تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۸۵۹۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رکورد ثبت نام برای دریافت کد بورسی شکسته شد؛

عرضه بورسی خودرو مردم را با بازار سرمایه آشتی داد؟

‌می‌متالز - شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به تازگی آمار جالبی درباره کد‌های بورسی در سال جاری منتشر کرده که از تمایل فزاینده افراد برای دریافت کد سهامداری حکایت دارد. این روند البته با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا همزمان شده است و به نظر می‌رسد همین امر اصلی‌ترین دلیل برای توجه دوباره مردم به بازار سرمایه باشد.

به گزارش می‌متالز، سمات به تازگی اعلام کرده است که با عبور ثبت‌نام بیش از دو میلیون سهامدار در سجام، کل رکورد سال ۱۴۰۰ تنها در ۹ ماه در سال ۱۴۰۱ شکسته شده است.

آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد در پایان ۹ ماهه سال جاری، تعداد ثبت نام سهامداران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» با عبور از دو میلیون نفر، به دو میلیون و ۱۵۱ هزار و ۱۲۷ نفر رسیده است که در مقایسه با تعداد ثبت نام کنندگان در کل سال ۱۴۰۰ رشد ۲۷ درصدی را ثبت کرده است. گفتنی است در سال ۱۴۰۰ تعداد کل ثبت نام‌ها به یک میلیون و ۶۰۰ هزار رسیده بود.

عرضه خودرو در بورس کالا مردم را به بازار سرمایه کشاند

بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد تعداد کد‌های بورسی با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا همزمان بوده است. از آنجا که افراد برای خرید خودرو از بورس کالا باید کد بورسی داشته باشند، به نظر می‌رسد این بازار اصلی‌ترین دلیل رشد تقاضا برای دریافت کد سهامداری بوده است. به ویژه آنکه بازار سهام در این مدت تحرک خاصی نداشته و بیش از آنکه شاهد ورود پول و سرمایه جدید باشد، خروج پول را تجربه کرده است.

عرضه خودرو در بورس کالا از ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد. بورس کالا اعلام کرده شرکت‌های خودروساز برای هفته آینده هم عرضه‌های تازه‌ای را تدارک دیده‌اند.

آمار‌ها نشان می‌دهد تا پایان آذر ماه، ۱۷ هزار و ۷۶۶ دستگاه انواع خودرو از طریق بورس کالا عرضه شده است. طبق آمار، خریداران توانسته‌اند از طریق بورس کالا، با قیمت‌های ارزان‌تر از بازار صاحب خودرو شوند. بدین ترتیب خریداران دست‌کم معادل ۲ هزار و ۷۷ میلیارد تومان به دلیل خرید خودرو از بورس سود کرده‌اند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد عرضه بورسی خودرو برای خریدارانی که پول نقد در دست دارند آنقدر جذاب بوده است که برای این معامله وارد بازار سرمایه شده و کد بورسی دریافت کنند.

بیشترین و کمترین ثبت نام

آمار‌های سمات نشان می‌دهد بیشترین تعداد ثبت نام در سامانه سجام در سال ۱۴۰۱ با ۷۶۰ هزار و ۶۳۲ نفر به خرداد و کمترین ثبت نام با ۷۰ هزار و ۲۴۷ نفر به اولین ماه پاییز تعلق داشته است. گفتنی است در سال ۱۴۰۰ نیز بیشترین تعداد ثبت نام در سامانه سجام با ۳۸۴ هزار و ۳۸۸ نفر به اسفند ماه و کمترین ثبت نام با ۵۵ هزار و ۸۹۱ نفر به دی ماه اختصاص پیدا کرده است.

آمار ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱

جزئیات این اطلاعات آماری نشان می‌دهد که امسال تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» در فروردین ۱۵۸ هزار و ۲۷۰ نفر، اردیبهشت ۳۵۱ هزار و ۶۱۶ نفر، خرداد ۷۶۰ هزار و ۶۳۲ نفر، تیر ۲۳۰ هزار و ۹۴۰ نفر، مرداد ۱۷۷ هزار و ۴۵۰ نفر، شهریور ۱۳۶ هزار و ۳۴۴ نفر، مهر ۷۰ هزار و ۲۴۷ نفر، آبان ۱۱۶ هزار و ۶۷۹ نفر و آذر ۲۲۸ هزار و ۸۷۹ نفر بوده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده