تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۸۴۳۴۴
سرویس خبر : محیط زیست

تاثیر تعرفه‌های آب و هوایی ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر بازار چین

‌می‌متالز - اقدامات جدید مقابله با انتشار کربن در ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر میزان صادرات فولاد و آلومینیوم از چین تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش می‌متالز، بلومبرگ در روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کرد که اقدامات جدید مقابله با انتشار کربن مورد بحث در ایالات متحده و اتحادیه اروپا دوباره صادرات فولاد و آلومینیوم از چین را تهدید می‌کند و می‌تواند بر بازار جهانی تأثیر بگذارد.

فعالان بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند فولادسازان مستقر در چین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳ میلیون تن فولاد به اتحادیه اروپا صادر کردند.

به نقل از برخی منابع خبری، ایده کاهش انتشار کربن که از سوی دولت رئیس جمهور ایالات متحده مطرح شد احتمالاً بیشترین تأثیر را بر بازار آلومینیوم خواهد داشت. این تاثیر به ویژه در اتحادیه اروپا بیشتر خواهد بود، زیرا از زمان حمله روسیه به اوکراین، برای پر کردن ذخایر خود به کارخانه‌های فولاد چین متکی بوده است. باید توجه داشت که این وابستگی خطرات تورمی زیادی را برجسته می‌کند که بر اساس اهداف اقلیمی باعث کاهش عرضه یا افزایش هزینه‌ها می‌گردد.

پل گمبلز، یکی از بنیانگذاران و شریک مدیر گروه MBMG، گفت: اقدامات مربوط به کاهش انتشار کربن به طور بالقوه به تورم دامن زده و به تجارت جهانی آسیب می‌زند، در نتیجه نمی‌تواند هیچ کمکی به روابط چین و آمریکا بکند.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کردند اتحادیه اروپا در حال بررسی مالیات وارداتی محصولاتی از جمله فولاد و آلومینیوم است و چین بزرگترین تولید کننده در هر دو بخش می‌باشد. در مورد صادرات چین، گاهی اوقات اتهاماتی مبنی بر آسیب رساندن پکن به سایر تامین کنندگان در بازار جهانی مطرح می‌شود. بررسی‌ها نشان داد چین همچنین بزرگترین آلاینده جهان است و صنعت فولاد دومین تولید کننده گاز این کشور پس از بخش تولید برق می‌باشد.

همانطور که برخی معامله گران گزارش دادند، در سال ۲۰۱۵ صادرات فولاد چین به اوج خود یعنی ۱۱۲ میلیون تن رسید، در حالی که اکنون میزان صادرات فولاد حدود نیمی از این حجم می‌باشد. بررسی‌ها نشان داد ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تنها سهم کمی در صادرات فولاد چین دارند.

به طور خاص، طبق گفته شرکت Mysteel، در سال ۲۰۲۱، فولادسازان چینی کمی بیش از ۳ میلیون تن فولاد به اتحادیه اروپا صادر کردند که ۴.۶ درصد از کل صادرات چین را تشکیل می‌دهد. به نقل از برخی منابع خبری، تعرفه‌های بالقوه آب و هوایی تأثیر بیشتری بر صادرات محصولات فولادی با کیفیت بالا به منطقه خواهد داشت که احتمالاً به کارخانه‌های چین آسیب می‌رساند.

برخی تاجران در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند هنوز مشخص نیست که ارتباط صادرات با اهداف آب و هوایی چگونه تاکتیک‌های چین را تغییر می‌دهد. بررسی‌ها نشان داد تولید کنندگان منفرد فولاد سرمایه گذاری زیادی در فناوری‌های سبز کرده اند، اما صنعت به طور کلی در این روند عقب مانده است. به ویژه باید توجه داشت که سرمایه گذاری چین در کوره‌های بلند جدید تولید کننده زغال کک در نیمه اول سال ۲۰۲۲ افزایش یافت که به گفته تحلیلگران با سیاست پکن برای کاهش انتشار کربن همخوانی ندارد.

فعالان بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند قوانین سختگیرانه‌تر انتشار CO۲ در چین به کاهش تولید فولاد از سطوح بی سابقه در سال ۲۰۲۱ کمک کرد و انتظار می‌رود کاهشی مشابه سال ۲۰۲۰ در سال ۲۰۲۲ رخ دهد. با این حال، دولت مهلت مقرر صنعت فولاد برای رسیدن به حداقل میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تا ۵ سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۳۰ به تعویق انداخت و بر اهمیت زیرساخت‌ها تاکید کرد. در نتیجه همه کارخانه‌ها باید برای رسیدن به اهداف اقتصادی خود هزینه کنند. بررسی‌ها نشان داد با تلاش مقامات چینی برای حمایت از کند شدن اقتصاد، ممکن است محرک‌های بیشتری در ماه‌های آینده ارائه شود.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال بررسی تعرفه‌های جدید تعیین شده برای فولاد و آلومینیوم چین به عنوان بخشی از برنامه مبارزه با انتشار کربن هستند. یک سیستم جدید پادمان پیشنهادی توسط مقامات ایالات متحده برای رسیدگی به انتشار کربن و مشکلات مازاد ظرفیت که بقای صنایع فولاد ایالات متحده و اروپا را تهدید می‌کند، طراحی شده است. باید توجه داشت که این اقدامات در درجه اول علیه چین و دیگر کشور‌های بزرگ آلوده کننده محیط زیست می‌باشد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده