور‌ها و … توسط زیرمجموعه‌های مختلفی ساخته و تامین می‌شود.

وی با اشاره به پروژه شکست‌خورده ساخت هواپیمایی ایران ۱۴۰ با همکاری اوکراین عنوان کرد: در آن مقطع، هیچ کشوری به ایران برای ساخت هواپیما کمک نکرد. ایران بسیار تلاش کرد تا با همکاری کشور‌هایی همچون فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و … بتواند هواپیمای مسافربری تولید کند. اما تنها کشوری که جواب ایران را داد اوکراین بود؛ آن هم در آستانه ورشکستگی در صنعت هواپیمایی.

هزینه سنگین رویاپردازی

بحیرایی با بیان اینکه اوکراین مبلغ زیادی پول در قبال همکاری برای تولید مشترک ایران ۱۴۰ دریافت کرد، توضیح داد: ساخت این هواپیما به قدری طولانی شد که تمام کسانی که از ابتدای شروع ساخت این هواپیما همکاری می‌کردند امروز جزو بازنشستگان صنعت هوایی هستند.

او با بیان اینکه بدنه هواپیمای ایران ۱۴۰ در شرکت هواپیماسازی هسا با نظارت شرکت هواپیماسازی آنتونوف اوکراینی ساخته شد، عنوان کرد: موتور این هواپیما‌ها موتور هلی‌کوپتر بود. چرا که در آن مقطع زمانی روسیه با تامین موتور‌های هواپیما به ایران و اوکراین کمک نکرد. از همین رو ناچار به استفاده از موتور‌های هلی کوپتر شدند که این موضوع نقش مهمی در شکست این پروژه داشت.

این کارشناس صنعت هوایی ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ را یک پروژه شکست‌خورده توصیف کرد که با هزینه بسیار هنگفت ثمری جز آموزش روش ساخت هواپیما برای ایران نداشت.

ساخت هواپیما نیازمند تکنولوژی بالایی است

بحیرایی تاکید کرد که ساخت هواپیما نیازمند تکنولوژی بسیار زیادی است که یک برنامه‌ریزی حدود ۱۰ ساله نیاز دارد.

او افزود: تجربه ساخت هواپیما ایران ۱۴۰ نشان‌دهنده نتیجه پروژه ساخت هواپیمای دیگری است. روسیه با اینکه تجربه بسیار زیادی در صنعت هوانوردی دارد در پروژه ساخت هواپیمای مسافربری ناموفق بود و ناوگان هوایی خود را از بوئینگ و ایرباس تامین می‌کند.

وی تامین قطعات ساخت هواپیما را در شرایط تحریم غیرممکن دانست و افزود: در حال حاضر بخش زیادی از هواپیما‌های کشور به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر هستند.

او در پایان تاکید کرد که ایران برای ساخت هواپیمای داخلی، توانایی و قدرت ساخت موتور هواپیما را ندارد و در شرایط تحریم امکان تامین آن را نخواهد داشت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده