به گزارش میمتالز، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابعطبیعی و محیطزیست مجلس شورای اسلامی در نشست ویژه معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیران ملی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) و جمعی دیگر از مدیران ملی با نماینده داراب و زریندشت، نماینده فسا و همچنین نماینده استهبان، نیریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی که در محل کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، گفت: تکمیل و توسعه مسیر ریلی استان فارس در راستای تامین منافع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است، مراحل مطالعاتی و اجرایی پروژههای راهآهن داراب - لار - زادمحمود و همچنین شیراز- گلگهر-سیرجان با آنتنی داراب، فسا و جهرم از سالیان گذشته با اعتبارات ملی و استانی مشخص و مشارکت دستگاههای مختلف نظیر وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) آغاز شده است که تاکنون شاهد پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی پروژه بودهایم.
وی با اشاره به اینکه تسریع در فرآیند اجرایی پروژههای ریلی فارس با هدف بهرهبرداری از آن باید در اولویت وزارت راه و شهرسازی باشد، افزود: تامین نقدینگی لازم، بروزرسانی قیمتهای مربوط به قراردادهای منعقد شده و اصلاح مفاد قراردادها بر اساس فهرست بهاء سال جاری و همچنین عقد قراردادهای جدید مرتبط با قطعات تعریف شده پروژههای مذکور از موارد مطرح شده در این نشست بود که هر یک از عوامل اجرایی پروژه باید با نگاه مثبت و توسعه گرایانه نسبت به تحقق اهداف آن گام بردارند.
نماینده داراب و زریندشت با بیان اینکه اصلاح بودجه پروژههای ریلی فارس منجر به فعال شدن اقدامات لازم نظام حمل و نقل کشور در حوزه زیرساختها خواهد شد، ادامه داد: سهم عمرانی باید در قانون بودجه و حتی در برنامه هفتم توسعه افزایش پیدا کند، اما به دلیل محدود بودن منابع دولتی باید با بکارگیری راهکارهای مناسب و هدفمند در تامین مالی پروژهها نیز اقدامات لازم انجام بپذیرد.
عسکری در رابطه با اهمیت تداوم پیشرفت فیزیکی و هزینهای این پروژهها به صورت مشارکتی اشاره کرد و گفت: افزایش منابع اعتباری مربوط به نفت و گاز، جذب منابع مرتبط به فروش املاک و داراییها، مشارکت صنایع و معادن و جذب حمایتهای ذینفعان پروژههای راهآهن فارس از دیگر راهکارهای تامین اعتبارات لازم خطوط ریلی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه تکمیل و بهرهبرداری پروژههای عمرانی زمینهساز امیدآفرینی در جامعه میشود، مطرح کرد: ما باید مسیر توسعه هدفمند کشور را با جدیت دنبال کنیم و در این راستا مجلس یازدهم با حمایت از سرمایهگذاران و جذب سرمایههای جدید در حوزههای مختلف به ویژه بخش صنایع و معادن و بخش کشاورزی و دامپروری در استان فارس اهتمام جدی دارد.
عسکری در پایان با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس به عنوان خادم مردم به لحاظ مسوولیتهای اجتماعی و مطالبات عمومی در زمینه توسعه عمرانی در سطوح ملی و استانی و همچنین حوزههای انتخابیه باید پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: استان فارس به عنوان قطب اقتصادی جنوب کشور و نقش فعالی که در حوزههای مختلف تولید کشور دارند در حوزه زیرساختی به ویژه در بخش راهآهن دچار عقبماندگی است که این مسئله برای نمایندگان مجلس قابل قبول نیست و در این زمینه علاوه بر اینکه از دولت سیزدهم انتظار داریم تا موضوع خطوط ریلی فارس در اولویت پروژههای عمرانی قرار بدهند مجلس و مجمع نمایندگان فارس هم در قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه بر تحقق اهداف مدنظر هم در حوزه تقنینی و هم در حوزه نظارتی بر اساس قانون نیز اقدام خواهند کرد.