تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۸۵۵۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
افزایش آمار کرونا در چین، چشم‏‏‌انداز اقتصاد این کشور در ۲۰۲۳ را تیره کرد

ریسک کالایی اژد‌های زرد

‌می‌متالز - در حالی که بازار‌های کالایی از کاهش محدودیت‌های سیاست کرونا صفر در چین مسرور بودند، افزایش موارد ابتلای مثبت کووید-۱۹در این کشور موجب ناامیدی دوباره از افزایش رشد اقتصادی این کشور شد. با وجود اینکه چین همچنان آمار دقیقی از تعداد کیس‌های مبتلا و میزان مرگ‌ومیر اعلام نکرده است، آمار غیر‌رسمی حاکی از شیوع دوباره این بیماری در این کشور است.

به گزارش می‌متالز، در نتیجه این اخبار، بهای سنگ‌آهن که از ابتدای ماه نوامبر به دلیل خوش‌بینی به بازگشایی‌ها افزایشی شده بود، در مسیر کاهشی قرار گرفت. بانک جهانی نیز به دلیل ترس از تاثیر کرونا بر اقتصاد چین، برآورد خود از رشد اقتصادی این کشور در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را کاهش داد. برخی تحلیلگران نیز معتقدند، تقاضا برای مس و سایر فلزات صنعتی در ۶ماه ابتدایی سال آتی همچنان به دلیل تداوم شیوع کرونا در چین ضعیف خواهد ماند.

تصمیم به بازگشایی در انتهای ۲۰۲۲

سال ۲۰۲۲ مملو از رخداد‌های تاثیر‌گذار بر بازار‌های کالایی بود. حمله نظامی روسیه به اوکراین در اوایل سال، رشد بی محابای تورم و اتخاذ سیاست‌های انقباضی پولی توسط بانک‌های مرکزی اکثر اقتصاد‌های برتر دنیا موجب نوسانات شدید قیمتی کامودیتی‌ها شد. این در حالی بود که دنیا هنوز نتوانسته بود در برابر پس‌لرزه‌های همه‌گیری کووید-۱۹ خود را مقاوم کند.

از طرفی چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا، همچنان مصمم به اجرای سیاست‌های سخت گیرانه برای جلوگیری از شیوع کرونا بود؛ سیاستی که به تعطیلی گسترده صنایع در سال میلادی جاری و در نتیجه کاهش تقاضا برای کالایی‌ها منجر شد. با کاهش رشد اقتصادی و شروع اعتراضات گسترده در مخالفت با سیاست کروناصفر در این کشور، مقامات نیز در ماه‌های پایانی سال مجبور به عقب‌نشینی شدند. بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شد و سیاستگذاران چینی وعده لغو باقی محدودیت‌ها طی ماه‌های آتی را می‌دادند. با شروع بازگشایی‌ها تقاضا اندکی بهبود یافت و امید به افزایش تقاضا موجب افزایشی شدن قیمت‌ها در بازار‌های مختلف جهان از جمله فلزات شد. در یک‌ماه گذشته، بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد در کانال افزایشی قرار گرفته و نسبت به ابتدای ماه نوامبر حدود ۳۰‌درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. قیمت مس نیز با وجود نوسان‌های متعدد در بیشتر موارد افزایشی بوده؛ چراکه چین بزرگ‌ترین وارد‌کننده این فلز در دنیاست.

تاثیر شیوع دوباره کرونا بر اقتصاد چین

با وجود بازگشایی و بهبود اندک تقاضا هنوز برای نتیجه گیری مثبت زود است. در حالی که حدود یک‌ماه از کاهش قرنطینه و محدودیت‌ها در چین می‌گذرد، خبر‌ها از افزایش چشمگیر آمار مبتلایان به کرونا در این کشور حکایت دارد. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در روز‌های اخیر حدود ۲۸‌هزار مورد مبتلا به کرونا در یک‌روز ثبت شده است. یک مقام بهداشتی معتقد است، چین انتظار دارد طی یک‌هفته آینده به اوج ابتلا به کرونا برسد؛ حتی اگر مقامات این کشور شدت بیماری را کم‌اهمیت جلوه دهند، آمار‌ها را به‌درستی منتشر نکنند و همچنان مرگ‌ومیر جدیدی را گزارش ندهند.

بیمارستانی در شانگهای تخمین زده است که نیمی از جمعیت ۲۵میلیونی این مرکز تجاری تا پایان هفته آینده به این ویروس مبتلا می‌شوند. کارشناسان می‌گویند چین ممکن است در سال آینده با بیش از یک‌میلیون مرگ ناشی از کووید مواجه شود. این مساله در روز‌های گذشته اثر منفی خود را بر بازار کامودیتی‌ها نیز گذاشته است. بهای معاملات آتی مس تا سطح ۷/ ۳دلار به‌ازای هر پوند سقوط کرد و به زیر میانگین سطح قیمتی ۹/ ۳دلار به‌ازای هر پوند در یک‌ماه اخیر رسید؛ چراکه افزایش موارد ابتلا به کووید در چین نگرانی فزاینده درباره رکود در سال ۲۰۲۳ را تقویت کرده است. همچنین تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با افزایش آمار ابتلا در آستانه فصل سرما در این کشور، مشکلاتی برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌ها و صنایع مختلف در چین حتی با وجود کاهش قرنطینه‌ها رخ دهد.

از طرفی بازار سنگ‌آهن نیز که به دلیل بازگشایی‌ها روز‌های خوبی را سپری می‌کرد، به دلیل افزایش آمار ابتلا به کووید-۱۹ دوباره کاهشی شد. رشد قیمت‌های اخیر به تجار این کشور فرصتی جزئی برای سوددهی داده بود. برخی فعالان بازار معتقدند که چین برای اولین موج از سه‌موج ابتلای پیش‌بینی‌شده برای زمستان امسال آماده می‌شود که در نتیجه مردم زیادی را خانه‌نشین خواهد کرد و موجب کاهش رشد فعالیت اقتصادی در این کشور خواهد شد.

به گزارش «کالاخبر»، متوسط شاخص قیمت برای سنگ آهن خلوص ۶۲‌درصد وارداتی چین با ثبات در روز‌های اخیر در سطح ۱۱۳دلار به ازای هر تن قرار گرفت. شاخص متال‌بولتن نیز با ۲/ ۳‌درصد افت ۷۹/ ۱۰۸دلار هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. در بورس دالیان نیز قرارداد سنگ آهن تحویل ماه مه ۷۵/ ۱۱۳دلار ثبت شد که ۷/ ۳‌درصد افت داشت. با این حال هفته گذشته پکن در بیانیه‌ای متعهد شد که بر تثبیت اقتصاد ۱۷تریلیون دلاری خود در سال ۲۰۲۳ تمرکز کند و سیاست‌های حمایتی خود را افزایش دهد تا به اهداف اقتصادی خود برسد.

بازار‌های کالایی چین در ۲۰۲۳

بانک‌جهانی در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی رشد چین برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را به دلیل شرایط داخلی و خارجی که موجب تضعیف چشم انداز اقتصادی می‌شود، کاهش داد. طبق گزارش ماه دسامبر این بانک، رشد اقتصادی چین در سال میلادی جاری ۷/ ۲‌درصد پیش‌بینی شد، در حالی که آخرین برآورد این سازمان برای این شاخص ۸/ ۲‌درصد بود. پیش بینی می‌شود که به دلیل بازگشایی‌ها رشد اقتصادی این کشور در سال آتی به ۳/ ۴‌درصد برسد؛ با این حال حدود ۲/ ۰‌درصد کمتر از برآورد قبلی این نهاد است. بانک جهانی هشدار داد که چشم‌انداز آینده در معرض خطرات احتمالی قرار دارد.

در بخشی از این گزارش اشاره شده، شیوع مکرر کووید-۱۹، احتمال محدودیت‌های حرکتی مجدد و رفتار‌های احتیاطی برای کاهش سرعت انتشار ویروس می‌تواند موجب اختلال طولانی‌تر از حد انتظار در فعالیت‌های اقتصادی شود. این بانک افزود، چالش‌های بخش املاک و مستغلات در چین نیز می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر اقتصاد کلان داشته باشد. فوکوس‌اکونومیک، نیز معتقد است تقاضا برای مس و دیگر فلزات صنعتی در نیمه اول سال آتی همچنان ضعیف خواهد ماند؛ چراکه از طرفی نرخ‌های بهره جهانی به اوج خود می‌رسد و از طرف دیگر اقتصاد در چین تحت‌تاثیر گسترش کووید قرار دارد. بر اساس گزارش این موسسه تحقیقاتی، پیش‌بینی می‌شود قیمت مس در سال ۲۰۲۳ بین ۵‌هزار و ۴۰۰ تا ۸‌هزار و ۷۰۰دلار در هر تن قرار گیرد.

همچنین در حالی که ۲۰۲۲ سال اقبال حامل‌های انرژی بود، برخی تحلیلگران معتقدند که حال نوبت استقبال از فلزی‌ها برای سال آینده است. در واقع این احتمال وجود دارد که با افزایش قیمت و مشکلات عرضه سوخت‌های فسیلی، اقتصاد‌های برتر دنیا سرعت چرخش به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر را بیش از قبل افزایش دهند. در تئوری واضح است که هرچه رویکرد مثبت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر و رونق این صنعت افزایش یابد، تقاضا برای فلزات از جمله مس، نیکل، لیتیوم و حتی فولاد و سنگ آهن افزایشی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده