تاریخ: ۰۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۸۵۵۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رشد قیمتی زغال در سال آتی پایدار خواهد ماند؟

درخشش زغال سنگ در ۲۰۲۲

‌می‌متالز - درحالی سال ۲۰۲۲ رو به پایان است که بهای زغال سنگ پس از افت‌وخیز‌های فراوان در سال‌جاری در کانال افزایشی قرار گرفته و به بالاترین سطح قیمتی خود در سه‌ماه گذشته رسیده است.

به گزارش می‌متالز، از طرفی برآورد‌ها حاکی از آن است که میزان مصرف زغال سنگ در سال میلادی جاری به بیشترین سطح خود رسیده است؛ چراکه اکثر کشور‌ها به‌خصوص در منطقه اروپا مجبور به جایگزینی گاز با سایر حامل‌های انرژی از جمله زغال سنگ شده اند. از طرف دیگر، پیش‌بینی رشد قیمتی این سوخت در سال ۲۰۲۳ همبستگی زیادی با نتایج جنگ بین روسیه و اوکراین و توافق بین طرفین دارد. برخی کارشناسان معتقدند، حتی اگر جنگ بین این دو کشور ادامه پیدا کند و به مساله‌ای لاینحل تبدیل شود، فعالان بازار خود را به‌تدریج با شرایط تطبیق می‌دهند و التهاب معاملات کاهش پیدا می‌کند.

رشد قیمتی زغال‌سنگ ادامه دارد

با شروع زمستان، قیمت زغال‌سنگ حرارتی در کانال افزایشی قرار گرفت. روز گذشته، بهای زغال‌سنگ نیوکاستل در منطقه پرمصرف شرق آسیا به بیش از ۴۰۰ دلار به‌ازای هر تن رسید. این سطح قیمتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۸۰‌درصد و در مقایسه با اوایل ماه نوامبر سال میلادی جاری بیش از ۲۰‌درصد افزایش قیمت داشته است. افزایش انتظارات نسبت به رشد تقاضا در اروپا به دلیل واهمه از کمبود گاز طبیعی برای تامین انرژی نیروگاه‌های برق، همچنین افزایش تقاضا در هند موجب شده است تا برای چندمین بار در سال ۲۰۲۲ بهای زغال‌سنگ در کانال افزایشی قرار گیرد. علاه بر رشد تقاضا، در سمت عرضه نیز چالش‌هایی رخ داده که موجب کاهش تولید و فشار وارد شدن به قیمت‌ها شده است. خبر‌ها حاکی از آن است که آب‌وهوای مرطوب و سیل ناشی از آن در استرالیا بر تولید زغال‌سنگ معدنچیان بزرگ در این کشور از جمله شرکت‌های گلنکور، پی‌اچ‌پی و انگلو-امریکن ضربه زده است. برآورد می‌شود که در نتیجه این حادثه طبیعی، صادرات زغال‌سنگ حرارتی استرالیا با کاهش تولید احتمالی به میزان ۱۳ میلیون تن به ۱۸۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ برسد.

رکوردشکنی مصرف زغال سنگ

باوجود اهداف محیط‌زیست دوستانه در دنیا به‌خصوص کشور‌های توسعه‌یافته برای کاهش مصرف زغال‌سنگ، بررسی آمار و ارقام حاکی از آن است که مصرف این سوخت کثیف به بیشترین سطح خود تا انتهای سال میلادی جاری خواهد رسید. چالش‌های ژئوپلیتیکی و خسارات اقتصادی همه‌گیری کووید-۱۹ موجب شد تا برخلاف برنامه ریزی‌ها مصرف زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ نه‌تن‌ها کمتر نشود، بلکه به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که مصرف این سوخت طی سال ۲۰۲۲ بیش از یک درصد افزایش پیدا کرده و برای اولین بار در تاریخ از مرز ۸ میلیارد تن عبور کند. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، احتمال اینکه مصرف تا سال ۲۰۲۵ نیز در این سطح بماند وجود دارد. درست است که اقتصاد‌های بزرگ دنیا در حال پسرفت هستند؛ اما تقاضا در بازار‌های نوظهور آسیایی مانند چین و هند مدام در حال افزایش است. وابستگی شدید اروپا به زغال‌سنگ در سال‌جاری نیز از عوامل افزایش مصرف این کانی بوده است. کاهش صادرات گاز روسیه به این قاره موجب شد تا کشور‌های اروپایی مجبور به استفاده از سایر حامل‌های انرژی همچون زغال‌سنگ برای جایگزین کردن با گاز شوند. پیش‌بینی می‌شود، مصرف زغال‌سنگ در دنیا طی سال میلادی جاری رکورد بزند. این درحالی است که هنوز هیچ کشور اروپایی در برنامه‌های خود برای حذف کامل زغال‌سنگ از چرخه مصرف تا انتهای سال ۲۰۱۳ تجدیدنظر نکرده است. در واقع رهبران این قاره هنوز معتقدند که می‌توانند تا پایان این دهه از مصرف زغال‌سنگ رها شوند، در حالی که برخی از تحلیلگران با وجود رخداد‌های سال ۲۰۲۳، دستیابی به این هدف را امری محتمل نمی‌دانند.

روند مصرف در ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟

حمله روسیه به اوکراین در ابتدای سال ۲۰۲۲ اثرات قابل‌توجهی بر بازار اکثر کامودیتی‌ها گذاشت. معاملات زغال‌سنگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. نکته قابل‌توجه این است که بسیاری از کامودیتی‌ها درحالی سال را به پایان می‌رسانند که تغییرات اندکی نسبت به انتهای سال ۲۰۲۱ داشته و حتی در برخی موارد اندکی کاهش قیمت را تجربه کرده اند. با این حال، این مساله در خصوص برخی از کالا‌ها همچون گاز طبیعی مایع یا زغال‌سنگ صادق نیست. در واقع این کالا‌ها بیشترین تاثیر را از قطع خط‌لوله گاز روسیه به اروپا پذیرفته اند. براساس ارزیابی‌های آژانس آرگوس، بهای گاز طبیعی در منطقه آسیا بیش از ۱۲‌درصد طی سال میلادی جاری افزایش داشته است. همچنین زغال‌سنگ حرارتی استرالیا به‌ازای هر ۵۵۰۰ کیلوکالری در هر کیلوگرم نیز حدود ۵/ ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است. سوالی که پیش می‌آید این است که طی سال ۲۰۲۳ اثر جنگ روسیه و اوکراین با افزایش عرضه زغال‌سنگ و سایر حامل‌های انرژی کمرنگ‌تر خواهد شد یا اینکه این التهاب در این بازار‌ها همچنان باقی خواهد ماند. تحلیلگران معتقدند اگر درگیری بین اوکراین و روسیه به بن‌بست برخورد کند و هیچ‌یک از طرفین نتواند به توافقی پایدار و به نفع هر دو طرف دست یابد، این احتمال وجود دارد که فعالان بازار به‌تدریج خود را با این بازار وفق داده یا با جهت‌گیری به سمت خریداران آسیایی تعادل را به بازار برگردانند.

تاثیر هند بر بازار انرژی

هند یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ حامل‌های انرژی در دنیاست و تاثیر محسوسی بر رشد قیمتی این کامودیتی‌ها طی سال ۲۰۲۲ داشته است؛ چراکه با تقویت اقتصاد این کشور پس از کاهش همه‌گیری کرونا، تولید افزایش یافت و تقاضا برای انواع کالا‌ها نیز شدت گرفت. با این حال، بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که آهنگ رشد اقتصادی هند در حال کاهش است. در واقع تحلیلگران معتقدند، افزایش نرخ‌های بهره و کاهش حجم تجارت و رشد قیمتی انواع حامل‌های انرژی می‌تواند در سال آینده موجب کاهش مصرف انرژی در این کشور شود.

برآورد‌های بانک رزرو هند نشان می‌دهد، تولیدات کارخانه‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۲ به صورت تدریجی رو به کاهش بوده، همچنین میزان تولید بین ماه‌های اوت تا اکتبر بیش از یک درصد کاهش داشته است. این بزرگ‌ترین کاهش در تولید هند از اواسط سال ۲۰۲۰ تاکنون در این کشور است. هند یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان زغال‌سنگ در جهان است و اگر کاهش رشد اقتصادی در این کشور موجب کاهش تقاضا برای این سوخت شود، مطمئنا تاثیر بزرگی بر بازار زغال‌سنگ و سایر حامل‌های انرژی خواهد گذاشت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده