تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۲۸۶۷۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نوسان نرخ ارز عامل التهاب قیمت‌ها در بازار خودرو/ بی‌ثباتی بازار به زیان خودروساز و مصرف‌کننده واقعی

‌می‌متالز - رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: عدم ثبات نرخ ارز و نگرانی مردم از کاهش ارزش سرمایه‌های خود باعث ایجاد تقاضای کاذب و افزایش قیمت خودرو در بازار شده است. سعید موتمنی افزود: شرکت‌های خودروساز با تمام مشکلات و سختی روند خوبی در افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار داشته‌اند، اما به علت عدم ثبات نرخ ارز در چند ماه اخیر، شاهد افزایش خارج از تصور قیمت خودرو در بازار بودیم در حالی که افزایش قیمتی توسط خودروساز صورت نگرفته است. وی به نیاز بازار خودرو در ایران اشاره کرد و ادامه داد: در شرایط عادی نیاز واقعی خودرو در بازار سالانه حدود یک میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه است که امکان دستیابی به این عدد با توجه به اقدامات خودروسازان وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با مثبت ارزیابی کردن افزایش تولید افزود: ایران خودرو موفق شد تا پایان آذر ماه از مجموع تولید سال گذشته عبور کند و این نشانه خوبی برای پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان و کنترل بهتر بازار است، البته تا زمانی که نرخ ارز توسط دولت کنترل نشود شاهد هجوم مردم برای خرید خودرو به بازار خواهیم بود.
موتمنی فروش خودرو به قیمت اقتصادی را از حقوق تولیدکننده دانست و گفت: در شرایط فعلی که شاهد افزایش هزینه تولید، مواد اولیه، هزینه نیروی انسانی و دیگر هزینه‌های مرتبط با تولید هستیم تاکید دولت بر قیمت گذاری و دستوری بودن آن فقط باعث زیان خودرو و در آینده نزدیک کاهش تولید و عدم توسعه در شرکت‌های خودروساز خواهیم بود.
وی به عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: عرضه خودرو در بورس شرایطی را فراهم خواهد کرد که مشتری واقعی اقدام به خرید کند و دلال بازی کمتر خواهد شد، اما اگر می‌خواهیم به نتیجه بهتر در کنترل قیمت خودرو برسیم باید تعداد عرضه و تنوع محصول زیاد باشد.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: با توجه به شروع تحریم‌ها بر صنعت خودرو در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، شاهد بودیم که میزان تولید خودرو در کشور حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه بود، در حالی که نیاز به خودرو به چهار میلیون دستگاه می‌رسید و باعث انباشت تقاضا و افزایش قیمت خودرو شد، ولی در سال جاری شاهد همت خودروسازان برای افزایش تولید هستیم و امیدوارم دولت اقدام عاجلی برای کنترل نرخ ارز انجام دهد تا از افزایش قیمت خودرو در سطح کشور جلوگیری کند.
موتمنی ارتباط قیمت ارز و خودرو یادآور شد و افزود: تا زمانی که این نوسانات وجود داشت باشد ثبات قیمت بی معنی است، الان قیمت دلار کاهش پیدا کرد و قیمت محصولات سایپا تا ۶۰ میلیون و سمند و ۲۰۶ حدود ۱۰۰ میلیون کاهش داشت اگر این روند نزولی قیمت‌ها ادامه دار باشد با افزایش تولید و عرضه خودرو شاهد کاهش بیش‌تر محصولات خواهیم بود.
وی به عرضه خودرو در نمایندگی مجاز اشاره کرد و ادامه داد: ایران خودرو شبکه گسترده‌ای در سراسر کشور دارد و لازم است که در کنار عرضه خودرو در بورس و قرعه کشی، از این ظرفیت برای معرفی بهتر محصول و فروش خودرو به صورت مستقیم به مردم استفاده کنند.
موتمنی در پایان گفت: برای رسیدن به تعادل باید سه مساله مورد توجه قرار گیرد که شامل کنترل نرخ ارز، افزایش تولید و عرضه که توسط خودروسازان در این شرایط سخت قابل تقدیر است می‌شود. موضوع دیگری که می‌تواند در این زمینه نقشی داشته باشد واردات خودرو به کشور است.

منبع: خبرگزاری تابناک

عناوین برگزیده