تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۸۵۰۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تخریب سنگ نگاره‌های ۹ هزار ساله در گلپایگان

‌می‌متالز - فعالیت پنهانی معادن سیلیس منطقه غرقاب گلپایگان موجب تخریب سنگ نگاره‌ها با قدمت ۹ هزار ساله در این منطقه شده است.

به گزارش می‌متالز، دبیر انجمن دوستداران تیمره گلپایگان با اشاره به تخریب تعدادی از سنگ نگاره‌های گلپایگان منطقه غرقاب گلپایگان گفت: به دلیل فعالیت معادن سیلیس در منطقه غرقاب شهرستان گلپایگان تعدادی از سنگ نگاره‌های تاریخی این شهرستان تخریب شده است.

رسول مجیدی افزود: سال گذشته فعالیت معادن منطقه غرقاب گلپایگان با حکم قضایی متوقف شد، اما این معادن به صورت پنهانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این امر تخریب بیش از پیش سنگ نگاره‌های گلپایگان را به دنبال خواهد داشت.

او گفت: سنگ نگاره‌های غرقاب شهرستان گلپایگان بیش از ۹ هزار سال قدمت دارند و قرار است یونسکو این منطقه را به عنوان ژئوپارک در آثار جهانی ثبت کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری گلپایگان هم با اشاره به فیلم تخریب سنگ نگاره‌های منطقه غرقاب گلپایگان گفت: معادن سیلیس منطقه غرقاب گلپایگان در سال ۱۳۸۰ بدون اخذ استعلام از اداره میراث فرهنگی استان و شهرستان در این منطقه شروع به حفاری و تخریب تعدادی از سنگ نگاره‌ها در محوطه معدن کرده اند.

مصطفی قانونی با اشاره به شکایت اداره میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان در سال ۱۳۹۶ از این معادن افزود: بنا بر دستور دادستان شهرستان گلپایگان در تابستان سال گذشته از فعالیت این معادن در منطقه غرقاب جلوگیری شد.

او گفت: در سفر استاندار اصفهان به شهرستان گلپایگان هم مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان؛ محدوده فعالیت معدنی در منطقه غرقاب مشخص کند و این موضوع به اداره کل صمت استان ابلاغ شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده