تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۸۴۳۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روش تولید آلومینیوم و تولید شمش آلومینیوم از ضایعات

‌می‌متالز - تولید آلومینیوم به‌وسیله بازیافت ضایعات یکی از بهترین راهکار‌ها برای کاهش هزینه در این مسیر است که با استفاده از کوره‌های متنوعی انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، آلومینیوم این روز‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین فلزات مورد استفاده برای صنایع مختلف شناخته می‌شود. این فلز مهم و کاربردی، موارد مصرف بسیاری دارد. راهکار‌های مختلف و بسیاری برای تولید آلومینیوم و استفاده از آن وجود دارد. یکی از بهترین راهکارها، استفاده از تولید آلومینیوم از ضایعات است. به‌کارگیری ضایعات برای تولید آلومینیوم می‌تواند موجب صرفه‌جویی شود. از همین‌رو این روش می‌تواند انتخاب مناسبی برای تولید آلومینیوم تلقی شود. روشی که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت و نکاتی مهم و کاربردی از آن بیان می‌کنیم. از بررسی چگونگی تولید آلومینیوم و اهمیت آن تا انواع کوره‌های مختلف برای تولید آلومینیوم از ضایعات برخی از این موارد هستند.

اهمیت استفاده از ضایعات برای تولید آلومینیوم و شمش آلومینیوم

پیش از آن‌که به سراغ چگونگی تولید آلومینیوم از ضایعات و انجام روش‌های مختلف برای آن برویم، لازم است تا از اهمیت این موضوع آگاه شوید. کمتر کسی است که از میزان آلومینیوم به‌کاررفته در صنایع مختلف آگاهی نداشته باشد. فلز آلومینیوم به‌عنوان یکی از فلز‌های بسیار پرکاربرد شناخته می‌شود. فلزی که می‌تواند با ویژگی‌های خاص خود موجب کاربرد‌های بسیاری شود. استفاده بسیار از این فلز سبب شده است تا ضایعات آلومینیوم نیز افزایش یابد. از همین رو این روز‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات در تولید آلومینیوم، استفاده از ضایعات به‌کاررفته آلومینیومی است. با استفاده از این ضایعات، می‌توان محصولات آلومینیومی خود را با هزینه‌ای بسیار کمتر نسبت به استفاده از آلومینیوم تازه و نو تولید کرد. از همین رو گزینه بسیار مناسب و کم‌هزینه‌ای برای استفاده شما خواهد بود.

انتخاب نوع کوره مناسب برای تولید آلومینیوم از ضایعات

برای اینکه تولید آلومینیوم و شمش آلومینیوم از ضایعات به‌خوبی صورت گیرد، انواع کوره‌های مختلفی وجود دارد. هریک از انواع کوره‌های موجود برای تولید آلومینیوم از ضایعات، مزایای خاصی را با خود به‌همراه دارد. این مزایا می‌تواند در هر نوع از تولید آلومینیوم، کاربرد‌های خاص خود را به‌همراه آورد.

استفاده از کوره گردان ذوب آلومینیوم

یکی از بهترین انواع کوره برای تولید آلومینیوم، انواع کوره دوار است. کوره دوار به‌عنوان یکی از کوره‌های تولیدکننده آلومینیوم، شکلی استوانه‌ای داشته که با مواد نسوز پوشیده شده است. این کوره، با استفاده از یک مشعل گاز طبیعی گرم می‌شود و به‌منظور تولید آلومینیوم و انواع ضایعات کاربرد دارد. با این حال، باید توجه داشته باشید که این دستگاه نسبت به دیگر انواع کوره تولید آلومینیوم، نصب و نگهداری سخت‌تری را داشته و نیاز به تخصص در استفاده از آن دارای اهمیت بالایی است.

استفاده از کوره برقی برای ذوب آلومینیوم

زمانی‌که میزان مواد تولیدی و ضایعات آلومینیومی کم باشد، استفاده از کوره برقی برای تولید آلومینیوم گزینه مناسبی است. این انواع کوره با استفاده از برق کار می‌کنند. با اینکه استفاده از این کوره‌ها نسبت به کوره‌های فسیلی دارای مزایای بسیاری است، اما معایبی نیز دارد. میزان بالای اتلاف انرژی و سر و صدای زیاد دو عیب بزرگ این نوع از کوره دوار هستند.

۳- استفاده از کوره القایی برای ذوب آلومینیوم

کوره‌های القایی با داشتن بازدهی بالا و چیزی درحدود ۹۰ درصد شناخته می‌شوند. این کوره‌های تولید آلومینیوم، کوره‌های کم حجم هستند که برای استفاده‌هایی در اندازه کم گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. البته باید به یاد داشته باشید که گران‌بودن این کوره‌ها نیز به‌عنوان یکی از عیب‌های آن سبب کاهش موارد استفاده از کوره القایی در تولید آلومینیوم شده است.

۴- استفاده از کوره شعله‌ای برای ذوب آلومینیوم

کوره‌های شعله‌ای، انواعی از کوره تولید آلومینیوم هستند که در شکل‌هایی خاص و متفاوت به تولید می‌رسند. این کوره‌ها بازدهی بین ۱۵ تا ۳۹ درصد دارند که بازدهی نسبتاً پایینی است. با این حال، پردازش بالا و هزینه کمی برای نگهداری دارند که جزو مزایای این محصول شناخته می‌شود.

آخرین نکات درباره چگونگی تولید آلومینیوم از ضایعات

تولید آلومینیوم از ضایعات به‌عنوان یکی از راهکار‌های تولید آلومینیوم و شمش شناخته می‌شود. راهکاری که می‌تواند مزایای بسیاری را با خود به‌همراه داشته باشد و موجب کاهش هزینه‌های تولید آلومینیوم شود. حال اگر به فکر تولید آلومینیوم از ضایعات هستید، انتخاب یک راهکار مناسب، نیاز به شناخت انواع کوره به این منظور دارد.

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده