به گزارش میمتالز، آشفتگی بازار خودرو به محلی برای فضاسازی علیه سیاستگذار تبدیل شده است. رئیسجمهور در جریان بازدید اخیر خود از وزارت صمت با بیان اینکه خودرو به محل فضاسازی علیه دولت تبدیل شده، بر پایان انحصار در بخش خودرو تاکید کرد.
یکی از مهمترین راهکارهای رفع انحصار و افزایش رقابت، واردات کافی است؛ موضوعی که در حال حاضر به علت تازگی و البته رقم ناچیز واردات خودرو، تاثیر خود را در بازار داخلی نشان نداده است. واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در ۶ ماه آینده رقمی است که وزارت صمت برای آن برنامهریزی کرده است که البته از این میزان تنها ۱۰ هزار خودرو به صورت فیزیکی و به روایتی دست به نقد وارد میشود. با این حال به نظر نمیرسد که افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو در چند مدت اخیر تنها از جانب کمبود واردات باشد و بخش عمده آن همچنان در گرو افزایش تولیدات داخلی و البته افزایش تورم است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در حاشیه جلسه هیات دولت با برشمردن دلایل متعدد تاثیرگذاری افزایش قیمت دلار بر قیمتهای بازار، علت این امر را تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود با خرید کالاهایی که این ارزش را حفظ کنند، اعلام کرد.
رضا فاطمیامین اظهار کرد: بحث خودرو خیلی شیرین است و هر خبرنگاری که میبینیم دربارهاش میپرسد؛ اگر بخواهم در این زمینه توضیح دقیقی بدهم شاید در این فرصت خیلی امکانپذیر نباشد، اما آنچه که میتوانم بگویم این است که در ششماه آینده حداقل هشتصدهزار تا یک میلیون خودرو به بازار عرضه میشود که بخشی از آن وارداتی و بخشی تولید داخل است و میتواند جلوی خیلی از التهابات را بگیرد.
وزیر صمت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نسبت گرانی دلار با گرانی خودرو، تاکید کرد: قیمت ارز از پنج مسیر بر قیمتهای داخلی تأثیر میگذارد؛ مسیر اول مواد اولیه است یعنی برخی از تولیدات مواد اولیهای دارند که از خارج وارد میشوند و هنگامی که قیمت ارز بالا میرود آنها هم متأثر میشوند که این تأثیر حداقل سه تا چهار ماه بعد خود را نشان میدهد و خودرو به این دلیل قیمتش در بازار گران نشده است.
فاطمیامین ادامه داد: مسیر دوم این است که تعدادی کالا هستند که هم تولید داخل دارند و هم وارداتیاند مثل لاستیکهای سنگین که ۳۰ درصد تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است که وقتی قیمت ارز بالا میرود آن بخش وارداتی از این امر متأثر میشود و روی قیمت داخلی هم اثر میگذارد و بازار سیاه شکل میگیرد که خودرو از این مسیر هم متأثر نشده است. مسیر سوم این است که در برخی قوانین و مقررات قیمتهای داخلی را به قیمتهای خارجی متصل کردیم که امر اشتباهی است؛ مثلاً در سالهای قبل گفته شده بود که قیمت گاز یک ترکیبی از قیمت گاز در اروپا، انگلیس، شرق آسیا و آمریکاست که وقتی قیمت آنجا بالا برود و قیمت دلار هم بالا برود، قیمت گاز هم افزایش مییابد که با دستور ویژه معاون اول و پیگیری ما و وزارت اقتصاد، از اسفند پارسال این قیمت ثابت شد که خودرو از این هم متأثر نیست.
وی یادآور شد: مسیر چهارم این است که وقتی قیمت ارز بالا میرود مردم تصور میکنند با یک تورم انتظاری مواجه هستند و میخواهند ارزش پول خود را حفظ کنند و بنابراین کالایی میخرند که این ارزش حفظ شود و خودرو از این مسیر متأثر است. پنجمین مسیر هم تورم انتظاری است؛ یعنی حتی ممکن است هر فردی که بالارفتن قیمت ارز را میبیند فکر میکند که این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمتها خواهد شد و بنابراین کالا و خدمت خود را گران میکند.
وزیر صمت تاکید کرد: در مورد خودرو ما دو نوع قیمت داریم، یکی قیمت کارخانه است که افزایشی نسبت به نرخ دلار ندارد، اما یک قیمت هم قیمت بازار است و حالا چرا قیمت بازار بالا میرود؟ چون صنعت خودرو یک بیماری زمینهای دارد که عرضه و تقاضایش باهم متوازن نیست؛ یعنی فرصت سوداگری در آن وجود دارد. الان در حوزه لوازم خانگی این امر را نمیبینید در حالی که ده تا پانزده سال قبل نوسانات ارزی که پیش میآمد یک عده یخچال و ماشین لباسشویی میخریدند و در خانه نگه میداشتند، حتی برای مصارف آینده. چون کمبود وجود داشت و این احتمال میرفت که این کالاها افزایش قیمت جدی داشته باشد، اما الان در حوزه لوازم خانگی این اثر را نداریم.
فاطمیامین تصریح کرد:، اما در مورد خودرو، چون یک کمبود عرضه و تقاضا داریم این ظرفیت کالای سرمایهای شدن و سوداگری را دارد و این میشود بیماری زمینهای و هنگامی که نرخ ارز بالا میرود این بیماری تشدید میشود.
الله وردی دهقانی، عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص به جوان آنلاین میگوید: عرضه و تقاضا همچنان در بازار خودرو با هم همخوانی ندارد و گرانی دلار نیز مزید بر علت گرانیهای اخیر شده است.
او با بیان اینکه اقتصاد یک سیستم پویا است و هر بخشی در آن تغییر کند بر سایر بخشهای نیز تاثیر میگذارد میافزاید: یکی از دلایل مهم گرانیهای اخیر در بازار خودرو به مساله انتظارات تورمی که اثرات آن در نرخ دلار نمایان شده بازمی گردد.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به انحصار در صنعت خودروسازی میگوید: عرضه خودروسازان به بازار با تقاضای خودرو همخوانی ندارد.
او درباره اثر واردات خودرو بر بازار نیز میگوید: واردات ۱۰۰ هزار خودرو در دستور کار دولت قرار دارد و مجلس پیگیر تحقق وعدههای دولت در زمینه افزایش عرضه چه از محل تولید و چه از ناحیه واردات است.
دهقانی در پاسخ به این سوال که وزارت صمت اعلام کرده در سال جاری میزان تولید خودرو و تکمیل خودروهای ناقص نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده میگوید: با همه این موارد آنچه مشخص است این است که این میزان تولید نیز همچنان ناکافی بوده است.
اظهارات این نماینده مجلس درباره ضرورت افزایش عرضه و تاثیر آن بر قیمتها در شرایطی است که کارشناسان بارها بر این مساله صحه گذاشته اند. در شرایطی که «دیگنیتی پرستیژ» حدود دو هفته پیش در بورس کالا به دلیل عرضه کم ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت خورده بود، همین خودرو در روزهای اخیر به دلیل عرضه بالاتر در بورس با کاهش ۴۸۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان قیمت خورد تا مشخص شود عرضه بیشتر حتی با وجود نرخ رشد ارز، بازار را منطقی و متعادل میکند.
در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از عرضه خودروسازان با قیمتهای دستوری اختصاص مییابد و ۳۰ درصد نیز راهی بورس کالا میشود که در واقع ناکافی و نشان دهنده حضور پررنگ دولت در صنعت خودروسازی کشور است.
با توجه به حساسیت عمومی به قیمت خودرو، ساماندهی این بازار که بخش قابل توجهی از آن با عرضه کافی و رفع انحصار محقق میشود بیش از پیش از اهمیت برخوردار شده است؛ بنابراین ضروری است تا در کنار حمایت از تولید و افزایش نظارت بر نحوه عملکرد خودروسازان، اقداماتی مانند عرضه خودرو در بورس کالا و آزادسازی واردات به شکل کامل اجرا شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.
منبع: خبرگزاری جوان آنلاین