تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۷
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۸۷۳۶۹
سرویس خبر : صنایع کوچک

چالش‌های تولیدی و صادراتی صنایع خانگی

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در بازدید از سه واحد تولیدی لوازم‌خانگی، ضمن آشنایی با فعالیت این سه بنگاه صنعتی بخش خصوصی و آخرین دستاورد‌های آن‌ها در صنعت لوازم خانگی، با صاحبان و مدیران این واحد‌های تولیدی پیرامون چالش‌ها و مشکلاتی که صنایع لوازم خانگی با آن مواجهند، به گفتگو نشست.

به گزارش می‌متالز، امیر بنائی نژاد، فعال اقتصادی، طی توضیحاتی با اشاره به توسعه تولید محصولات خانگی از سوی این کارخانه طی دهه‌های اخیر، از ورود این بنگاه صنعتی به عرصه تولید برخی محصولات خانگی مبتنی بر اینترنت‌اشیا خبر داد. وی عمده بازار‌های صادراتی محصولات شرکت خود با نزدیک به ۲۰برند را کشور‌های عراق و افغانستان اعلام کرد و با این حال، یادآور شد که خرید مواد اولیه ساخت محصولات در داخل کشور با ارز آزاد صورت می‌گیرد، در حالی که این واحد تولیدی مانند سایر بنگاه‌های اقتصادی باید ارز حاصل از صادرات را به نرخ نیمایی عرضه کند. این فعال اقتصادی همچنین قیمت‌گذاری دستوری و دشواری‌های مربوط به انتقال پول به داخل کشور را از چالش‌های اصلی صادرات محصولات لوازم‌خانگی عنوان کرد و یادآور شد که در داخل کشور نیز، وجود سامانه‌های متعدد و موازی در حوزه‌های تولید و تجارت، کسب‌وکار بنگاه‌ها را سخت و دشوار کرده است. وی در عین حال، یکی از چالش‌های پیش روی این واحد صنعتی را مشکلات مربوط به اخذ جواز و پروانه بهره برداری و قوانین محدودکننده استقرار واحد‌های صنعتی در شعاع ۱۲۰کیلومتری تهران عنوان کرد.

محمدحسین تهرانچی، فعال اقتصادی، کمبود نقدینگی واحد‌های تولیدی را یکی از مشکلات جدی این روز‌های صنایع لوازم‌خانگی عنوان کرد و با اشاره به اینکه بروز چالش‌هایی در زنجیره تامین، منجر به کاهش ظرفیت تولیدی این بنگاه صنعتی شده است، افزود: خرید مواد اولیه از بورس به چالش بزرگی برای این واحد تولیدی بدل شده، به طوری که قیمت عرضه پلی پروپیلن در بورس به مراتب گران‌تر از قیمت کارخانه این محصول است. وی همچنین نوسانات ارزی را از دیگر مشکلات واحد‌های تولیدی عنوان کرد، به‌طوری که به گفته وی، تولیدکنندگان داخلی قادر نیستند قیمت ثابت را برای محصولات صادراتی خود به مشتریان خارجی اعلام کنند. او همچنین اعمال محدودیت‌ها برای واردات مواد اولیه باکیفیت و نیز ماشین آلات خارجی را از دیگر چالش‌های بنگاه‌های تولیدی بخش لوازم خانگی عنوان کرد. وی همچنین وجود برخی چالش‌ها در گمرک را موجب بروز موانع در ارسال به‌موقع محصولات صادراتی به مشتریان خارجی عنوان کرد. هرویک یاریجانیان، ناکارآمدی بانک‌ها در تخصیص بهینه منابع و تسهیلات لازم به واحد‌های صنعتی و مشکلات ایجادشده در اعطای جواز تولید به بنگاه‌های صنعتی را از جمله مشکلات حاد پیش روی واحد‌های تولیدی عنوان کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده