تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۸۵۷۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلار ۲۶ هزار تومانیِ نرخ تسعیر در بودجه ۱۴۰۲ منطقی نیست/ بودجه سه دوازدهم اقتصاد را متلاطم می‌کند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: به طور قطع نرخ تسعیر ۲۶ هزار تومانی منطقی نیست. معتقد هستیم که نرخ ETS باید به نرخ ارز آزاد نزدیک باشد و باید نرخ تسعیر نزدیک به نرخ دلار ETS باشد اگر درصدی هم کمتر از نرخ ETS باشد قابل پذیرش است، اما نمی‌توان نرخ تسعیر ۲۶ هزار تومان در نظر گرفت، اما نرخ دلار در بازار ۴۰ تومان باشد و این فاصله به طور قطع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، جبار کوچکی‌نژاد درباره جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ و تبعات تاخیر در ارایه لایحه بودجه اظهار داشت: دولت اعلام کرده بود که برنامه هفتم و لایحه بودجه را همزمان به مجلس تحویل می‌دهد و مجلس نسبت به اولویت بررسی کدام یک تصمیم بگیرد. طبق قانون مجلس، دولت می‌تواند اول تبصره‌ها را ارائه دهد و بعد از آن جداول تحویل شود. اما موضوع این است که بررسی بودجه از برنامه زمانبندی خود عقب مانده است و دولت در تحویل لایحه بودجه ۲۰ روز تاخیر دارد. نکته بسیار مهم این است که اگر تحویل و بررسی جداول به سال آینده بکشد به ناچار بودجه سه دوازدهم خواهد بود.

وی تاکید کرد: طبق قانون در این شرایط بودجه باید سه دوازدهم بسته شود این در حالی است که بودجه سه دوازدهم برای اقتصاد شکننده و پرتلاطم تبعات بالایی دارد و آسیب جدی به اقتصاد فعلی کشور وارد می‌آورد. فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران اگر نتوانند دورنگری و چشم‌اندازی به بودجه سال آینده داشته باشند دچار تعارض می‌شوند و همین شرایط تلاطمی را به اقتصاد پرتلاطم ایران تحمیل می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: انتظار داشتیم دولت در این شرایط حداقل نظم اقتصادی را رعایت کند و بودجه و برنامه را در موعد مقرر به مجلس تحویل دهد. باید توجه داشت که اقتصاد ایران دیگر تحمل و کشش تلاطم دیگری را ندارد و ایجاد هر گونه شوکی اقدام نادرستی است.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه علت تاخیر در ارایه لایحه بودجه ۱۴۰۲ ضعف عملکرد دولت است، گفت: در برخی از موارد تبصره‌ها غیر واقعی بودند و از همین موضوع تبصره ۱۴ که براساس آن دولت به یکباره دست به توزیع یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی زده مشخص بود که این تبصره به زمین می‌خورد و بسیاری از پروژه‌های آموزشی و فرهنگی در این بخش تحقق پیدا نمی‌کند.

وی درباره نرخ تسعیر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار داشت: به طور قطع نرخ تسعیر ۲۶ هزار تومانی منطقی نیست. معتقد هستیم که نرخ ETS باید به نرخ ارز آزاد نزدیک باشد و باید نرخ تسعیر باید نزدیک به نرخ دلار ETS باشد اگر درصدی هم کمتر از نرخ ETS باشد قابل پذیرش است، اما نمی‌توان نرخ تسعیر ۲۶ هزار تومان در نظر گرفت، اما نرخ دلار در بازار ۴۰ تومان باشد و این فاصله به طور قطع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات همچنین با اشاره به مالیات نزدیک به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده گفت: مالیات ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی رشد قابل توجهی محسوب نمی‌شود و سقف مالیات در بودجه ۱۴۰۱ نزدیک حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود و معتقدیم که این عدد می‌تواند به بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هم برسد.

کوچکی‌نژاد تاکید کرد: موضوع مهم این است که قرار نیست پایه‌های مالیاتی افزایش یابد یا نرخ مالیات رشد داشته باشد بلکه این افزایش درآمد‌های مالیاتی از محل شناسایی فرار‌های مالیاتی و وصول مالیات‌های معوق است و اگر این درآمد‌ها وصل شود میزان درآمد‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۲ می‌تواند تا بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هم افزایش پیدا کند. عدد بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی مالیات بودجه ۱۴۰۱ تا به امروز براساس برنامه زمانبندی نزدیک به ۱۰۰ درصد محقق شده است

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد در سال آینده گفت: مجلس ناچار است که با افزایش ۲۰ درصدی دستمزد و حقوق موافق باشد، اما نرخ تورم دو الی سه برابر این میزان افزایش دستمزد و حقوق است. البته از آنجایی که منابع دولت پاسخگو نیست و در حال حاضر بالای ۷۰۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شود مشخص است که درآمد دولت نمی‌تواند پاسخگوی نرخ بالاتر از ۲۰ درصد افزایش حقوق باشد.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده