تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۲۸۶۴۰۶
سرویس خبر : انرژی
مدیر عامل آبفای استان تهران در پاسخ به ایلنا:

تهرانی‌ها ۲۵ درصد آب کشور را مصرف می‌کنند/ از حجم استراتژیک سد‌ها عبور کردیم/ فرونشست به قلب پایتخت رسید

‌می‌متالز - بختیاری در پاسخ به ایلنا درباره حجم استراتژیک و وضعیت بحرانی سد‌های تهران گفت: حجم استراتژیک در بازه‌های مختلف تعریف می‌شود، ما از حالت نرمال و حجم استراتژیک سد‌ها عبور کرده ایم.

به گزارش می‌متالز به نقل از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، محمدرضا بختیاری در نشست حاشیه‌ای هیجدهمین نمایشگاه صنعت آب با بیان اینکه وضعیت آب تهران مناسب نیست، اظهار داشت: ما اکنون سومین پاییز خشک را پشت سر می‌گذاریم در حالی که تا این لحظه علیرغم دیگر نقاط کشور بارندگی در تهران خوب نیست. بعد از پاییز خشک ۱۰ روز از زمستان شروع شده و همچنان اوضاع آب استان مناسب نیست و تقریبا در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

وی حجم آب سد‌های تهران را ۲۳۸ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: پارسال این رقم ۳۴۵ میلیون متر مکعب بوده که ۷۷ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد، نسبت به شرایط نرمال هم که رقم حجم آب سد‌ها ۵۹۰ میلیون متر مکعب بوده اوضاع خوبی را شاهد نیستیم.

مدیر عامل شرکت آبفای استان تهران با بیان اینکه در تهران بر خلاف سایر نقاط کشور میزان مصرف آب شرب بیشتر است، گفت: در کشور ۹۰ درصد آب کشور به مصرف کشاورزی و ۷ تا ۸ درصد برای شرب مصرف می‌شود در تهران این رقم ۴۲ تا ۴۳ درصد برای شرب است که با مصرف آب کشاورزی برابر است که دلیل آن این است که غیر از جمعیت شناور ۱۸ درصد جمعیت در تهران مستقر شده اند.

وی رقم مصرف آب در تهران را یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد که ۲۵ درصد آب کشور در استان تهران مصرف می‌شود و از این ۱.۷ میلیارد متر مکعب ۱.۲ میلیارد متر مکعب در شهر تهران و مابقی در دیگر شهر‌های استان به مصرف می‌رسد.

بختیاری گفت: تهران نیمه خشک است و برای تامین آب سختی زیادی داریم، اکنون ۵ سد اطراف تهران اوضاع خوبی ندارند و بخشی از مخزن قابل استفاده نیست؛ بنابراین روز‌های سختی بر صنعت آب کشور می‌گیرد، اما با توجه به جلسات متعددی که داشتیم تا این لحظه تهران دچار مشکل نشدیم و آب به صورت کامل در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در شهر تهران ۶۰۰ حلقه چاه وجود دارد که به کمک آب سطحی آمده اند، خاطرنشان کرد: از پاییز سال قبل بدترین حالت را در نظر گرفتیم. یکی از اقدامات استفاده بهینه آب شرب در سطح شهر تهران و دیگری استفاده از منابع آب زیرزمینی بوده است.

مدیر عامل آبفای تهران ادامه داد: برای اولین بار امسال کاهش مصرف داشتیم، میزان مصرف آذرماه ۵۱ میلیون متر مکعب بود در حالی که این رقم پارسال ۵۵ میلیون متر مکعب بوده است، یعنی۴ میلیون متر مکعب کاهش مصرف داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: رود‌های تهران رژیم برفی دارند اگر ذخیره برفی کم شود ورودی کاهش می‌یابد بنابراین امسال کمترین ورودی را داشتیم که با استفاده ار آب زیرزمینی و مباحث فرهنگی تاکنون آب را تامین کردیم.

بختیاری درباره کیفیت آب در تهران بیان داشت: کیفیت آب در همه نقاط کشور استاندارد و در تهران ویژه است، ۱۳۵ آزمایشگاه در شهر تهران به صورت لحظه‌ای آب را کنترل می‌کنند، بنابراین آب تهران نه تنها در خاورمیانه بلکه در دنیا بی نظیر است.

وی ادامه داد: در تابستان وقتی تصفیه خانه کرج و ماملو به دلیل سیلاب ۱۸ ساعت از مدار خارج شد کیفیت آب بعد از مدت کوتاهی به حد مجاز رسید، در تهران به دلیل وجود مخازن تاب‌آوری بالا رفته است.

بختیاری با بیان اینکه ما در تهران یک لحظه هم قطعی آب نداشتیم، تاکید کرد: با تدابیر اتخاذ شده به سلامت از وضعیت سیلابی عبور کردیم و اجازه ندادیم سیلاب وارد تصفیه خانه شود.

وی درباره هدررفت آب گفت: هدررفت ظاهری ۱۰ تا ۱۱ درصد و کل آب به حساب نیامده ۲۲.۸ درصد است، تا افق ۱۴۱۰ باید به رقم استاندارد اروپا یعنی ۱۵ درصد برسیم.

وی رقم سرمایه گذاری برای کاهش هدررفت را ۴۰۰ میلیارد تومان برای هر یک درصد کاهش عنوان کرد.

بختیاری در پاسخ به ایلنا درباره حجم استراتژیک و وضعیت بحرانی سد‌های تهران گفت: حجم استراتژیک در بازه‌های مختلف تعریف می‌شود، ما از حالت نرمال و حجم استراتژیک سد‌ها عبور کرده ایم.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره برنامه‌های بلندمدت در صورت تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی گفت: موضوع اول مدیریت مصرف است، در تهران سرانه مصرف از دیگر نقاط کشور بالاتر است یکی از کار‌های فرهنگی و ایجاب مدیریت مصرف است.

وی ادامه داد: پروژه لار به کلان نیز اجرا می‌شود و خط دوم طالقان هم در دست اجرا است.

مدیر عامل ابفای تهران خاطرنشان کرد: در تهران مدیریت مصرف و کاهش مصارف غیرضروری باید در دستور کار قرارگیرد، اکنون ۵ درصد تهران بیش از ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند. اخطار‌هایی داده شده و یک ماه قطع موقت مشترکان پرمصرف را داشتیم.

وی با بیان اینکه آب ۲۰ هزار مشترک را قطع کردیم، افزود: بخشی رعایت کردند و از بازه بدمصرف خارج شدند، ولی بخشی به وضعیت فعلی مصرف ادامه دادند که برخورد در دستور کار جدی است.

وی گفت: آب به سختی تامین می‌شود پذیرفتنی نیست که برخی به عادت سابق خود در مصرف ادامه دهند.

بختیاری در پاسخ به سوال سوم ایلنا درباره فرونشست نیز گفت: تهران از جمله نقاطی در کشور است که فرونشست بالا و افت آبخوان دارد قبلا افت و فرونشست در ورامین بود امروز به شهر و قلب پایتخت رسیده، عمق چاه‌ها به ۳۰۰ متر رسیده و خطر بزرگی در کمین تهران است.

وی با بیان اینکه فرونشست بعد از مدتی قابل جبران نیست و دشت با بارندگی هم احیا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم کنترل کنیم ضرر‌های جبران ناپذیری به آب و خاک کشور وارد خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد شبکه فاضلاب انجام شده است، گفت: از ۸۰۰۰ کیلومتر ۷۱۰۰ کیلومتر را اجرایی کرده‌ایم. در خصوص تسویه خانه‌ها عقب‌تر هستیم. زیرا سازه‌های آن‌ها گران‌قیمت هستند، اما با این حال اقداماتی نیز انجام شده است.

بختیاری خاطرنشان کرد: ۹ درصد مشترکان از مشترکان بدمصرف و پرمصرف خارج شده‌اند و میزان مصرف ۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی درباره کنتور‌های هوشمند گفت: وزارت نیرو برای تجهیز کنتر‌های هوشمند ما را موظف به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان کرده است.

بختیاری یادآور شد: اگر مشترکان تهران ۱۰ درصد صرفه جویی کمند به اندازه ۳۰۰ میلیون متر مکعب معادل سد امیرکبیر آب بیشتری ذخیره می‌شود.

وی گفت: در راستای برخورد با مشترکان بدمصرف سه مرحله اخطار به آن‌ها داده می‌شود که تا ۴۸ ساعت نیز آب آن‌ها را قطع می‌کنیم و تا حدود سه برابر مورد جریمه در صورت عدم رعایت اخطار‌ها قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه امسال بر اساس پلکان افزایش تعرفه اعمال شده است، با این حال در تهران هنوز قبضی بالای ۸۰۰ هزار تومان صادر نشده است.

بختیاری با بیان اینکه متوسط قیمت هر متر مکعب آب در شهر تهران ۲۷۰۰ تومان است، خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰۰۰ تومان بود که یعنی مشترکان حدود ۵۰ درصد قیمت تمام شده را پرداخت می‌کنند. البته این رقم برای مشترکان پر مصرف تا ۱۲ هزار تومان نیز پیش می‌رود.

وی گفت: ۴۵ درصد مشترکان در تهران زیر الگو مصرف می‌کنند که قبض آن‌ها نیز زیر ۲۰ هزار تومان است.

بختیاری با اشاره به برنامه جدی دولت برای برخورد با مشترکان پر مصرف گفت: در حوزه آب و اقتصاد جای کار زیادی وجود دارد، اما دولت و نظام به دلیل رعایت حال مردم صلاح دیدند که قیمت آب افزایش چندانی پیدا نکند. در حال حاضر یک متر مکعب آب معدنی هشت میلیون تومان رقم می‌خورد، اما متوسط آب در تهران ۲۷۵۰ تومان است که اختلاف فاحشی بین آن‌ها وجود دارد. در این بین، اما برخورد جدی با مشترکان پر مصرف خواهیم داشت که امسال نیز استارت این نوع برخورد‌ها زده شده است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده