تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۸۶۸۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرنوشت مالیات در معاملات رمزارز‌ها چه می‌شود؟

‌می‌متالز - پیامد‌های مالیاتی در تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال، بسته به حوزه محلی و قانونی هر کشوری در شرایط خاص معامله، می‌تواند متفاوت باشد. رفتار مالیاتی خاص تراکنش‌های ارز دیجیتال بسته به نوع رمزارز‌ها و هدف تراکنش می‌تواند، متفاوت باشد.

به گزارش می‌متالز، منظور از مالیات ارز دیجیتال، مالیاتی است که از معامله‌کنندگان در بازار رمزارز‌ها دریافت می‌شود. از جمله قوانین مالیات ارز دیجیتال، می‌توان به شمول مالیات بر مراکز استخراج ارز دیجیتال به عنوان یک واحد تولیدی صنعتی اشاره کرد. برای محاسبه مالیات نیز می‌توان مطابق با قانون ۱۳۱ مالیات اقدام کرد که برای پرداخت آن نیز می‌توان از درگاه عملیات الکترونیک مالیاتی و از بخش پرداخت الکترونیک مالیات استفاده کرد.

امروزه در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته، مبادله ارز‌های دیجیتال یک رویداد مالیاتی محسوب می‌شود و مشمول قوانین مالیات بر درآمد و سود است. عرضه ارز دیجیتال در ارتباط با تراکنش‌های شخصی مشمول مالیات بر درآمد است. قوانین مالیاتی در مورد ارز دیجیتال هنوز برای مبتدیان کمی گیج‌کننده است، زیرا مدام در حال تغییر است. داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، به‌تازگی در اظهارنظری گفته معامله ارز‌های دیجیتال در کشور غیررسمی است و باید این نوع دارایی‌ها نیز مشمول مالیات شوند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه اکنون در آستانه ورود به صحن مجلس شورای اسلامی است، گفت: این موضوع یکی از طرح‌های مهم مالیاتی کشور و یک پایه جدید مالیاتی است و این طرح در مقابله با سوداگری در اقتصاد محسوب می‌شود. در ادامه می‌خواهیم به تاثیرات این مالیات بر قیمت رمزارز‌ها بپردازیم.

پیامد‌های مالیاتی در تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال، بسته به حوزه محلی و قانونی هر کشوری در شرایط خاص معامله، می‌تواند متفاوت باشد. رفتار مالیاتی خاص تراکنش‌های ارز دیجیتال بسته به نوع رمزارز‌ها و هدف تراکنش می‌تواند، متفاوت باشد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال برای اهداف مالیاتی به عنوان دارایی در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که در برخی کشور‌ها ممکن است به عنوان یک ارز در نظر گرفته شوند. این می‌تواند بر نحوه اعمال مالیات‌های کریپتو تأثیر بگذارد.

بازار کریپتو در سال‌های اخیر شاهد نوسانات قابل توجهی بوده است و قیمت ارز‌های دیجیتال به سرعت در حال نوسان است. این نوسان می‌تواند بر پیامد‌های مالیاتی تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر ارز دیجیتال را با قیمت پایین خریداری کنید و آن را با قیمت بالاتری بفروشید، ممکن است نیاز به پرداخت مقدار بیشتری مالیات بر عایدی سرمایه داشته باشید.

رفتار مالیاتی تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال هنوز یک حوزه در حال تحول است و قوانین و مقررات مربوط به مالیات‌های کریپتو ممکن است در یک حوزه قضایی نسبت به حوزه دیگر متفاوت باشد. اگر با ارز‌های دیجیتال سر و کار دارید، مهم است که در جریان آخرین تحولات مالیات کریپتو باشید و در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی از یک متخصص مالیاتی مشاوره بگیرید. همچنین مالیات‌ها می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر سودآوری تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال داشته باشند.


کدام کشور‌ها برای مالیات کریپتو بدترین هستند؟


قوانین جهانی مالیات بر ارز‌های دیجیتال به طور قابل توجهی در بین کشور‌ها متفاوت است و برخی از حوزه‌های قضایی، سیاست‌های مالیاتی بسیار سختی را برای ساکنان خود در نظر گرفته‌اند.

در یک مطالعه جدید توسط شرکت تجزیه و تحلیل رمزارز کوین‌کاب (Coincub)، بلژیک به عنوان بدترین کشور جهان از نظر مالیات رمزارزی برای ساکنان شناخته شده است. این مطالعه بر اساس رتبه‌بندی داخلی است که جنبه‌های مالیاتی مانند مالیات بر درآمد کریپتو یا سود سرمایه کریپتو را پوشش می‌دهد.

بلژیک به دلیل مالیات هنگفت ۳۳ درصدی بر عایدی سرمایه در تراکنش‌های کریپتو شناخته می‌شود و همچنین تا ۵۰ درصد مالیات از درآمد حرفه‌ای در معاملات کریپتو کسر می‌کند. همانطور که قبلاً گزارش شده بود، بلژیک در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) قوانین سختگیرانه مالیات کریپتو را تصویب کرد.

در رتبه‌بندی مالیاتی کوین‌کاب، کشور‌هایی مانند ایسلند، فیلیپین و ژاپن به‌عنوان مکان‌هایی که برای سرمایه‌گذاران کریپتویی کمتر مطلوب هستند، معرفی می‌شوند. در ایسلند، هرگونه سود ارز دیجیتال تا سقف ۷۰۰۰ دلار مشمول مالیات کمتر از ۴۰ درصد است، در حالی که سود‌های بزرگتر ۴۶ درصد است. تحت رژیم مالیاتی برخی کشورها، فروش کریپتو معمولا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است که تا ۳۳ درصد است. از سوی دیگر، اگر معامله کریپتو شامل مالیات بر درآمد کسب‌وکار باشد، ممکن است تا ۵۰ درصد افزایش یابد.
در فیلیپین، هیچ مالیاتی بر درآمد ارز‌های دیجیتال کمتر از ۴۵۰۰ دلار وجود ندارد، اما پس از آن، هر درآمدی تا ۳۵ درصد مشمول مالیات است. دولت این کشور همچنین در مورد مالیات‌های جدید بر کریپتو‌ها تا سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) بحث می‌کند و این نگرانی را ایجاد می‌کند که مانیل (Manila) ممکن است از هند پیروی کند و مالیات ثابت ۳۰ درصدی را بر درآمد ارز‌های دیجیتال اعمال کند.

مورد بعدی کشور ژاپن است. این کشور یک سیستم نرخ مالیات تصاعدی برای درآمد در نظر گرفته شده متفرقه دارد. نرخ مالیات بسته به میزان کل سود از ۵ درصد تا ۴۵ درصد متغیر است. در میان دیگر اقتصاد‌های سختگیرانه مالیاتی کریپتو، کوین‌کاب به کشور‌هایی مانند هند، اتریش، ایالات متحده، نروژ، دانمارک و فرانسه نیز اشاره کرده است.

از سوی دیگر، این گزارش به تعدادی از کشور‌ها اشاره کرده که مشوق‌های مالیاتی کارآمد را برای شهروندان ارائه می‌کنند و سیاست‌های مالیاتی ارز دیجیتال بسیار مطلوب‌تری دارند. بر اساس این رتبه‌بندی، آلمان به عنوان بهترین مکان برای سرمایه‌گذاران کریپتو در صدر این لیست قرار دارد، زیرا هر کسی که حداقل یک سال ارز دیجیتال داشته باشد، هیچ مالیات بر عایدی سرمایه برای فروش یا تبدیل کریپتو خود پرداخت نخواهد کرد. سایر کشور‌های دوستدار مالیات رمزارزی شامل ایتالیا، سوئیس، سنگاپور و اسلوونی است.

محدثه حاجعلی - خبرنگار

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده