تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۰
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۸۵۰۴۷
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی:

هزینه ترانزیت به شدت افزایش یافته است/ نیاز مبرم صنعت حمل و نقل به متولی واحد

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: همه محدودیت‌ها در حوزه حمل و نقل در حالی پیش روی شرکت‌های فعال در این بخش قرار گرفته که کشور ما بهترین مسیر ترانزیتی منطقه به شمار می‌رود. متاسفانه در وضعیت کنونی؛ ما سرعت ترانزیت را از دست داده‌ایم و هزینه آن نیز به شدت افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، احمد زمانیان یزدی به مناسبت با روز ملی حمل و نقل با اشاره به تولی‌گری حدود ۲۳ سازمان در حوزه حمل و نقل کشور، از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات این بخش یاد و اظهار کرد: بخش اعظمی از مشکلات حوزه حمل و نقل کشور مربوط به قوانین و مقررات دست و پاگیر است. شرکت‌های حمل و نقل برای انجام امور خود بایستی با یک سازمان طرف باشند؛ این در حالی است که تعداد سازمان‌های طرف حساب شرکت‌های حمل و نقل بیش از ۲۰ مورد است. از سویی هر سازمان به نوبه خود بخشنامه خاصی تدوین می‌کند که گاهی حتی با بخشنامه و آیین‌نامه سازمانی دیگر در تضاد است.

وی روان نبودن مرز‌ها و توقف کامیون‌ها در نقاط مرزی را یکی دیگر از مشکلات حوزه حمل و نقل و ترانزیت کشور برشمرد و افزود: متاسفانه تردد کامیون‌ها در اکثر مرز‌های ما روان نیست و شاهد توقف‌های زیادی هستیم. کامیون‌ها برای مدت زیادی در مرز‌ها متوقف می‌شوند و رانندگان از این موضوع ناراضیند چراکه این توقف‌ها کرایه‌های حمل در مبدا را افزایش می‌دهد. کرایه‌های حمل کالا مدام در نوسان است و یک شرکت نمی‌تواند حتی برای یک ماه یک نرخ کرایه را ثابت در نظر بگیرد.

زمانیان با تاکید بر اینکه عدم استقرار نمایندگی برخی از سازمان‌های در مرز‌ها باعث پیچیدگی کار فعالان حوزه حمل و نقل شده، گفت: به دلیل عدم استقرار نمایندگی سازمان‌ها در مرز، گاهی یک شرکت حمل و نقلی در موضوع استاندارد یا قرنطینه و… باید به تهران یا مرکز استان مراجعه نماید. این موضوع نارضایتی شرکت‌های حمل و نقل را به دنبال داشته و هزینه‌ها و زمان حمل را نیز به شدت افزایش داده است.

کشور ما بهترین مسیر ترانزیتی منطقه به شمار می‌رود

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق استان خاطرنشان کرد: همه این محدودیت‌ها در حوزه حمل و نقل در حالی پیش روی شرکت‌ها قرار گرفته که کشور ما بهترین مسیر ترانزیتی منطقه به شمار می‌رود. کشور‌های همسایه ما مسیر‌های جایگزین و موازی را برای ترانزیت کالا‌های خود تعیین کرده‌اند. این طبیعی است که صاحب کالای خارجی به دنبال بهترین مسیر ترانزیتی با سرعت حمل زیاد و هزینه کم است و با توجه به اینکه ما این ۲ عامل مهم را از دست داده‌ایم، صاحبان کالا‌های خارجی هم مسیر‌هایی مثل پاکستان و آذربایجان و… را برای عبور کالا‌های خود امتحان می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، زمانیان به وعده‌های برخی مسوولان در خصوص رشد و توسعه ترانزیت اشاره و اظهار کرد: برای ترانزیت کشور افق ۲۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده، اما با وجود مشکلات متعددی که شاهدیم و تلاشی نیز برای رفع آن نشده است، این چشم‌انداز به هیچ عنوان قابل تحقق نیست. دستگاه‌های متولی به طور کامل از مشکلات این عرصه آگاهند و امیدواریم قبل از اینکه تمام فرصت‌ها را از دست بدهیم، چاره و تدبیری برای رفع معضلات موجود بیاندیشند تا بتوانیم از ظرفیت‌های فراوان صنعت ترانزیت و حمل و نقل استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده