تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۸۶۳۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دوربرگردان نرخ دلار/ دلایل فنی که نشان می‌دهد بازار ارز نزولی می‌شود

‌می‌متالز - دلالان ارزی این روز‌ها سخت مشغول کارند و به صورت چند شیفته و حتی در روز‌های تعطیل در تلاشند تا با استفاده از فضای هیجانی قیمت‌ها را به صورت لحظه‌ای افزایش دهند. در ساعاتی از شب که نه تنها بازار‌های ایران بلکه بازار‌های عراق، افغانستان، ترکیه و امارات به عنوان بازار‌های برون مرزی ارز در تعطیلی کامل به سر می‌برند عملیات دلار تلگرامی توسط نوسان گیران در حال انجام است. ماحصل این تحرکات، اما به کابوسی برای عموم تبدیل و منجر به سقف شکنی نرخ ارز شده که البته به گفته تحلیلگران و به دلایل فنی، روند بازار تغییر می‌کند.

به گزارش می‌متالز، در پی اشباع بازار و واگرایی منفی، دلار به محدوده ۴۴ هزار تومان واکنش نشان داد. کارشناسان معتقدند فارغ از تصمیمات جدید دولت در حوزه ارز، به لحاظ تکنیکال نرخ ارز افزایش بیشتری را تجربه نخواهد کرد. برخی کارشناسان نیز قیمت‌های فعلی را ناشی از تخلیه هیجانات و کاذب دانسته و بر عقبگرد دلار به کانال‌های پایین تاکید دارند.

علاوه بر دلایل فنی، استعفای رییس سابق بانک مرکزی و جایگزینی فرزین به جای صالح آبادی نیز توانست بازار ارز را در مسیر نزولی قرار دهد و ساعاتی بعد از ورود رئیس کل بانک مرکزی به ساختمان میرداماد، دلار در کمتر از ۲۴ ساعت نزدیک به دو کانال عقب نشینی داشته و تا لحظه ثبت این گزارش در عصر روز جمعه به ۴۰ هزار تومان نزدیک شده است. همچنین نرخ سکه نیز در بازار روز جمعه با کاهش بیش از ۷۰۰ هزار تومانی همراه شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه بازار سکه و طلا طی هفته اخیر همپای نرخ ارز روندی صعودی داشت، از افزایش ۲.۲ میلیون تومان هر قطعه سکه و حدودا ۱۰۰ هزار تومانی هر گرم طلا در این هفته خبر داد که بیشترین میزان افزایش قیمت‌ها در عرض یک هفته، به شمار می‌رود؛ گفت:، اما با این وجود پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی در روز گذشته، قیمت‌ها کمی از اوج فاصله گرفته و در مسیر کاهش قرار گرفته است.

نادر بذرافشان گفت: امیدواریم با رویکرد‌ها و سیاست‌های جدید که احتمالا با تغییر رئیس کل بانک مرکزی صورت خواهد گرفت، کنترل روند نرخ ارز و کاهش آن در بازار‌های داخلی شکل گیرد؛ در اینصورت قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هم متعادل خواهد شد.
بذرافشان تاکید کرد: نکته اصلی افزایش نرخ ارز بوده است که تاثر خود را بر قیمت سکه و طلا داشته است. اما بخشی دیگر از آن به تقاضا و بخشی دیگر هم که می‌توانست افزایش قیمت‌ها را طی ماه‌های اخیر کنترل کند، بحث عرضه بوده است. بانک مرکزی با افزایش عرضه سکه، می‌توانست نقش مهمی را در کنترل و ثبات قیمت‌ها و کاهش حباب سکه که بسیار شده است را داشته باشیم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

امیدواری به تصمیمات ارزی رئیس جدید بانک مرکزی

کارشناسان نسبت به تصمیمات ارزی رئیس جدید بانک مرکزی امیدوار هستند. رئیس کل جدید بانک مرکزی شب گذشته و در یک برنامه تلویزیونی از تثبیت نرخ هر دلار در سامانه نیما روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خبر داده و گفته: برای بازار آزاد نیز سیاستمان این است که این بازار را به‌صورت مستمر کوچک و نرخ آن را به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک کنیم و آن را کاهش دهیم.

محمد رضا فرزین اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و نرخ ارز است و هر بانک مرکزی وظیفه کنترل این دو متغیر مهم اقتصادی را بر عهده دارد. کلیه ارکان حاکمیتی در انجام این کار نقش مهمی دارند و قاعدتا این کار باید مبتنی بر یک برنامه مشخص اقتصادی و با همکاری کلیه مسئولان اقتصادی دولت انجام شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست ارزی جدید را در عبارت سیاست ارزی تثبیتی می‌توان خلاصه کرد، افزود: نرخ ارز را تثبیت و حتما این دغدغه فعالان اقتصادی کشور را برطرف خواهیم کرد. برنامه سیاست اقتصادی جدید متمرکز بر این موضوع خواهد بود. دغدغه رئیس جمهور نیز معیشت مردم است که با کنترل نرخ تورم و ارز آن را تامین خواهیم کرد.

فرزین در ادامه در رابطه با جلب اعتماد مردم به سیاست‌های اقتصادی، گفت: نارسایی‌هایی در سیاست‌ها وجود داشته که باید حتما رویکرد جدیدی را اتخاذ کنیم. در حال حاضر بخش عمده از نیاز ارزی از بازار نیما تامین می‌شود. بازار نیما را حتما در نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت خواهیم کرد. تمام نیاز‌های کالای اساسی و نیاز تولید کنندگان، ماشین آلات، تجهیزات و دیگر موارد را با این نرخ در بازار نیما تامین خواهیم کرد. با توجه به اینکه منابع ارزی بانک مرکزی مناسب است می‌توانیم ارز نیما را در این نرخ تامین کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دیگر نیاز‌های ارزی، اظهار کرد: دیگر نیاز‌های ارزی که بالای ۴۰ نیاز ارزی توسط مردم وجود دارد، در یک بازار مبادله ارز تامین خواهد شد. در بازار مبادله ارز تلاش خواهیم کرد که به بازار آزاد نرخ داده

شود و در این باره نرخ بازار آزاد را فراموش نخواهیم کرد. زیرا این بازار اگر چه سهم کمی دارد، اما بازاری است که به فعالان اقتصادی علامت می‌دهد. تلاش بانک مرکزی این خواهد بود که تمام نیاز ارزی را در بازار نیما و بازار مبادله ارزی تامین کنیم و بازار ارز آزاد را به شکل مستمر کوچک کرده، نیاز به آن را کاهش دهیم و نرخ آن را به این نرخ نزدیک کرده و کاهش دهیم.

وی با اشاره به التهابات بازار، تاکید کرد: آنچه بسیار مهم است اعتماد مردم به سیاست‌گذار اقتصادی و بانک‌مرکزی است و با اعتماد مردم حتما تلاش خواهیم کرد تا پاسخ این اعتماد را داده و ثبات را در بازار برقرار کنیم.

دستگیری سرشاخه‌های قیمت گذاری جعلی ارز‌های خارجی

همچنین امروز روابط عمومی وزارت اطلاعات نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تعدادی از گردانندگان و سرشاخه‌های قیمت گذاری جعلی ارز‌های خارجی در کشور شناسایی و دستگیر شدند.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده: با اشراف اطلاعاتی کارشناسان این وزارتخانه ۱۱ نفر از عوامل موثر بر نوسانات غیرعادی بازار ارز در شبکه‌های اجتماعی با دستور مقام محترم قضایی بازداشت و روانه زندان شدند. همچنین شناسایی ۳۲۰ نفر از عوامل اصلی مرتبط با کانال‌ها و گروه‌های مجازی نیز انجام پذیرفته است که به زودی اقدامات لازم جهت برخورد با این عناصر مخرب بازار ارز صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد این اقدام در کنار برنامه‌های جدید بانک مرکزی می‌تواند تا حدود زیادی بر کاهش التهابات بازار ارز تاثیرگذار باشد.

منبع: خبرگزاری جوان آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده