تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۵۹
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۸۶۷۹۹
سرویس خبر : صنایع کوچک
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:

گرانی لوازم خانگی در سه شرکت شروع شد/ امنتاع از تحویل کالا پس از فروش!

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به گرانی برخی محصولات گفت: سه شرکت افزایش قیمت را اعمال کردند، اما هنوز فهرست این شرکت‌ها به‌دست اتحادیه نرسیده است.

به گزارش می‌متالز، اکبر پازوکی با اشاره به شوک‌های روانی ایجاد شده در بازار لوازم خانگی بعد از نوسان‌های دلار گفت: شرکت‌ها رسما" هیچ‌گونه افزایش نرخی را اعمال نکردند و نتوانستند مجوز سازمان حمایت و صنعت را دریافت کنند. تعدادی شرکت‌ها هم فروش را متوقف کردند و کالا‌ها را نگه داشتند. شنیده‌ها حاکی از این است که چند نمایشگاه، فروش لوازم خانگی در شیراز و تبریز از تحویل کالا پس از فروش امتناع کردند.

وی افزود: سه شرکت افزایش قیمت را اعمال کردند، اما هنوز فهرست این شرکت‌ها به‌دست اتحادیه نرسیده است. افت قدرت خرید مردم در تقاضا تاثیر مستقیم گذاشته و فروش حدود ۸۰ درصد افت کرده از سوی دیگر فروش اینترنتی لوازم خانگی و عرضه این محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر روند فعالیت کاسبان این صنف تاثیر مستقیم گذاشته است.

این فعال صنفی کالا‌های عرضه شده در فروشگاه‌های اینترنتی را کالا‌های قاچاق دانست و ادامه داد: ۹۹ درصد از کالا‌هایی قاچاق و فیک در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند و هیچ نهادی بر عملکرد آن‌ها نظارت ندارد در این شرایط اقتصادی دولت از کاسبان ۱۵ روزه مالیات را مطالبه می‌کند. مردم برای خرید کالا از سامانه جامع گارانتی، کد شناسانه و کد رهگیری استعلام دریافت کنند اگر کالا‌های در این سامانه‌ها تعریف نشده باشد کالای قاچاق محسوب می‌شود.

پازوکی درباره میزان تاثیر نوسان‌های نرخ ارز در قیمت کالا‌های تولید داخل، گفت: مطابق با آمار انجمن لوازم خانگی از ۱۰۰ درصد کالا‌های تولید داخلی ۳۰ درصد از قطعات آن در داخل تولید می‌شود. اقدامات بنیادی برای توسعه صنعت لوازم خانگی انجام نشده، برخی از تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که بهتر است اقدام به تولید قطعات پلاستیکی کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید برد فعال نشدند، افزود: برد از چین وارد می‌شود این در حالی است که در گذشته نمونه موتور‌های ایتالیایی در ایران تولید می‌شد. پمپ ورودی و خروجی ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی وارداتی است از این‌رو برای تولید این قطعات باید وزارت صنعت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند. نباید مجوز‌های جدید برای تولید لوازم خانگی صادر شود و باید کیفیت تولیدات را افزایش داد. همچنین در قیمت باید رقابت را حفظ کرد و فقط به فکر تولید و فروش در داخل نبود لوازم خانگی می‌تواند ارزآوری قابل توجهی ایجاد کند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده