تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۵۳
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۸۶۲۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
واکنش‌ها به یک تصمیم اقتصادی؛

دلال‌ها از شب اول به فرزین حمله کردند/ تفاوت ارز جهانگیری با دلار نیمایی چیست؟

‌می‌متالز - پس از تنش‌های به وجود آمده در بازار ارز، دولت روز گذشته تصمیم گرفت ریاست بانک‌مرکزی را تغییر دهد. محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی خبر از نرخ جدید ارز نیمایی داد که این خبر، موجب حملات دلالان به وی شد. در حالی که این سیاست تفاوت‌های فاحشی با ارز جهانگیری دارد.

به گزارش می‌متالز، ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی که به دلار جهانگیری شهرت یافته، با ادعای تامین تمام تقاضا‌های ارزی و حذف سایر نرخ‌ها از جمله نرخ بازار آزاد متولد شد که به توزیع فسادآلود ۶۶ میلیارد دلار ذخایر ارزی حاصل از صادرات نفت و حتی ذخایر بانک مرکزی توسط دولت دوازدهم برای واردات همه نوع کالا حتی لوکس و غیرضروری منجر شد.

دولت سیزدهم با حذف این رانت عظیم ارزی، یارانه حاصل از صرفه‌جویی در تخصیص این ارز را مستقیما به یارانه نقدی مردم افزود.

نرخ ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی که رئیس جدید بانک مرکزی وعده داده، اولا شامل ارز‌های صادرات غیرنفتی است نه ارز نفتی، و ثانیا فقط برای کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات اختصاص می‌یابد، نه همچون ارز ۴۲۰۰ برای همه مصارف ضروری و غیرضروری.

از این رو و با توجه به اینکه سامانه نیما محل تامین ارز تجاری کشور است، اساسا در این سازوکار، امکان وقوع مجدد فساد و انحراف ماجرای ارز جهانگیری وجود ندارد.

در سامانه نیما در ماه‌های اخیر همواره عرضه ارز بیش از تقاضا (حتی تا ۱۰ برابر) بوده است چراکه فقط واردکنندگان کالا‌های اساسی، تجهیزات، ماشین‌آلات و مواد اولیه که از دستگاه‌های مربوطه مجوز ثبت سفارش دارند می‌توانند از این سامانه اقدام به تامین ارز واردات کنند.

این سامانه کاملا با ماهیت ارز ۴۲۰۰ تومانی متفاوت است که ارز ارزان نفتی را در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌داد و به همین جهت، تقاضا برای آن همواره چند برابر عرضه دولت بود.

حمله دلالان و سفته‌بازان به فرزین

فرزین در گفتگو زنده تلویزیونی که دقایقی پیش تمام شد، درباره قیمت دلار در سامانه نیما نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را اعلام و به مردم دلگرمی داد که اجناس وارداتی با این نرخ ارزش‌گذاری می‌شوند و از نوسانات بازار آزاد تاثیری نخواهند گرفت.

این موضوع، اما بوسیله کانال‌های دلالی دلار که رسالت خود را نابودی معیشت مردم و برخی از گروه‌های سفته باز بازار سرمایه که آن‌ها نیز تنها هدف نهایی خود را افزایش ارزش سهم خود به هر قیمتی می‌دانند بعنوان تثبیت نرخ ارز عنوان شد.

این افراد در یک مقایسه اشتباه این گزاره را همانند اظهارات اسحاق جهانگیری در زمان تصویب دلار ۴۲۰۰ تومانی دانستند؛ این در حالی است که اساسا فرزین درباره بازار نیما سخن گفته است و هیچ اشاره‌ای به قیمت‌های بازار آزاد، سنا، متشکل و توافقی نداشته است. سامانه نیما صرفا محل تامین ارز واردکنندگان است و دیگر فعالان اقتصادی و آحاد مردم به آن دسترسی ندارند.

از سوی دیگر این موضوع را نباید از یاد برد که نرخ تعادلی دلار با توجه به ذخایر ارزی کشور و عقب ماندگی تقاضا از عرضه، در سامانه نیما در کانال ۳۰ هزار تومان است و قیمت‌های موجود در بازار آزاد ناشی از فشار بی‌سابقه‌ای بوده است که به بازار اسکناس ظرف چند روز گذشته آمده است.

منبع: رجا نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده