به گزارش میمتالز، پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، صادرات سنگ آهن اوکراین به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا متوقف شد. در سال ۲۰۲۱، حجم سنگ آهن تحویل داده شده از اوکراین به این مناطق حدود ۱.۷ میلیون تن بود. آقای Stanislav Zinchenko مدیر عامل مرکز GMK، در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه آهن و فولاد خاورمیانه ۲۰۲۲ که در دبی (امارات متحده عربی) برگزار شد اعلام کرد که برای از سرگیری عرضه سنگ آهن و محصولات فولادی از اوکراین به خاورمیانه و شمال آفریقا، لازم است که انسداد بنادر در اوکراین رفع شود.
فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) اعلام کردند تنها رفع انسداد بنادر دریای سیاه امکان بازگشت سنگ آهن از اوکراین به بازار خاورمیانه و شمال آفریقا را فراهم میکند.
در این میان برخی منابع خبری گزارش دادند در واقع کشتیهای جنگی روسیه مانع از عرضه محصولات سنگ آهن از بنادر دریای سیاه اوکراین میشوند. همچنین باید توجه داشت که شرکتهای داخلی اوکراین محصولاتی با محتوای آهن بالا به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عرضه میکنند. در این میان بررسیها نشان داد که الجزایر بیشترین آسیب را از این اختلالات در عرضه داشته است.
تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) گزارش دادند جنگ بین روسیه و اوکراین همچنین باعث اختلالات دیگری در زنجیره تامین MENA شده است. بررسیها نشان داده کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا محصولات فولادی خام و محصولات فولادی طویل را از اوکراین خریداری نمیکنند. همچنین میزان واردات محصولات فولادی نیمه تمام فولاد و محصولات فولادی تخت از اوکراین به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کاهش یافته است؛ بنابراین ضررهای وارد شده از حمله روسیه به اوکراین در بازار محصولات فولادی به اندازه کافی بزرگ میباشد. به عنوان مثال، قطر در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲، حدود ۱۲۹ هزار تن محصولات نیمه تمام فولاد اوکراین را از دست داد.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، بخش فولاد اوکراین از محاصره دریای سیاه توسط نیروی دریایی روسیه آسیب زیادی دیده است. در تحقیقات مرکز GMK بیان شده است که حمل و نقل دریایی مسیر اصلی صادرات بوده و بسته شدن آن آسیب زیادی به بازار میزند. قبل از جنگ، سهم حمل و نقل دریایی در صادرات سنگ آهن ۶۰ درصد، آهن خام و فولاد ۸۰ درصد بوده است. اکنون تنها بنادر Danube در اوکراین به فعالیت خود ادامه میدهند، اما ظرفیتهای نسبتا کمی دارند و نمیتوانند مشکلات لجستیکی موجود را حل کنند.
در این میان برخی منابع خبری اعلام کردند صادرکنندگان بخش آهن و فولاد اوکراین مجبور شدند جریان محمولهها را از طریق راه آهن به بنادر دریایی اتحادیه اروپا هدایت کنند، اما هیچ ظرفیت رایگانی برای جابجایی تمام محمولههای اوکراینی وجود ندارد. علاوه بر این، بررسیها نشان داد که گذرگاههای راه آهن در مرزهای کشورهای اروپایی نیز نمیتوانند با افزایش حجم محمولههای اوکراینی مقابله کنند، بنابراین واگنهای ریلی برای مدت طولانی در مرزها در صف میمانند. در نتیجه، پس از حمله روسیه به اوکراین میانگین فاصله تا بندر مبدا برای صادرکنندگان اوکراینی ۵ برابر و هزینه تحویل به بندر مقصد به طور متوسط ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است.
معامله گران در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) گزارش دادند مسدود شدن بنادر منجر به زیان قابل توجهی در صادرات محصولات فولادی میشود. بر اساس برآوردهای مرکز GMK، حجم ماهانه چنین ضررهایی ۴۲۰ میلیون دلار است. باید توجه داشت که در حال حاضر برای کشور اوکراین همه فرصتها به منظور افزایش تولید و صادرات محصولات فولادی با رفع انسداد بنادر ایجاد خواهد شد.
منبع: آرتان پرس