تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۲۸۴۳۴۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش فشار بر صنعت فولاد چین

‌می‌متالز - افزایش فصلی قیمت‌های قراضه فولادی باعث افزایش هزینه‌های تولید فولاد در چین شده و کارخانه‌های فولادی چین را دچار زیان کرده است.

به گزارش می‌متالز، داده‌های SteelMint نشان می‌دهد شرکت‌های فولادی مستقر در چین اخیراً تحت فشار هزینه‌های بالای تولید فولاد بوده اند که عمدتاً به دلیل افزایش فصلی قیمت‌های قراضه فولادی در این کشور بوده است.

فعالان بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند افزایش فصلی قیمت قراضه فولادی با وضعیت بازار فولاد چین همخوانی ندارد و باعث کاهش حاشیه سود کارخانه‌های فولادی مستقر در این کشور می‌شود.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کردند به طور سنتی، در دسترس بودن قراضه فولادی در طول دوره زمستان محدود می‌باشد، زیرا شرایط نامساعد جوی جمع آوری و پردازش قراضه فولادی را کند می‌کند. علاوه بر این، اختلالات مداوم حمل و نقل ناشی از محدودیت‌های COVID-۱۹ در برخی مناطق، چالش‌های بیشتری را در جمع آوری، پردازش و تحویل مواد خام مورد استفاده در فولادسازی از جمله قراضه فولادی ایجاد کرده است.

به نقل از برخی منابع خبری، علیرغم بهبود قیمت‌های قراضه فولادی در هفته گذشته، بازار فولاد نهایی چین به دلیل شرایط نامساعد جوی تضعیف شد. باید توجه داشت که پس ازاینکه شرایط نامساعد جوی سراسر کشور چین را فرا گرفت، تقاضا برای محصولات فولادی محدود شده و بر سطح قیمت‌ها تأثیر منفی گذاشت.

معامله گران در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند قیمت قراضه فولادی تا روز جمعه (۲ دسامبر) در محدوده ۲.۹۹ هزار یوان شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل حدود ۱۵.۲ یوان در هر تن افزایش یافته است. همچنین بررسی‌ها نشان داد قیمت میلگرد فولادی در روز جمعه (۲ دسامبر) در محدوده ۳.۹۴ هزار یوان در هر تن گزارش شد که نسبت به هفته قبل حدود ۳ یوان در هر تن افزایش یافته است؛ بنابراین برخی تحلیل گران بازار اعلام کردند تفاوت قیمت بین میلگرد فولادی و قراضه فولادی در تاریخ ۲ دسامبر سال جاری به ۹۵۲.۸ یوان در هر تن کاهش یافت و به کمترین میزان خود در سه ماه اخیر رسید. باید توجه داشت که اختلاف قیمت بین میلگرد فولادی و قراضه فولادی حدود ۱۵۵.۸ یوان در هر تن بیشتر از ابتدای نوامبر ۲۰۲۲ بوده است.

به نقل از منابع خبری، کاهش شکاف قیمت بین میلگرد فولادی و قراضه فولادی منجر شد که میانگین هزینه تولید میلگرد فولادی در میان ۴۰ کارخانه فولادی مستقر در چین تا تاریخ ۱ دسامبر به طور متوسط به ۴.۰۷ هزار یوان در هر تن برسد. این در حالی است که هزینه تولید میلگرد فولادی در چین نسبت به هفته قبل حدود۶۵ یوان در هر تن افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند افزایش هزینه‌های تولید، همراه با تضعیف تقاضا، باعث افزایش زیان برای تولید کنندگان محصولات فولادی و تضعیف جو بازار چین شده است. به همین دلیل، از اول دسامبر، ظرفیت استفاده از ۸۵ کارخانه فولادی مستقر در چین با ۲.۷۷ واحد کاهش به ۵۲.۹۸ درصد رسیده است.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، قیمت قراضه فولادی در چین به دلیل کمبود مواد خام ایجاد شده توسط تامین کنندگان وارداتی در پیش بینی خرید‌های دسامبر در حال رشد است. باید توجه داشت که قیمت بالای قراضه فولادی و تقاضای کم برای فولاد، تولید کنندگان محصولات فولادی را مجبور می‌کند تا تاسیسات خود را تعطیل کنند تا میزان زیان را کاهش دهند.

فعالان بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند از دسامبر ۲۰۲۲، بیش از ۱۰ کارخانه فولادی در حال حاضر ظرفیت خود را تعطیل کرده اند و بخشی دیگر نیز در نظر دارند در ژانویه تعطیل شوند.

به نقل از برخی معامله گران، چین بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است. در سال ۲۰۲۱، فولادسازان چینی تولید فولاد را ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش داده و به ۱.۰۳ میلیارد تن رسانده اند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده