تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۳۴۶
کد خبر: ۲۸۴۲۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
حال و روز یک شرکت فولادی

«کویر» در مسیر توسعه

‌می‌متالز - شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر در سال ۱۳۷۹ به ثبت رسید. محصول اصلی تولیدی این شرکت شامل انواع میلگرد است.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اینکه بیشتر فروش شرکت در قالب صادرات به خارج است، این شرکت ارز‌آور تلقی می‌شود. شرکت «کویر» در حال اجرای دو طرح توسعه است که از سال ۱۴۰۳ قابل بهره‌برداری هستند. این پروژه‌ها باعث افزایش فروش شرکت و به تبع آن سودآوری شرکت خواهند شد. با توجه به اینکه ریسک زنجیره تامین در شرکت‌های فولادی جزو ریسک‌های بااهمیت به حساب می‌آید، کامل‌تر شدن زنجیره تولید شرکت می‌تواند از میزان این ریسک بکاهد. در این گزارش به بررسی روند تولید، فروش و سودآوری فولاد کویر پرداخته شده است. در ادامه سود سال آینده آن بررسی و نسبت قیمت به سود تحلیلی برای آن تخمین زده شده است. در انتها نیز چند مورد از ریسک‌های مهم شرکت‌های فولادی بیان شده است.

عملیات شرکت

موضوع فعالیت اصلی شرکت فولاد سپید فراب کویر به‌طور خلاصه عبارت است از تولید انواع شمش فولادی، میلگرد ساده و آجدار، انواع تیرآهن، واردات و صادرات کالا‌های فولادی و... که برای شرکت سود‌آور باشند. در قسمت تولید و فروش شرکت بخش اعظم درآمد ناشی از فروش محصول میلگرد است. در این شرکت، میلگرد به دو شکل داخلی و صادراتی به فروش می‌رسد. بررسی آمار فروش «کویر» حاکی از آن است که بیش از ۵۴‌درصد مبلغ فروش مربوط به فروش صادراتی و حدود ۴۵‌درصد آن مربوط به فروش داخلی است.

مشتریان شرکت فولاد سپید فراب کویر در داخل کشور شرکت صنایع پیش‌تنیده خوانسار و صنایع مفتولی زنجان هستند. در میان مشتریان خارج از کشور نیز، شرکت‌های Ata el gharbiye، MOE HTET MYNT و FROLIC COMPANY به چشم می‌خورند. همچنین ماده اولیه شرکت شامل انواع شمش فولادی و آلیاژی می‌شود که به‌طور کامل از داخل کشور تامین می‌شود. تامین‌کنندگان اصلی شرکت عبارتند از: شرکت ذوب‌آهن پاسارگاد، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، شرکت فولاد کاوه جنوب‌کیش، شرکت فولاد آلیاژی ایران و دیگر شرکت‌ها. در این میان شرکت اقدام به تامین برخی از لوازم یدکی و ماشین‌آلات از کشور‌های ایتالیا، آلمان، مجارستان و سوئد کرده که مبلغ آن‌ها از ارز حاصل از صادرات تامین شده است.

بررسی روند تولید، فروش و سود‌آوری شرکت‌ها می‌تواند درباره عملکرد و برآورد آینده آن‌ها دید منطقی به تحلیلگران بدهد. بررسی روند درآمد حاصل از فروش شرکت فولاد سپید فراب کویر طی چهارسال گذشته نشان می‌دهد که این شرکت هر سال نسبت به سال قبل‌تر رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. مبلغ فروش شرکت در سه‌سال گذشته توانسته است رشدی برابر با ۷۹ درصد، ۸۸‌درصد و ۵۴‌درصد را به ثبت برساند. البته دلیل این رشد‌ها ناشی از افزایش میزان تولید شرکت نبوده، بلکه از افزایش نرخ‌های فروش، محقق شده است.

بررسی روند میزان تولید و فروش کویر نشان می‌دهد که به‌طور کلی طی چهارسال گذشته عدد نسبتا ثابتی را به ثبت رسانده و از رشدی بهره نبرده است. موضوع قابل‌توجه در این شرکت رشد میزان فروش صادراتی است. در چهار سال گذشته میزان فروش صادراتی «کویر» برابر با ۸۷ تن، ۴۰۳ تن، ۴۳۳ تن و ۴۷۹ تن بوده است. این آمار طی سه‌سال گذشته هر سال رشدی برابر با ۳۶۳ درصد، ۸‌درصد و ۱۱‌درصد را تجربه کرده است؛ بنابراین «کویر» در حال طی کردن مسیر صادرات‌محور شدن است.

یکی از آمار‌هایی که کمک می‌کند تحلیلگران دید درستی نسبت به سیاست‌های شرکت داشته باشند، میزان خالص ورود و خروج تولیدات به انبار شرکت است. در شرکت فولاد سپید فراب کویر در بیشتر سال‌ها نوسان قابل‌توجهی در موجودی انبار به چشم نمی‌خورد. اما در سال ۱۳۹۸ شرکت میزان نسبتا زیادی محصول از انبار فروخته است که این رقم نسبت به سال‌های دیگر رقم بزرگی محسوب می‌شود.

در انتها، بررسی اقلام صورت سود و زیان می‌تواند بر برآورد آینده شرکت اثر‌گذار باشد. این آمار نشان می‌دهد که سود ناخالص هرسال به‌ترتیب شاهد رشدی برابر با ۲۴ درصد، ۱۵۸‌درصد و ۱۰‌درصد بوده است. اما دو سود عملیاتی و خالص با وجود اینکه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به‌طور میانگین رشد ۱۵‌درصد و ۲۲۵ درصدی را به ثبت رساندند، در سال ۱۴۰۰ افت ۸ درصدی را به‌طور میانگین تجربه کردند.

طرح‌های توسعه شرکت

یکی از طرح‌های توسعه فولاد کویر، پروژه ریخته‌گری است. طبق پیش‌بینی شرکت این طرح از اول سال ۱۴۰۳ قابل بهره‌برداری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به سبب پروژه ریخته‌گری، جایگاه شرکت در بازار‌های داخلی و خارجی فولاد ارتقا خواهد یافت. همچنین این طرح برای تامین مواد اولیه و تکمیل زنجیره تولید گامی موثر تلقی می‌شود. در این میان انتظار می‌رود که تا پایان سال ۱۴۰۱، درصد پیشروی این طرح به ۴۵‌درصد برسد.

از دیگر طرح‌های توسعه شرکت می‌توان به پروژه ریومپ اشاره کرد که به‌منظور تغییر ظرفیت و به‌روزرسانی تجهیزات خط تولید دانیلی که خط شماره ۲ کارخانه تلقی می‌شود، آغاز شده است. این طرح براساس گزارش فصلی منتهی به تابستان ۵‌درصد پیشرفت کرده است. طبق پیش‌بینی‌های شرکت تا پایان سال ۱۴۰۱ این پیشرفت به ۱۰‌درصد خواهد رسید. هدف از اجرای این طرح، تولید محصولات فولادی خاص و افزایش ظرفیت تولید است. طبق برآورد شرکت این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۳ قابل بهره‌برداری خواهد بود.

نسبت سهامداران شرکت

سهامداران عمده شرکت فولاد سپید فراب کویر افراد حقیقی هستند، به این صورت که بیش از ۸۶‌درصد مالکیت شرکت متعلق به سه شخص حقیقی است. حدود ۲‌درصد از سهم شرکت هم تحت مالکیت شرکت راهبران سرمایه کویر است.

تحلیل سود سال آینده

به‌منظور ارائه تحلیل منطقی از سود‌سازی شرکت فولاد سپید فراب کویر در سال ۱۴۰۱، ابتدا باید به بررسی مفروضات حاکم بر عملیات شرکت پرداخت. مهم‌ترین مفروضات، نرخ‌های فروش تولیدات و همچنین خرید مواد اولیه توسط شرکت هستند. مهم‌ترین محصول شرکت انواع میلگرد است که به دو صورت صادراتی و داخلی به فروش می‌رسد. نرخ میلگرد صادراتی به‌طور میانگین در سال ۱۴۰۱ برابر با ۵۵۰ دلار برای هر تن و قیمت میلگرد داخلی برابر با ۱۹ میلیون تومان برای هر تن در نظر گرفته شده است. در این میان نرخ ماده اولیه شرکت که انواع شمش فولادی است، برابر با ۱۵ میلیون تومان در هر تن تخمین زده می‌شود. از دیگر نرخ‌های اثر‌گذار بر شرکت می‌توان به نرخ افزایش حقوق، نرخ تورم، نرخ رشد حمل‌ونقل و نرخ دلار اشاره کرد. این نرخ‌ها به‌ترتیب برابر با ۴۰ درصد، ۴۰ درصد، ۳۵‌درصد و ۲۸‌هزار تومان در نظر گرفته شده‌اند.

با در نظر گرفتن این مفروضات فروش سال آینده شرکت برابر با ۱۳‌هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خواهد شد. از این میزان فروش شرکت، حدود هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان سود ناخالص و ۸۱۵ میلیارد تومان سود خالص به ثبت خواهد رسید. اگر سرمایه شرکت ثابت در نظر گرفته شود، سود هر سهم کویر در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۱۹ ریال پیش‌بینی می‌شود. با در نظر گرفتن آخرین قیمت سهم که برابر با ۲۴۴ تومان است، نسبت قیمت به سود تحلیلی برابر با ۲/۱۱ محاسبه می‌شود. انتظار می‌رود با اتمام طرح‌های توسعه، سود‌آوری آن از رشد خوبی برخوردار خواهد شد.

ریسک‌های شرکت

یکی از ریسک‌های بسیار مهم شرکت فولاد سپید فراب کویر و همچنین صنعت فولاد، ریسک زنجیره تامین است. این ریسک به این معناست که شرکت‌های مختلف که محصولات متنوعی تولید می‌کنند، هریک ماده اولیه شرکت دیگر را تولید می‌کنند؛ بنابراین هنگامی که تولید یکی از این محصولات با اختلال مواجه می‌شود، کل زنجیره فولاد دچار ریسک خواهد شد. شرکت برای جلوگیری از ریسک، می‌تواند به موجودی انبار مواد اولیه و محصول خود توجه داشته باشد تا در شرایط خاص دچار مشکل نشود. راهکار دیگر می‌تواند انتخاب تامین‌کنندگان مطمئن در میان شرکت‌های فولادی باشد که باعث کاهش ریسک زنجیره تامین می‌شود.

ریسک ماده اولیه از دیگر ریسک‌های پیش‌روی شرکت تلقی می‌شود. نوسانات قیمت مواد اولیه در داخل کشور به دلیل تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها باعث می‌شود سود شرکت در معرض ریسک قرار گیرد. اما تکمیل زنجیره تولید و احداث ذوب از مهم‌ترین اقدامات شرکت است که می‌تواند به کاهش این ریسک کمک کند.

ریسک استهلاک یکی دیگر از ریسک‌هایی است که گریبان‌گیر اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی در ایران است و دلیل آن قدیمی بودن وسایل و ماشین‌آلاتی است که شرکت‌ها در سال‌های قبل خریداری کرده‌اند و اکنون دیگر مانند گذشته قابلیت استفاده ندارند. این ریسک موجب می‌شود که تولیدات شرکت بهینه نباشند و روزبه‌روز از سودآوری محصولات کاسته شود.

نوسانات ارز را می‌توان از دیگر ریسک‌های شرکت در نظر گرفت. با توجه به اینکه بخش اعظم فروش شرکت صادراتی است، افزایش نرخ ارز می‌تواند باعث افزایش فروش و به تبع آن سودآوری «کویر» شود. از آنجا که مواد اولیه از داخل کشور تامین می‌شود، نوسان نرخ ارز اثر قابل‌توجهی بر بهای تمام‌شده شرکت نخواهد داشت.

آخرین ریسک اثر‌گذار را می‌توان نرخ بهره در نظر گرفت. این نرخ از آنجا که بر تامین مالی شرکت‌ها اثر مستقیم دارد، باید مورد بررسی قرار گیرد. با افزایش نرخ بهره شرکت‌ها برای وام گرفتن هزینه بیشتری باید پرداخت کنند. این موضوع بر خرید مواد اولیه شرکت‌ها اثر منفی می‌گذارد و کاهش سود شرکت را در پی دارد. از طرف دیگر شرکت‌ها به جای راه‌اندازی طرح‌های توسعه که باعث افزایش سود آن‌ها در آینده می‌شود، اقدام به سپرده‌گذاری این وجوه در بانک‌ها کرده و از نرخ بهره بالا و بدون ریسک استفاده می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده