تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۹
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۸۵۱۵۶
سرویس خبر : صنایع کوچک
مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت تاکید کرد؛

ارتقای کیفیت لوازم خانگی برای فتح بازار‌های جدید

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت اظهار کرد: امروزه برای اینکه فرصت‌ها را از دست ندهیم توأمان چرخه یادگیری و برنامه‌ریزی را برای بازار سازی باید انجام دهیم و محصولات ساخت ایران را به بازار‌های منطقه و سایر نقاط جهان معرفی نماییم.

به گزارش می‌متالز، محسن شکراللهی، مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مزیت‌های برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی گفت: نمایشگاه لوازم خانگی فرصت خوبی برای واحد‌های تولیدی و شرکت‌های لوازم خانگی است تا از آخرین توانمندی‌ها، دستاورد‌ها و ابتکارات خود در تولید انواع لوازم خانگی برای بازدید عمومی رونمایی کنند و مردم عزیز، نخبگان و متخصصان از آخرین دستاورد‌های صنعت لوازم خانگی بهره‌مند شوند.

وی افزود: یکی از مزیت‌های نمایشگاه لوازم خانگی، فرصت تعامل و گفتگو‌های دوجانبه و چندجانبه بین صنعتگران و اشتراک گذاری تجربه‌های موفق و همچنین تجارب ناموفق صنعتگران در طی سال‌های اخیر است. این گفتگو‌ها موجب می‌شود که محیط هم افزا کننده برای پیشبرد عمومی صنعت در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد و آسیب شناسی روش‌های تأمین، تولید و فروش و بازاریابی، و همچنین آسیب‌ها و خلأ‌های سیاست‌گذاری‌ها، تنظیم گری و اقدامات مختلف در پروژه‌های اجرایی مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان قرار گیرد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه می‌تواند به یادگیری‌های جدید در روش‌های تولید و فروش و صادرات کمک نمای به طوری که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند خلق فرصت چرخه یادگیری در کشور هستیم و برنامه‌ریزی کلان کشور باید از استراتژی جایگزینی واردات به سمت استراتژی توسعه صادرات حرکت نماید و این مهم نیازمند گفتگوی بیشتر حول تحول و پیشرفت صنعت و اتخاذ رویکرد همکاری‌های مشترک و ارتقای دانش فنی در سرلوحه برنامه ریزی‌ها می‌باشد.

این مقام مسوول اظهار کرد: ما به دنبال بازار تصادفی و صادرات به صورت تصادفی نیستیم بلکه باید به دنبال بازارسازی و نفوذ در بازار‌ها و ثبات حضور خود در بازار‌های منطقه باشیم و مزیت‌های نسبی خود را تقویت کنیم و به خصوص مزیت‌های ایران در ارتباط با بازار‌های منطقه تقویت شود.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از نگاه وزارت صمت، صنایع لوازم خانگی صنایع زیستی و مرتبط با معیشت مردم، رفاه خانوار و متن زندگی در جامعه است و هر نوع توسعه، پیشرفت و تحول در سطوح این صنعت، در نهایت موجب بهبود و ارتقای سطح زندگی مردم، قدرت خرید و رفاه خانوار‌ها می‌شود و مردم می‌توانند محصولات مورد نظر را خریداری نمایند و محصولات کیفی و با شاخص‌های مختلف را در بازار مشاهده کنند و براین اساس، برخورداری صنعت لوازم خانگی از تنوع محصول و قیمت‌ها و کیفیت مناسب، موجب می‌شود تا خانوار ایرانی از امکانات و رفاه عمومی متناسب برخوردار شود. همچنین در بازار‌های خارجی و منطقه نیز، محصولات با کفیت ایرانی مورد استقبال مردم کشور‌های مختلف قرار می‌گیرد.

وی افزود: از این رو ما با یک نگاه راهبردی و اجتماعی به صنعت لوازم خانگی نگاه می‌کنیم و ارتقای کیفی صنعت لوازم خانگی، منجر به جلب رضایت مردم، تقویت سرمایه اجتماعی و حمایت از تولید ملی می‌شود و برعکس آن، در صورتی که به کیفیت در لوازم خانگی توجه نکنیم موجب از دست رفتن فرصت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد.

شکراللهی بیان داشت: لذا حرکت صنعت لوازم خانگی باید در لبه دانش و فناوری برای تامین رضایت مصرف کننده، خانوار ایرانی، و بازار داخلی باشد و همچنین منجر به حضور پررنگ در بازار منطقه‌ای شود، زیرا بهبود رضایت مردم و افزایش کیفیت راهی جز شتاب صادرات لوازم خانگی و ایجاد تحول در تولید ندارد و در صورتی که صنایع و شرکت‌های ایرانی بتوانند صادرات به کشور‌های منطقه داشته باشند در آن صورت از مقیاس تولید مناسب و به صرفه اقتصادی استفاده خواهند کرد و تولید باکیفیت افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد: بدون تحقیق و توسعه، طراحی مناسب، تنوع محصول و تولید عالی نمی‌توان انتظار کالای با کیفیت را داشت؛ لذا باید تولید کنندگان تشویق شوند که در کنار افزایش کیفیت صادرات خود را نیز فزایش دهند تا تیراژ تولید بیشتر شود و از این طریق امکان توسعه محصولات و بهبود کیفیت را شاهد باشیم. زیرا با تیراژ اندک و بازار کوچک نمی‌توان انتظار تولید محصولات با کیفیت بالا را داشت.

شکرالهی تاکید کرد: مردم و مصرف کنندگان چه در بازار منطقه و چه در بازار داخلی محصولات باکیفیت را می‌شناسند و محصولات با کیفیت و برند‌های معتبر را حمایت می‌کنند بر این اساس در نظر داریم که با مشارکت خانوار‌های ایرانی و توسعه خدمات پس از فروش در کشور‌های هدف نسبت به بهبود بهره وری صنایع لوازم خانگی و تشویق برند‌های معتبر و تنوع محصولات و شرکت‌هایی که کالای با کیفیت و با قیمت مناسب ارائه می‌دهند، اقدام کرده و با رتبه بندی فعالین صنعت و نام‌ها و نشان‌های مطرح در صنعت لوازم خانگی بهبود کیفیت و رضایت مردم را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تولید کننده، مصرف کننده و فروشنده همه ما هم سرنوشت هستیم و یک خانواده هستیم و مصرف کنندگان با حمایت از تولید کننده داخلی و تولید کننده با کسب رضایت مصرف کننده بازی دو سر برد را رقم میزنند. تعامل دو طرفه مصرف کننده و تولید کننده باعث کارآمدی و بهره وری بالاتر صنعت خواهد بود.

شکرالهی با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت گفت: وزارت صمت و دفتر تخصصی لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دنبال تحول در حوزه‌های مختلف صنعت لوازم خانگی است و برنامه‌های مشخصی را برای تحقق آن در نظر دارد تا روش‌های جدید در تولید، تامین مالی، فروش و خدمات پس از فروش در همه زمینه‌ها ارتقایابد.

این مقام مسوول اذعان کرد: با کمک خود تولیدکنندگان، باید از بازی‌های کوچک و واگرا فاصله گرفته و به سمت بازی‌های بزرگ و همگرا حرکت کنیم.

وی در پایان اشاره داشت که نمایشگاه لوازم خانگی در سال‌های اخیر به طور نسبی روی فروش و خدمات پس از فروش و بازاریابی و معرفی محصولات و امضای قرارداد‌ها اثرگذار بوده است، اما نقش نمایشگاه تنها محل معرفی محصول نیست بلکه در کنار معرفی محصول باید اقدامات هم افزا در یادگیری‌های جدید و گفتگو‌ها پیرامون تحول صنعت در تکمیل زنجیره ارزش در قطعه سازی، طراحی‌های صنعتی و فروش و صادرات توجه شود به طوری که امروزه برای اینکه فرصت‌ها را از دست ندهیم توأمان چرخه یادگیری و برنامه‌ریزی را برای بازار سازی باید انجام دهیم و محصولات ساخت ایران را به بازار‌های منطقه و سایر نقاط جهان معرفی نماییم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده