تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۲۸۴۳۵۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

امیدواری فولاد مبارکه به رفع چالش‌های انرژی

‌می‌متالز - تامین پایدار انرژی صنعت فولاد اکنون ابرچالش صنعت فولاد و حتی برخی صنایع دیگر است. اگر امسال ابرچالش صنعت فولاد حل نشود، سال آینده این ابرچالش تبدیل به بحران خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، بحران انرژی امروزه باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌های فولادی شده که آثار منفی این موضوع خود را در صورت‌های مالی شش ماهه نخست امسال نشان خواهد داد.

برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد که حاشیه سود خالص شرکت‌های فولادی که سابق بر این میانگین ۳۸ درصد بوده، به ۳۲ درصد رسیده است.

ابرچالش انرژی در حوزه تولید و در آمد، تبعات شدیدی در پی دارد.

توقف تولید به علت قطعی برق و گاز به معنای کاهش درآمد‌ها و کاهش سودآوری است و کاهش حاشیه سود خطری برای چشم انداز توسعه در صنعت فولاد محسوب می‌شود.

درباره فعالیت‌های فولاد مبارکه در حوزه‌های دانش‌بنیان و انرژی با محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، گفتگو کرده ایم که آن را می‌خوانید:

باتوجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه در حوزه‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کند و ۱۳۸ پروژه در این راستا انجام شده است، لطفا توضیحاتی راجع به این پروژه‌ها دهید؟

ببینید به طور کلی فعالیت ما در حوزه دانش‌بنیان در قالب طراحی زیست‌بوم فناوری و نوآوری و با محوریت شرکت نوآوری و فناوری فولاد مبارکه شکل گرفته است.

از هدایت پایان‌نامه‌ها و در حقیقت طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها شروع می‌شود تا حمایت از آن‌ها و رساندن آن مواردی که در قالب تجاری‌سازی امکان گسترش فعالیتش است تا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های بومی سازی در قالب خرید‌های تضمینی و بلندمدت از شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیانی که بتوانند یا نیازی از مجموعه فولاد مبارکه را مرتفع کنند یا به عنوان یک کسب‌وکار جدید شرایط خوبی داشته باشند.

این امکان را در قالب طراحی زیست بوم فناوری و نوآوری فولاد مبارکه دیدیم و کار رو هم شروع کردیم. به عنوان مثال از مجموع ۱۰۰ شرکتی که در نیمه اول امسال ارزیابی کردیم از شرکت‌های دانش‌بنیان بودن و محصول جدیدی داشتند یا کار نوآورانه‌ای را شکل داده بودند.

۱۰ شرکت را به عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر و شرکت‌های مقصد برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردیم و این ارزیابی‌ها همچنان ادامه داره و در دست اقدام است.

کشور امسال با چالش گاز روبه‌رو است و شرایط خیلی بدتر از سال‌های گذشته است، فولاد مبارکه چه برنامه‌ای برای این چالش دارد؟

چالش انرژی یک چالش جدی بوده و هست. گروه فولاد مبارکه همانطور که در حوزه برق سرمایه‌گذاری‌های خوبی را انجام داده و در دست اقدام است در حوزه گاز هم چند طرح اصلی دارد که به اصطلاح در دست مطالعه هستند و در دستور کار قرار گرفته اند.

سرمایه‌گذاری در حوزه مخازن گازی که با مطالعات مهندسی در حال انجام هست و امیدواریم سال آینده سرمایه‌گذاری در این حوزه را به طور جدی داشته باشیم و بتوانیم در بازه زمانی ۲ ساله نیاز فولاد مبارکه و زیرمجموعه‌هایش را مرتفع کنیم.

طرح‌های دیگری در قالب ذخیره‌سازی گاز یا در حقیقت مصرف بهینه گاز و صرفه‌جویی در مصرف داریم که با شرکت ملی گاز دنبال می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم آن طرح‌ها را نیز به صورت عملی وارد مرحله عملیاتی کنیم.

در سال جاری امیدواریم همانطور که توانستیم در حوزه برق با مدیریت بهینه برق خسارت کمتری را به زنجیره داشته باشیم، در حوزه گاز بتوانیم با مدیریت بهینه این چندماه بحرانی را نیز پشت سر بگذاریم؟

در حوزه آب اتفاقات خوبی افتاده است؛ در کاهش مصرف و در حوزه بازچرخانی آب، تصفیه‌خانه شماره دو در ماه جاری وارد مدار شد و این‌ها همه در بهینه‌سازی مصرف وضع خوبی برای ما به وجود می‌آورد.

در حوزه انتقال آب هم پروژه‌های بزرگی مثل انتقال آب دریای عمان وارد فاز عملیاتی شده است و این موارد نوید بخش این است که در تمامی موارد در آینده‌ای نه چندان دور مثلا کمتر از دو سال آینده ما بحران آب را هم مانند بحران برق و گاز بتوانیم پشت سر بگذاریم.

در مورد نورد گرم هم آخرین اطلاعات را ارئه کنید؟

نورد گرم فاز مهندسی آن در دست اقدام است و همزمان اقدام خاکبرداری و ساخت تجهیزات و قطعات داخلی و خارجی آن شروع شده است و طبق برنامه پیش می‌رود.

همچنین شرکت‌های پیمانکار داخلی و خارجی انتخاب شدند و کار خودشان را انجام می‌دهند و تجهیزات هم طبق برنامه در حال انجام است.

منبع: عصر اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده