تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۸۵۶۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

وابسته بودن قیمت فولاد در چین به سطح تقاضا در سال ۲۰۲۳

‌می‌متالز - با توجه به اینکه سرمایه گذاری در املاک و مستغلات چین به پایین‌ترین سطح ۳۰ ساله خود رسیده، میزان تقاضا در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و حجم تولید فولاد افت خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، در وب سایت خبری Agrus.Media آمده است که حجم تولید فولاد در چین و قیمت آن در سال ۲۰۲۳ بر اساس میزان تجدید تقاضا در مقایسه با سال ۲۰۲۲ تعیین خواهد شد. در ستون Agrus.Media آمده است.

در عین حال فعالان بازار در روز جمعه (۲۳ دسامبر) اعلام کردند، چشم انداز رشد تقاضا در بخش املاک و مستغلات چین نامشخص بوده و بعید است سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها تا سال بعد افزایش یابد.

به نقل از منابع خبری، در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، حجم تولید فولاد در چین با ۱.۴ درصد کاهش سالانه به ۹۳۵.۱ میلیون تن رسید. باید توجه داشت که دولت اهدافی را برای کاهش تولید در ماه‌های زمستان (از نوامبر تا مارس ۲۰۲۳) اعلام نکرده است. در نتیجه بازار این امر را پاسخی به تقاضای ضعیفی می‌داند که امسال بر بخش فولاد تأثیر گذاشته است.

معامله گران در روز جمعه (۲۳ دسامبر) گزارش دادند خطرات رشد بخش املاک و مستغلات ممکن است در سال آینده کاهش یابد. بررسی‌ها نشان داد در پی اقدامات محرک اعلام شده از سوی پکن، احتمال تکمیل پروژه‌های ناتمام نیز وجود دارد. با این حال، عدم اطمینان در مورد راه اندازی پروژه‌های جدید به شدت بر تقاضای فولاد تاثیر خواهد گذاشت.

در این میان یک منبع خبری گزارش داد در سال ۲۰۲۲، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات چین به پایین‌ترین سطح ۳۰ ساله خود رسید و در نتیجه همه شاخص‌های اصلی این بازار منفی بودند. انجمن جهانی فولاد گزارش داد در ماه اکتبر مساحت در حال ساخت برای اولین بار در تاریخ مدرن کاهش یافته است. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS)، سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ به صورت سالانه حدود ۹.۸ درصد کاهش یافته است. این بخش به دلیل محدودتر شدن سهمیه‌های وام مسکن از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ کندتر شده است و متعاقبا باعث از دست دادن اعتماد مصرف کننده به آن به عنوان صنعت ترجیحی به منظور سرمایه گذاری در بخش پس انداز شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد املاک و زیرساخت‌ها حدود دو سوم تقاضای فولاد چین را تشکیل می‌دهند.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲۳ دسامبر) گزارش دادند چین از ماه نوامبر اقدامات محدود کننده علیه کووید ۱۹ را کاهش داده است. به طور خاص، بانک خلق چین و کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه به طور مشترک ۱۶ اقدام را برای حمایت از “توسعه پایدار و سالم” در بخش املاک و مستغلات صادر کردند. موارد اصلی در این بیانیه شامل بهبود دسترسی به اعتبار بانکی، تامین مالی سهام و انتشار اوراق قرضه است.

این بیانیه برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ صادر شد که پس از آن دولت رسماً حمایت خود را از صنعت اعلام کرد و از آن زمان قیمت فولاد افزایش یافت، اما باید توجه داشت که قیمت فولاد در کل سال مقدار کاهشی را نشان می‌دهد. محرک‌های املاک و مستغلات و کاهش محدودیت‌های مرتبط با کووید ۱۹ احتمالاً از اقتصاد چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ حمایت کند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، تولید فولاد این کشور در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۱.۲۲۵ میلیارد تن رسید که نسبت به ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۱ حدود ۰.۷ درصد کاهش داشت. همچنین باید توجه داشت که تولید آهن خام در این دوره نیز به ۷۹۵.۰۶ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۰.۴ درصد افت داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه تولید در چند ماه گذشته نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است، اما تولید کلی چین برای سال جاری بسیار نزدیک به سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده