تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۸۸۲۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برآورد وصول ۹۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال آینده

‌می‌متالز - رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در مجموع برآورد‌های ما ظرفیت ۹۰ هزار میلیارد تومانی وصول مالیات از فرار مالیاتی را نشان می‌دهد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که سهم مالیات در درآمد‌های دولت به ۶۵ درصد برسد.

به گزارش می‌متالز، داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی در جلسه رونمایی از نرم افزار مالیات من، در مورد مالیات ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی تعیین شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و افزایش فشار مالیاتی بر مودیان گفت: ما به عنوان سازمان امور مالیاتی تلاش می‌کنیم تا سهم بیشتری را در تامین مالی داشته باشیم. قطعا رویکرد ما این است که فشار جدیدی را وارد نکنیم.

وی افزود: در سال جاری کاهش مالیات تولید را در نظر گرفتیم. همچنین واحد‌های تولیدی بورسی اگر بخواهند افزایش سرمایه داشته باشند و خطر تولید اضافه کنند مشمول معافیت خواهند بود. تمام معافیت‌ها در سال آینده تداوم خواهند داشت. با توجه به گزارش شش ماهه اقتصاد کلان، بخش‌های مربوط به ارزش افزوده در حال خروج از رکود هستند. همچنین هیچگونه افزایش در نرخ و پایه‌های مالیاتی پیش بینی نشده است و قرار نیست مالیات جدید دریافت شود.

فرار ۳۰۰ هزار شخص حقوقی از پرداخت مالیات

رییس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: تلاش ما این است تا افرادی که نتوانستیم تا کنون شناسایی کنیم و فرار مالیاتی داشتند را بیشتر شناسایی کنیم. آمار‌ها در سال جاری نشان می‌دهد که سه و نیم میلیون نفر از فعالان مشاغل در سال گذشته به ما اظهارنامه نداده‌اند.

برآورد وصول ۹۰ هزار میلیارد تومان مالیات از فراریان مالیاتی

منظور گفت: در بخش اشخاص حقوقی و شرکت‌ها بررسی‌ها نشان می‌دهد که بالغ بر ۳۰۰ هزار شخص حقوقی که فعالیت اقتصادی داشتند اظهارنامه نداده و مالیات پرداخت نکردند. مجموع برآورد‌های ما ظرفیت ۹۰ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد که همه این موارد در راستای عدالت مالیاتی است. به این معنا که همانگونه که کارمندان هر ماه مالیات می‌دهند سایر افراد نیز باید مالیات بپردازند.

رشد مالیات در سال آینده حدود ۵۴ درصد باشد البته بخشی از این رشد متناسب با تورم رخ می‌دهد مخصوصا در مالیات ارزش افزوده و کالا و خدمات. همین اتفاق در ارتباط مالیات عملکرد واحد‌های اقتصادی رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه مالیات عملکردی که سال آینده وصول می‌کنیم مربوط به فعالیت اقتصادی سال ۱۴۰۱ است، گفت: به دلیل تورم ۴۰ درصدی در سال جاری تاثیر آن را در سال آینده خواهیم دید. در نهایت باید گفت فشار مالیاتی جدیدی را نخواهیم داشت و تلاش می‌کنیم تا عدالت مالیاتی را از طریق شناسایی مودیان جدید رعایت کنیم. همچنین توزیع بار مالیات در استان‌ها را براساس ظرفیت انجام دادیم. استان‌هایی مانند کردستان، ایلام، همدان و خراسان جنوبی کمترین میزان افزایش مالیات را داشته‌اند.

پیش‌بینی سهم ۶۵ درصدی مالیات در درآمد‌های دولت

رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد سهم مالیات در بودجه گفت: در سال جاری و سال آینده به تدریج سهم مالیات و عوارض گمرکی رشد خواهد کرد. در هشت ماهه سال گذشته مالیات سهم ۴۸ درصدی در تامین مالی دولت داشت که این نسبت در سال جاری به ۵۸ درصد رسیده است. پیش‌بینی این است که این نسبت در سال جاری به ۶۵ درصد و بیشتر برسد.

احتمال تحقق درآمد‌های مالیات بر خانه‌های خالی با وجود تضامین دریافت اطلاعات

وی در پاسخ به سوالای در مورد تعیین ردیف درآمدی برای مالیات برخانه‌های خالی در لایحه بودجه سال آینده با وجود مشکلات وصول آن در سال جاری، گفت: یکی از دلایلی که سبب شده که مالیات برخانه‌های خالی به طور کامل تحقق پیدا نکند. ضعف اطلاعاتی است که باید به سامان امور مالیاتی برسد. در لایحه بودجه تضامینی برای ارائه اطلاعات در نظر گزقته شده است.

منظور تاکید کرد: با این رویکرد امیدوار هستیم سه پایه مالیات بر ثروت یعنی مالیات برخانه‌های خالی، مالیات بر خودرو‌های گران‌قیمت و مالیات بر خانه‌های لوکس در سال آینده به نحو بهتری اجرا شود. البته در مورد دریافت اطلاعات مالیات برخانه‌های خالی پیشنهاداتی وجود دارد که به مجلس ارائه شده است.

ابهامات مالیات برعایدی به کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌شود

وی در پاسخ به سوالی در مورد مالیات برعایدی سرمایه و ابهامات طرح آن در مجلس بود، گفت:

طرح مالیات برعایدی سرمایه اهمیت ویژه‌ای دارد و پایه‌های مالیاتی را کامل می‌کند. البته ممکن است ملاحظاتی در این خصوص وجود داشته باشد. هر گونه ابهامی در این خصوص به کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌شود و ما نیز در کنار مجلس حضور داریم.

تجمیع تمامی خدمات مالیاتی در نرم افزار مالیات من

رییس سازمان امور مالیاتی در خصوص نرم افزار مالیاتی من و قابلیت‌های آن، گفت: رخ داد امروز رونمایی از یک سکوی نرم افزاری مهم است. این سکو که به صورت اپلیکیشن چند کاره در دسترس قرار می‌گیرد، می‌تواند از سوی همه مردم مورد استفاده قرار گیرد. براین اساس افراد می‌توانند خدمات مالیاتی را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست.

وی ادامه داد: امکان ارائه انواع اظهارنامه و استعلام از طریق این سامانه وجود دارد. این سکو مودیان را به درگاه خدمات الکترونیک نظام مالیاتی نیز متصل می‌کند و در آن درگاه مودیان می‌توانند تمام سوابق مالیاتی خود را مشاهده کنند.

همچنین امکان استفاده از رادیو مالیات، پادکست‌های صوتی و آموزش‌های صوتی و تصویری وجود دارد. ضمن اینکه امکان دسترسی به کلیه قوانین و دستورالعمل‌ها در این سکو وجود خواهد داشت. ضمن اینکه امکان گفتگو‌های صوتی و تصویری نیز وجود خواهد داشت. این سکو یک اقدام مهم برای الکترونیکی کردن خدمات است.

منظور گفت: هدف این است که بتوانیم پرداخت مالیات را تسهیل کنیم. علاوه بر این فرصت ها، در نرم افزار مالیات من، تمام قوانین مالیاتی را در دسترس قرار دادیم. یک مودی می‌تواند به مواد قانونی مورد نیاز خود به راحتی دسترسی پیدا کند.

نرم افزار موبایلی سازمان امور مالیاتی قابلیت توسعه دارد

خدامرادی معاون فناوری‌های سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بحث هوشمندسازی نظام مالیاتی برپایه مالیات‌ستانی عادلانه است، گفت: یکی از این محور‌ها پیاده سازی خدمات مالیاتی به صورت الکترونیکی است. امروز بحث رونمایی از سکوی نرم افزاری مالیات من را داریم. ویژگی خاص این برنامه یکپارچه سازی خدمات در یک نرم افزار موبایلی است. ضمن اینکه قابلیت توسعه نیز دارد. این سکو قابلیت امکان ارائه خدمات فنی به مودیان را دارد.

وی افزود: با توجه به حجم پروژه‌های سازمان امور مالیاتی با پیاده سازی این سکو تلاش شده تا فرآیند اجرا تسهیل شود و از ظرفیت‌های خارج از سازمان نیز کمک بگیریم.

فراهم شدن امکان احراز هویت الکترونیک افراد در آینده نزدیک

بهنام سرخیل مدیر کل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه تلاش شده تا از هوشمندسازی در روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی استفاده شود، گفت: تلاش کردیم تا با رویکرد تعامل محوری، خدمات الکترونیکی سازمان را در اختیار مودیان قرار دهیم. در حال حاضر بعد اطلاع رسانی این نرم افزار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یک کانال تعاملی به نام اینتا تشکیل شده است که یکی از اقدامات انجام شده در راستای اطلاع رسانی است. در آینده نزدیک به روز شدن نرم افزار مالیات من نیز رخ خواهد داد. به این ترتیب امکان احراز هویت به وجود خواهد آمد. در حوزه اطلاع رسانی نیز از این نرم افزار استفاده خواهد شد و ابلاغ‌های الکترونیکی به این ترتیب ابلاغ خواهد شد.

وصول ۸۰ هزار میلیارد تومان سهم شهرداری‌ها در ده ماه ابتدایی سال

رییس سازمان امور مالیاتی در خصوص اقداماتی که در استان‌ها انجام شده است، گفت: در ده ماهه اول بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان مالیات تنها برای شهرداری‌ها وصول کردیم که براساس جمعیت در استان‌ها توزیع شده است. استان‌ها باید پروژه‌هایی که براساس این عوارض اجرا می‌شود را به مردم منعکس کنند.

میز خدمت در تمام استان‌ها ایجاد شود

وی افزود: با ارتباط با سازمان‌های برنامه استانی باید مصارف بودجه عمومی شامل توسعه پروژه‌های عمرانی، سلامت و بخش آموزش احصا شود. امروز از بودجه جاری دولت ۵۸ درصد را مالیات و گمرک تامین می‌کند. در نتیجه باید ارتباط نزدیکی با سازمان‌های برنامه و بودجه استانی و شهرداری برقرار شود. مجموعه کار‌های مهم انجام شده در استان باید احصا شود و به سازمان امور مالیاتی اعلام شود. باید یک کارنامه خدمات مالیاتی تا دهه فجر ایجاد کنیم.

نکته مهم این است که ما بر روی موضوع اطلاع رسانی بیش از گذشته کار کنیم. این کار است که فرهنگ مالیاتی را ایجاد می‌کند.

منظور با اشاره به اینکه امروز سومین میز خدمت در بازار شادآباد تهران برگزار شد، گفت: این کار با استقبال مردم مواجه شده است. این رسالت همه عزیزان در استان‌ها است. حتما باید میز‌های خدمت را در بین مردم و به خصوص بازار‌ها و اصناف ببرند. فاصله بین ما و مدیران کل باید کاهش پیدا کند. ضمن اینکه مدیران کل باید میز خدمت را در نماز جمعه‌ها ایجاد کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده