تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۸۴۲۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

استراتژی فولاد هرمزگان؛ توسعه سبد محصولات با ارزش افزوده بالاتر

‌می‌متالز - با توجه به هزینه‌های تولید و مشکلات عدیده موجود در زمینه تأمین انرژی و مواد اولیه کارخانجات فولادسازی، امروزه فولادسازان دنیا با تمرکز بیشتری سعی دارند با تولید محصولات خاص، کیفی و متنوع ضمن جبران هزینه‌های تولید و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر، در بازار‌های داخلی و جهانی حضور موفق‌تری داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، برای آشنایی با رویکرد و اقدامات فولاد هرمزگان در این زمینه، به سراغ حامد لهراسبی‌نژاد رئیس متالورژی و توسعه محصول شرکت رفته است. ماحصل این گفتگو پیش روی شما خوانندگان  است.

ابتدا درباره توسعه محصول در فولاد هرمزگان توضیح دهید.

توسعه محصول جدید (New Product Development) به فرآیندی گفته می‌شود که همه مراحل و فعالیت‌ها برای توسعه محصول‌های جدید را شامل می‌شود. این فرآیند از نقطه صفر، یعنی وقتی هیچ‌چیزی وجود ندارد آغاز می‌گردد و تا آماده شدن محصول برای تجاری شدن و عرضه به بازار ادامه دارد.

هدف استراتژیک طراحی و توسعه محصول چیست؟

در فولاد هرمزگان با توجه به ماهیت محصولات نیمه‌نهایی فولادی، اهداف استراتژیک «توسعه محصولات جدید با گرایش به محصولات باارزش افزوده بالاتر» و «توسعه سبد محصولات» در نقشه استراتژی کسب‌وکار و کمیته تحول تکنولوژی و توسعه تعریف شده و به‌منظور دست‌یابی به این اهداف، شاخص‌های کلیدی عملکرد و اقدامات استراتژیک مربوطه در نظر گرفته شده است.

بررسی نیاز مشتری و شناخت بازار چه تأثیری دارد؟

شناخت مناسب از بازار فعلی و نیاز مشتری‌هایی که هدف نهایی از عرضه محصول هستند، نخستین گام در توسعه محصول جدید است. برای شناخت بهتر و درک مناسب‌تر از نیاز‌های موجود، می‌توانیم چنین سؤال‌هایی مطرح کنیم: با توجه به وضعیت موجود و شناختی که از بازار داریم، مشتری‌ها چه نیاز‌هایی دارند؟ در چنین بازاری، چه محصولاتی می‌توانند ارزش‌آفرین باشند؟ مشتری‌ها چه نیاز‌هایی دارند که هنوز تأمین نشده یا می‌توان آن‌ها را به شکل بهتری تأمین کرد؟

درباره فرآیند طراحی و توسعه محصولات جدید توضیح دهید.

در فولاد هرمزگان در راستای تحقق هدف استراتژیک «توسعه سبد محصولات»، فرآیند طراحی محصول در گروه فرآیند «توسعه ظرفیت، تکنولوژی» تعریف شده و اقدامات متعددی در این زمینه اجرا شده است که برخی از آن‌ها به این قرار است: طراحی و تولید فولاد‌های S۶۹۰Q، S۳۵۵J۲W و X۶۰؛ امکان‌سنجی احداث خط تولید ورق عریض (پلیت)؛ پروژه مطالعه و شناسایی گرید‌های مصرفی در صنایع ماشین‌سازی؛ پروژه مطالعه فرآیند تولید فولاد‌های مقاوم به سایش.

گام بعدی چیست؟

گام بعدی در توسعه محصول جدید، تولید آزمایشی برای یافتن نقاط قوت و ضعف است. در فولاد هرمزگان تولید آزمایش محصول جدید در تناژ محدود انجام شده تا موارد و مشکلات احتمالی ناشی از طراحی اولیه شناسایی شود و به این پرسش پاسخ دهد که آیا ایده اولیه توانایی تبدیل به محصول واقعی را دارد یا خیر. پس از توسعه محصول، وارد مرحله آزمایش محصول جدید می‌شویم. این آزمایش به شکل‌های مختلفی ممکن است انجام شود. در فولاد هرمزگان پس از تولید آزمایشی محصول طراحی‌شده، تیم فنی به‌منظور بررسی نتایج فرآیند تولید از کارخانه مشتری بازدید می‌کنند تا هنگام نورد محصول به همراه مشتری، نتایج آن ثبت و بررسی شود و در صورتی‌که نیاز مشتری کاملا رفع نشد و رضایت او به دست نیامد، پارامتر‌های طراحی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

در هر صورت، پس از دریافت بازخورد، فرآیند توسعه محصول جدید را تکمیل می‌کنیم. وقتی از توسعه محصول، یا سایر فرآیند‌های این حوزه صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که قرار نیست همه این مراحل مانند الگوریتم و به شکل مکانیکی اجرا شوند. چه‌بسا بعضی مراحل را حذف کنیم یا بعضی دیگر را پس‌وپیش اجرا کنیم. نکته مهم این است که هر مرحله‌ای ممکن است نقطه توقف توسعه محصول باشد؛ یعنی به این نتیجه برسیم که مفروضات اولیه نادرست بوده و بهتر است پروژه را متوقف یا به شکل دیگری پیگیری کنیم.

درباره به‌کارگیری الزامات و انتظارات مشتریان در طراحی و بهبود محصولات توضیح دهید.

با توجه به ماهیت محصولات نیمه‌نهایی، فولاد هرمزگان ملزم به تولید محصول مطابق با الزامات و استاندارد‌های کیفی (آنالیزی و ابعادی) مشتریان است. انتظارات کیفی مشتریان معمولا از طریق برگزاری جلسات مشترک دریافت می‌شود و در کمیته محصول مورد بررسی قرار می‌گیرد. نهایتا بر اساس تصمیمات کمیته، اقدامات لازم صورت می‌پذیرد. برخی از مصادیق به‌کارگیری این رویکرد عبارت‌اند از:

استفاده از قالب پوشش‌دار و تغییرات فرآیندی به‌منظور کنترل نرخ اولیه سرمایش تختال برای رفع عیوب زیرسطحی؛

انجام آزمون‌های PT روی محصولات برای پایش عیوب زیرسطحی؛

پروژه تدوین استاندارد‌ها و نیاز مشتریان با مشارکت فولادسازان؛

ایجاد کد‌های سیستمی متناسب با درخواست مشتری به‌منظور پایش و کنترل فرآیند.

به‌منظور بهبود این فرآیند، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه موردنیاز توسط واحد پشتیبانی فنی مشتریان از واحد‌های دفتر فنی تولید فولادسازی، کنترل کیفیت و آزمایشگاه‌ها دریافت و به اطلاع مشتریان رسانده می‌شود تا با مشارکت آن‌ها الزامات و انتظارت در بهبود فرآیند و محصول به کار گرفته شود.

جایگاه مستندسازی طراحی و توسعه محصول چیست؟

در فولاد هرمزگان با توجه به تولید اسلب در گرید‌های متنوع (بر اساس نیاز و درخواست مشتریان)، برای تمامی اسلب‌های تولیدی، مستندات فنی و کیفی مربوطه تهیه و پس از تأیید بازرسان کنترل کیفیت، برای محصولات تولیدی گواهی کیفیت صادره می‌شود. تدوین فرآیند «ساماندهی و تولید محصولات آزمایشی» به‌منظور تصمیم‌گیری و به‌روزرسانی سبد محصولات با بهینه‌کاوی از فولاد مبارکه و همچنین تدوین گردشکار کنترل طراحی و کتابچه فنی محصولات از اقدامات بهبود انجام‌شده در این حوزه است.

درباره دریافت بازخورد از مشتریان در مورد محصولات جدید توضیح دهید.

در فولاد هرمزگان به‌منظور دریافت بازخورد از مشتریان در خصوص محصولات جدید، علاوه بر اخذ تأییدیه از مشتریان در پایان تولید محصول جدید، رویکرد‌های بازدید دوره‌ای برنامه‌ریزی‌شده از مشتریان، نظرسنجی از آنان و برگزاری جلسات فنی اجرایی شده که در سه مرحله پشتیبانی مشتریان قبل از فروش، حین فروش و بعد از فروش انجام می‌گیرد. تداوم سفارش‌های دریافتی از مشتریان در مورد محصولات جدید یا تکمیل سفارش محصولات جدید، نشان‌دهنده اثربخشی رویکرد‌های فوق است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده