تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۴۸
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۸۵۲۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارمنستان؛ دروازه ورود کالا‌های ایرانی به مقاصد صادراتی

‌می‌متالز - در نشست بررسی همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان در اتاق کرمان با اشاره به‌جایگاه و ویژگی‌های ارمنستان، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بازار این کشور برای صادرات کالا‌های ایران به سایر مقاصد صادراتی تاکید شد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: علاوه‌بر اینکه می‌توان محصولات مختلف استان را در ارمنستان عرضه کرد، این کشور می‌تواند دروازه ورود کالا‌های ایرانی به مقاصد دوم صادراتی ما باشد و باید برای آن برنامه ریزی کرد. سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست بررسی همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان، با اشاره به سنخیت فرهنگی دو کشور افزود: در مرز ایران و ارمنستان منطقه‌ای اقتصادی ایجادشده که می‌توان برخی تولیدات را در آنجا انجام داد و صادر کرد.

وی ادامه داد: ما در اتاق کرمان آماده دریافت نظرات و پیشنهاد‌های فعالان اقتصادی و اعضای تشکل‌های اقتصادی برای اعزام هیات و حضور در نمایشگاه و همچنین راه‌اندازی مرکز تجاری کرمان در ارمنستان هستیم. رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: ارمنستان به دلیل جمعیت کم این کشور شاید بازار چندان پررونقی برای صادرکنندگان نباشد، اما سکوی پرتاب خوبی برای صادرات محصولات به روسیه است.

محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: برای صادرات مستقیم محصول از ایران به روسیه حدود ۲۸‌درصد مالیات باید پرداخت شود؛ درحالی‌که بیشتر این کالا‌ها به صورت غیرمستقیم از ایران به ارمنستان و قرقیزستان صادر و از آنجا به مقصد روسیه صادرات مجدد می‌شوند. وی اظهار کرد: در کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا استقبال خوبی از محصولات کرمان می‌شود که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد. مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق کرمان در ادامه این نشست گفت: ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیاست که مرز مشترک با ایران دارد و ما می‌توانیم از این فرصت در کنار روابط مناسب دو کشور بهترین استفاده را انجام دهیم. معصومه سعید عنوان کرد: رتبه آغاز کسب‌وکار در ارمنستان در بین ۱۹۰ کشور دهم است و این کشور دسترسی به دریای‌سیاه و کشور‌های غربی را فراهم می‌کند. وی با اشاره به اینکه ارمنستان کشور وارداتی و وابسته به اقتصاد وارداتی است، بیان کرد: ارمنستان می‌تواند به واسطه تعرفه‌های ترجیحی مناسب با اوراسیا، ژاپن و اروپا، پلتفرم خوبی برای صادرات مجدد باشد. سعید، به پیگیری‌های صورت‌گرفته از سال‌پیش تاکنون، برای اعزام تیم کارشناسی به ارمنستان از طریق سفارت ایران در این کشور اشاره و تصریح کرد: کنفرانس و نمایشگاه بازرگانی و صنعتی اوراسیا از ۱۲ تا ۱۵ بهمن ماه سال‌جاری در ایروان ارمنستان برگزار می‌شود که می‌توان از این فرصت برای اعزام تیم کارشناسی و هیات تجاری به ارمنستان استفاده کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده