تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۸۶۲۴۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودرو‌های وارداتی خدمات پس از فروش دارند؟ / تعهد محضری واردکنندگان کافی نیست

‌می‌متالز - شرکت‌های واردکننده خودرو برای ارائه خدمات پس از فروش تعهد محضری داده اند، اما باید توجه داشت این شرکت‌ها نمایندگی رسمی خودرو‌های وارداتی در کشور نیستند و این محصولات را با واسطه خریداری کرده اند که این موضوع تعهد آن‌ها را قابل خدشه می‌سازد.

به گزارش می‌متالز، اوایل دی ماه امسال بعد از ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو اولین محموله خودرو‌های وارداتی وارد بندر لنگه شد. البته بنابر اعلام آمار‌ها نخست قرار بود اولین محموله شامل ۴۰ دستگاه خودرو باشد، اما در نهایت ۲۲ دستگاه خودرو از بندر ترخیص شد.

خودرو‌های محموله مذکور از ۶ مدل مختلف برند کیا مدل ۲۰۲۳ است و قرار شده این محموله به زودی در بورس کالا عرضه شود. قیمت پایه عرضه ۱۵ درصد بیشتر از قیمت تمام شده خواهد بود.

علاوه براین بنا به گفته سخنگوی وزارت صنعت خودرو‌های دیگری از کره جنوبی، ژاپن و چین به مقصد ایران بارگذاری شده و به زودی وارد کشور خواهند شد.

ورود این خودرو‌ها این امید را در سطح بازار به وجود آورده که شاید در خودرو‌های وارداتی ما شاهد کاهش قیمت باشیم. اما از آن طرف باید این نکته را توجه کرد که در سال‌های گذشته واردات خودرو آن هم بدون پشتوانه خدمات پس از فروش باعث شده بود تا مردمی که خریدار این خودرو‌ها بودند نه تنها نتوانند در زمان مقرر محصولات را تحویل بگیرند بلکه نمی‌توانستند از خدمات پس از فروش قابل قبولی نیز در این خودرو‌ها استفاده نمایند.

در آن مقطع سیل اعتراضات مردم و گلایه آن‌ها از عدم تحویل خودرو‌های وارداتی و نبود خدمات پس از فروش باعث شد تا پرونده‌های مختلفی در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل شود، بماند که هنوز برخی از پرونده‌ها به نتیجه نرسیده و خریداران آن خودرو‌ها هنوز در کش و قوس دریافت حقوق خود هستند.

اما در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا شرکت‌های واردکننده خودرو توانسته اند خدمات پس از فروش را ضمانت کنند یا خیر! در همین ارتباط بررسی‌ها نشان می‌دهد خدمات پس از فروش این شرکت‌ها به تایید معاونت بازرگانی وزارت صنعت رسیده و همچنین در مورد انتقال دانش فنی نیز شرکت‌های واردکننده تعهد محضری داده اند که برای توسعه فناوری در یک قطعه گلوگاهی سرمایه گذاری کنند.

اما سوال اینجاست که این شرکت‌ها نمایندگی رسمی خودرو‌های وارداتی در کشور نیستند و این محصولات با واسطه راهی بازار ایران شده است حال چطور قرار است انتقال فنی آنهم در قطعه‌های مهم و ارائه خدمات پس از فروش توسط این شرکت‌های واسطه که در ایران خود را نمایندگی رسمی معرفی می‌کنند انجام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده