تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۸۸۰۵۱
سرویس خبر : انرژی

نقش مشترکان پرمصرف کلانشهر‌ها در افت فشار گاز در روستا‌های دوردست

‌می‌متالز - ۲ درصد از مشترکان گاز کشور ۵.۵ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند و ۳۵ درصد از مشترکان، ۶۰ درصد گاز را مصرف می‌کنند، در حالی که ۶۳ درصد مشترکان که مصرفی بهینه دارند، تنها ۳۵ درصد از گاز را مصرف می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، حدود ۲۶ میلیون مشترک گاز در کشور داریم و بیش از ۹۷ درصد جمعیت شهری، ۸۳ درصد جمعیت روستایی و ۸۷ درصد از جمعیت کل کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

در این روز‌ها که حدود ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف می‌شود، بروز افت فشار در ۵ استان شمالی کشور نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، اما با تلاش شبانه روزی کارکنان و متخصصان صنعت گاز کشور، تا امروز قطعی گاز ناشی از کمبود عرضه در بخش خانگی رخ نداده است.

مصرف حدود ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی، عامل بروز افت فشار در شبکه و محدودیت در گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع است. با این حال، بیش از نیمی از مردم، یعنی حدود ۶۳ درصد از مشترکان گاز کشور، مصرفی متعارف و بهینه در منازل خود دارند و مشکل اصلی مصرف بالای گاز در خانه‌ها را باید در میزان مصرف یک سوم باقی مانده مشترکان، یعنی حدود ۳۷ درصد از مشترکان جستجو کرد.

۳۵ درصد از مشترکان، ۶۰ درصد گاز بخش خانگی را مصرف می‌کنند و ۲ درصد از مشترکان گاز کشور ۵.۵ درصد مصرف گاز را به خود اختصاص داده‌اند. ۶۳ درصد مشترکان که مصرفی بهینه دارند، تنها ۳۵ درصد از گاز را مصرف می‌کنند.

در واقع مشترکان پرمصرف در کلانشهرها، نقش پررنگی در بروز افت فشار گاز در سرشاخه‌های خطوط سراسری انتقال گاز کشور دارند و هرچه مصارف غیربهینه این دسته از مشترکان در روز‌های سرد سال بیشتر باشد، اثرات آن بر افت فشار و حتی قطع شدن گاز در مناطق شهری و روستایی دوردست بیشتر است.

دولت با راهبری شرکت ملی گاز ایران، به‌منظور کاهش مصارف غیربهینه گاز توسط مشترکان پرمصرف، تعرفه گاز پرمصرف‌ها را در آذرماه امسال افزایش داد. طبق این مصوبه، میزان افزایش تعرفه از پله‌های چهارم به بعد که مشترکان پرمصرف هستند، به این صورت است که پلکان ۴، ۵ و ۶، افزایش ۳۰ درصدی نسبت به تعرفه سال قبل، پلکان ۷، ۸، ۹ و ۱۰ افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته و پلکان ۱۱ و ۱۲ که بسیار پرمصرف هستند، به ترتیب، به ازاء هر مترمکعب ۵ و ۶ هزار تومان محاسبه خواهد شد.

برای مشترکان پرمصرف، علاوه بر افزایش پلکانی تعرفه‌ها، در آیین‌نامه دولت، جریمه دیگری نیز لحاظ شده است. طبق آیین نامه اجرایی دولت، در مشترکان پرمصرف، اگر مشترکی از پلکان مصرفی ششم به بالا، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۸۰ درصد بیشتر مصرف گاز داشته باشد، در واقع مصرف آن مشترک نسبت به زمان مشابه سال قبل خود مشترک، رشدی ۸۰ درصدی داشته باشد، قیمت گازب‌های این مشترک، دو پلکان بالاتر حساب خواهد شد؛ این جریمه‌ای است که برای مصارف غیرنرمال درنظر گرفته شده و برای مشترکین در پلکان‌های ششم تا دهم لحاظ می‌شود.

همچنین برای مشترکانی که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند، پاداش‌هایی لحاظ شده است. برای مشترکانی که مصارف خود را کاهش دهند، به این صورت پاداش در نظر گرفته شده که اگر مشترکی در دوره فصل سرد، به میزان ۷۰ درصد سقف متعارف تعیین شده که سقف مصرفی پلکان سوم است، مصرف گاز داشته باشد، گازب‌های مشترک در آن دوره مصرفی، رایگان خواهد شد. علاوه بر این، اگر مشترکی در سه پلکان اول مصرف قرار گیرد و نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش مصرف داشته باشد، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، سه واحد درصد پاداش دریافت خواهد کرد.

طبق تجربه سال‌های قبل، باید منتظر ماند تا در پایان فصل سرد، تأثیر نظام تعرفه‌گذاری را در بهینه‌سازی و مدیریت مصرف گاز در این روز‌ها با اعداد و ارقام دید. اگرچه، مشترکان خانگی پرمصرف و بسیار پرمصرف در قبض‌های جدید خود شاهد افزایش گازب‌ها خواهند بود و در صورت عدم اصلاح روند مصارف اسراف‌گونه خود، باید منتظر قبوض نجومی باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده