تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۸۵۶۷۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد؛

واگذاری شفاف‌تر دو خودروساز، با حل مساله سهامداری چرخشی!

واگذاری شفاف‌تر دو خودروساز، با حل مساله سهامداری چرخشی!
‌می‌متالز - روح الله ایزدخواه گفت: به جز مساله واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور، مساله اصلی ایران‌خودرو و سایپا دو چیز است. یکی سهامداری قطعه‌سازان که تعارض منافع ایجاد می‌کند و دیگری سهامداری چرخشی، یعنی اینکه شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران‌خودرو توسط خود این شرکت‌ها ایجاد شده‌اند و سهام این دو خودروساز را خریده‌اند. اساسا سهامداری چرخشی یک مساله جدی و غلطی است که دست و پای همه را می‌بندد و نظارت را غیرممکن می‌کند، که باید حل شود.

به گزارش می‌متالز، روح‌الله ایزدخواه، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره حسن عمل واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: موضوعی که از میزان سهام دولت در این دو خودروساز مهم‌تر است، سهامداری چرخشی آن‌ها است. این دو خودروساز شرکت‌های تودرتویی ایجاد کرده‌اند که خودشان سهام‌دار خودشان هستند و حتی مدیرانشان را خودشان تعیین می‌کنند.


حدود ۳۰ درصد از سهام ایران‌خودرو و سایپا چرخشی است


این نماینده مجلس با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از سهام این دو خودروساز چرخشی است، گفت: این موضوع در تحقیق و تفحص دوره نهم مجلس شورای اسلامی هم وجود داشت. مثلا مدیران سایپا خودشان، خودشان را تعیین می‌کنند و هیچ کس جز خودشان نمی‌تواند آن‌ها را عزل کند. وضعیتی که ایجاد شده این است که شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران‌خودرو که توسط خود سایپا و ایران‌خودرو ایجاد شده‌اند، سهام این دو خودروساز را خریده‌اند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: اساسا سهامداری چرخشی یک مساله جدی و غلطی است که دست و پای همه را می‌بندد و نظارت را غیرممکن می‌کند که باید حل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این موضوع که سهام دولت حداقلی است، اظهار کرد: مشکل اصلی این است که قطعه‌ساز ما، عضو هیات‌مدیره خودروساز ما شده است. این موضوع مصداق بارز تعارض منافع است. در بسیاری از کشور‌ها این موضوع، ممنوع است. بنده مساله سهام دولت را یک جاده خاکی یا یک آدرس غلط می‌دانم؛ چرا که با واگذاری این میزان سهام دولت، شق‌القمر نمی‌شود!

ایزدخواه افزود: قطعه‌سازان برای سهام‌دار شدن در خودروساز‌ها برنامه‌ریزی کرده و می‌خواهند خودروساز‌ها را ورشکسته نشان بدهند. یعنی به اصطلاح توی سر مال بزنند تا بتوانند به قیمت پایین آن را خریداری کنند و مالک آن بشوند.


دولت نباید مدیران ایران خودرو و سایپا را تعیین کند


وی در پاسخ به این پرسش که چرا مدیران ایران خودرو و سایپا از جانب دولت تعیین می‌شود، گفت: این موضوع که وزیر نباید مدیرعامل را تعیین کند، کاملا درست است؛ اما ارتباطی با سهام دولت ندارد. تعیین مدیران باید به عهده مجمع عمومی باشد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده