تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۰۱
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۸۶۸۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سال جاری ثبت شد:

عدم مشارکت بی سابقه بورسی‌ها به خرید اوراق دولتی در ۶ هفته متوالی

‌می‌متالز - با وجود انعطاف دولت نسبت به نرخ سود اوراق ۲۳ درصدی، بورسی‌ها در ۶ هفته متوالی حاضر به مشارکت در حراج اوراق بدهی نشدند که در سال جاری بی سابقه است.

به گزارش می‌متالز، در حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری، بورسی‌ها اتفاق مهمی رقم زدند که بی سابقه بود. این بازار که به نوعی محل تامین کسری بودجه دولت بشمار می‌آید در هفته‌های اخیر شاهد عدم حضور بورسی‌ها در معاملات بود.

عدم مشارکت بی سابقه بورسی‌ها به خرید اوراق دولتی در ۶ هفته متوالی


دولت اوراق بدهی را با تاریخ سررسید معلوم و نرخ سود مشخص عرضه می‌کند. نرخ سود موزون در این بازار چند هفته‌ای است که در مرز بیش از ۲۳ درصد قرار داشته و هفته قبل ۲۳.۷۵ درصد به ثبت رسید. داده‌ها نشان می‌داد این نرخ در بالاترین سطح موجود طی سه سال اخیر بوده، اما بورسی‌ها واکنشی به این اتفاق نشان ندادند.

بطور کلی دو دسته مشتری جدی در بازار اولیه وجود دارد بانکی‌ها و بورسی ها. در این مقایسه نهاد‌های تامین سرمایه به دلیل ماهیت بلند مدت تر، نرخ سود را مهم‌تر از تاریخ سررسید اوراق بدهی می‌دانند در حالی که در بانک‌ها این ماجرا معکوس رقم می‌خورد. با وجود آنکه دولت انعطاف قابل توجهی نسبت به نرخ سود اوراق عرضه شده نشان داده، بورسی‌ها در ۶ هفته متوالی حاضر به مشارکت در بازار اولیه نشدند.

پس از آنکه در مرحله بیست و هفتم، اواسط آبان ماه بالغ بر ۱.۰۶ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه فروخته شد در هفته‌های بعد هیچ مشارکتی از سوی این نهاد‌ها در بازار به ثبت نرسید. برخی از کارشناسان عدم کفایت نرخ سود برای ورود مشتریان به بازار را یکی از عوامل مهم در این معاملات می‌دانند.

برخی دیگر معتقدند به دلیل آنکه چشم انداز بورسی‌ها نسبت به بازار مثبت است نرخ‌ها را برای مشارکت پایین می‌دانند. در نهایت در تمام ادوار برگزار شده در سال جاری در مجموع ۴۴.۱ هزار میلیارد تومان اوراق از سوی بورس خریداری شده که همچنان بیش تراز نهاد‌های مالی به ثبت رسیده است.

عدم مشارکت بی سابقه بورسی‌ها به خرید اوراق دولتی در ۶ هفته متوالی

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده