تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۸۴۳۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وجود فرصت برای افزایش عرضه سنگ آهن اوکراین به اسلواکی

‌می‌متالز - با توجه به تقویت تجارت بین کشور‌ها و افزایش گردش مالی بین کشورها، اوکراین این فرصت را دارد که عرضه سنگ آهن به اسلواکی را افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز، Yulia Svyridenko که وزیر اقتصاد اوکراین است در دیدار با کارل Karel Girman وزیر اقتصاد جمهوری اسلواکی، در روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کرد که اوکراین این فرصت را دارد که عرضه سنگ آهن به اسلواکی را افزایش دهد.

فعالان بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند اخیراً روابط نزدیک اقتصادی بین کشور‌ها تقویت شده و در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲، گردش مالی بین کشور‌ها ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به نقل از چندین منبع خبری، در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ افزایش ۳۰ درصدی در تجارت بین کشور‌ها ثبت شده و پتانسیل رشد بیشتر نیز وجود دارد. به ویژه، باید توجه داشت که اوکراین این فرصت را دارد که عرضه سنگ آهن به اسلواکی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

معامله گران در روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کردند تقویت تجارت بین کشور‌ها همچنین با تمدید یک ساله توافقنامه حمل و نقل محموله‌ها با وسایل نقلیه موتوری تسهیل خواهد شد. باید توجه داشت که مذاکرات در مورد این موضوع در حال حاضر بین اوکراین و اتحادیه اروپا در حال انجام است و مذاکره کننده اوکراینی امیدوار به حمایت اسلواکی است.

بررسی‌ها نشان داد در دیدار بین وزیران اوکراین و اتحادیه اروپا طرفین همچنین به توسعه کریدور‌های حمل و نقل و رفع تنگنا‌ها در لجستیک پرداختند. به طور خاص در این دیدار، چشم انداز توسعه گذرگاه‌ها در Uzhhorod، راهرو‌های حمل و نقل Chop-Kosice، Mukachevo-Kosice و ... مورد بحث قرار گرفت. به گفته Karel Girman، وزیر اقتصاد جمهوری اسلواکی این کشور به شدت علاقه‌مند به گسترش امکانات حمل و نقل با اوکراین است.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، طبق آمار گمرک در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲، معدن کاران مستقر در اوکراین حدود ۲۲.۴۴ میلیون تن سنگ آهن را به خارج از کشور ارسال کردند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۸.۹ درصد کاهش یافته است.

برخی معامله گران در روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کردند در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۲، اسلواکی حدود ۱۹.۱۶ درصد از سنگ آهن اوکراین را خریداری کرد که بیشترین کشور مصرف کننده بوده است. لهستان با ۱۶.۶۵ درصد در رتبه دوم و جمهوری چک با ۱۶.۳۲ درصد در رتبه سوم قرار دارند. باید توجه داشت که از ابتدای جنگ بین روسیه و اوکراین، کشور‌های اروپایی به واردکنندگان اصلی مواد خام از اوکراین تبدیل شدند و چین را از این فهرست که در ابتدای سال ۲۰۲۲ بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن اوکراین بود، خارج کردند.

همانطور که منابع خبری پیشتر گزارش داده بود، در ابتدای آذرماه، رشد قیمت سنگ آهن به مدت ۵ هفته متوالی ادامه یافت. بررسی‌ها نشان داد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژانویه در بورس کالای دالیان برای هفته ۲۵ نوامبر تا ۲ دسامبر به – به ۷۵۸ یوان در تن (۱۱۲.۱ دلار در هر تن) رسید. باید توجه داشت که معاملات آتی سنگ آهن نسبت به هفته قبل ۳.۹ درصد افزایش یافته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده