تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۲۸۴۵۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش صادرات سنگ آهن اوکراین

‌می‌متالز - با توجه به محاصره بنادر دریایی اوکراین در جنگ میان اوکراین و روسیه، اوکراین صادرات سنگ آهن را ۲۶.۸ درصد در نوامبر ۲۰۲۲ کاهش داد.

به گزارش می‌متالز، آمار منتشر شده توسط اداره گمرک در روز دوشنبه (۱۱ دسامبر) نشان داد شرکت‌های معدنی اوکراین صادرات سنگ آهن را در نوامبر ۲۰۲۲ به ۷۸۳.۲ هزار تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از شرکت‌های اوکراینی نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۲۶.۸ درصد کاهش یافته است. همچنین از نظر پولی، میزان صادرات سنگ آهن در نوامبر ۲۰۲۲ با ۲۹.۲ درصد کاهش به ۷۲.۶ میلیون دلار رسیده است.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۱۱ دسامبر) گزارش دادند میزان صادرات سنگ آهن در نوامبر ۲۰۲۲ به لحاظ حجم محموله‌های صادر شده ۸۰.۲ درصد و از نظر پولی ۷۶.۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش داشته است.

در این میان برخی منابع خبری در روز دوشنبه (۱۱ دسامبر) اعلام کردند در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، معدن کاران مستقر در اوکراین ۲۳.۲ میلیون تن سنگ آهن به خارج از کشور ارسال کردند. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲حدود ۴۲.۹ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ بوده است. باید توجه داشت که درآمد شرکت‌های معدنی مستقر در اوکراین از صادرات سنگ آهن برای ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به حدود ۲.۸۴ میلیارد دلار رسید، در حالی که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵۷.۱ درصد افت داشته است.

همچنین به نقل از برخی معامله گران، در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۲، صادرات سنگ آهن اوکراین به ۱۲.۹۸ میلیون تن رسید، یعنی حدود ۳.۲ میلیون تن در ماه حمل شد. در عین حال بررسی آمار گمرک نشان داد حدود ۱۰.۲۲ میلیون تن سنگ آهن در ماه می‌تا نوامبر ۲۰۲۲ ارسال شده است، که برابر حدود ۱.۴۶ میلیون تن در ماه است.

تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۱۱ دسامبر) گزارش دادند در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲، اسلواکی با ۱۹.۲۰ درصد بیشترین مصرف کننده سنگ آهن اوکراین بوده است. جمهوری چک با ۱۶.۸ درصد در رتبه دوم و لهستان با ۱۶.۴۱ درصد در رتبه سوم قرار دارند. به این ترتیب بررسی‌ها نشان داد از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین، کشور‌های اروپایی به واردکنندگان اصلی سنگ آهن از اوکراین تبدیل شدند و چین را از این فهرست که در ابتدای سال ۲۰۲۲ بزرگترین مصرف کننده مواد خام اوکراینی بود، خارج کردند.

بررسی‌ها نشان داد پس از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، شرکت‌های فولادسازی داخلی اوکراین به دلیل محاصره بنادر دریایی، صادرات محصولات خود را به حداقل رساندند. فولادسازان به دنبال راه‌هایی برای ارسال محصولات خود از طریق زیرساخت‌های راه آهن هستند، اما به دلیل هجوم بار، Ukrzaliznytsia و گذرگاه‌های مرزی قادر به مقابله با آن نیستند. علاوه بر این، روش تحویل بار از طریق راه آهن به دلیل افزایش دو برابری هزینه ها، برای شرکت‌ها هیچ سودی ندارد.

برخی معامله گران در روز دوشنبه (۱۱ دسامبر) اعلام کردند مشکلات مربوط به لجستیک به شرایط نامطلوب بازار اضافه شده و باعث کاهش قیمت سنگ آهن می‌گردد. در نتیجه، این عوامل باعث می‌گردد کارخانه‌های معدن و فرآوری اوکراین مجبور به توقف کامل یا کاهش تولید سنگ آهن شوند.

به نقل از منابع خبری تا ۹ دسامبر ۲۰۲۲، قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و سنگاپور به ترتیب ۱۱۷.۲ دلار در تن و ۱۰۹.۹۵ دلار در هر تن بود. بنابراین، قیمت‌ها برای ششمین هفته متوالی به دلیل کاهش محدودیت‌ها در چین افزایش می‌یابد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، اوکراین صادرات سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ را ۴.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش داده و به ۴۴.۵ میلیون تن رساند. از نظر پولی نیز میزان صادرات سنگ آهن با ۶۲.۸ درصد افزایش در سال به ۶.۹ میلیارد دلار رسید.

بررسی آمار منتشر شده نشان داد که تولید کنندگان عمده سنگ آهن مستقر در اوکراین عبارتند از: Ingulets GOK، Kryvyi Rih Iron Ore Plant، Poltava Mining، North GOK، Central GOK، Southern GOK، ArcelorMittal Kryvyi Rih، Sukha Balka GOK و کارخانه سنگ آهن Zaporizhzhia.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده