تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۳۹۱
کد خبر: ۲۸۶۹۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رالی قیمتی زغال سنگ، گاز و مواد غذایی در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - با توجه به بحران جهانی انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، قیمت اکثر کالا‌های اساسی از جمله نفت، گاز و زغال سنگ و فلزات اساسی در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز به نقل از hellenicshippingnews، بازار‌های زغال سنگ و گاز طبیعی در روز جمعه (۳۰ دسامبر) آماده پایان دادن به سال ۲۰۲۲ با افزایش شدید پس از بحران جهانی انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بود که باعث افزایش شدید قیمت‌ها شد. این در حالی است که پیش بینی می‌شود کاهش عرضه در سال ۲۰۲۳ می‌تواند باعث افزایش سود گردد.

فعالان بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند فلزات صنعتی، سنگ آهن و لاستیک در مسیری قرار دارند که سال ۲۰۲۲ را با روند نزولی به پایان برسانند. باید توجه داشت که بازار این محصولات در سال ۲۰۲۲ به دلیل سیاست سختگیرانه چین در برابر کاهش تعداد موارد ابتلا به کووید ۱۹ و ترس از رکود جهانی کاهش یافته است.

به نقل از چندین منبع خبری بازار‌های کشاورزی، از جمله غلات و روغن پالم، در ماه مارس به دلیل آب و هوای نامساعد و اختلالات عرضه ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹، به بالاترین سطح خود رسیدند، اما باید توجه داشت که این کالا‌ها در نیمه دوم اندکی از سود بدست آمده را از دست دادند.

مدیر عامل شرکت خدمات مالی Goldman Sachs (NYSE:GS) در چشم انداز کالایی خود در سال ۲۰۲۳ اظهار کرد:

با وجود کاهش اخیر در قیمت‌های فلزات صنعتی، کالا‌ها همچنان سال ۲۰۲۲ را به عنوان بهترین سال دارایی با عملکرد بالا به پایان خواهند رساند.

وی در ادامه تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد از منظر بنیادی، تنظیم برای اکثر کالا‌ها در سال آینده صعودی‌تر از زمانی خواهد بود که برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ این چرخه را برجسته کردیم.

بررسی بازار‌های جهانی گاز، نفت و نیکل

معامله گران در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند بازار‌های جهانی گاز در سال جاری پس از آن که روسیه عرضه خود به اروپا را قطع کرد و یک خط لوله اصلی در بحبوحه جنگ اوکراین آسیب دید، متلاطم شد و کشور‌های اروپایی را به واردات بی سابقه برای تضمین عرضه زمستانی سوق داد.

به نقل از برخی منابع خبری، تقاضای اضافی برای گاز طبیعی مایع (LNG) در بحبوحه ذخایر محدودتر گاز فشار زیادی را بر بازار جهانی وارد کرد و به بحران انرژی دامن زد. در نتیجه این امر باعث شد که قیمت گاز به بالاترین حد تاریخی خود برسد.

فعالان بازار اعلام کردند معاملات آتی زغال سنگ نیوکاسل در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱۴۰ درصد افزایش یافته است که بزرگترین جهش از سال ۲۰۰۸ به شمار می‌آید. باید توجه داشت که قیمت گاز در بازار معاملات آتی ایالات متحده و عمده فروشی گاز هلند بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. باید توجه داشت که این افزایش قیمت گاز برای سومین سال متوالی اتفاق افتاده است.

به نقل از برخی تاجران، از آنجایی که اروپا به واردات گاز طبیعی مایع (LNG) برای بازسازی ذخایر گاز در سال آینده پس از زمستان ادامه خواهد داد، انتظار می‌رود که قیمت گاز در بحبوحه عرضه‌های جدید محدودی که وارد بازار می‌شود، همچنان بالا بماند.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند از بین بردن کنترل‌های شدید همه گیری ویروس کووید ۱۹ در چین که دومین واردکننده بزرگ گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان است، می‌تواند باعث بهبود اقتصادی و مصرف بیشتر گاز طبیعی مایع (LNG) در سال آینده شود. با این حال باید توجه داشت که محدودیت قیمت گاز در اروپا که از فوریه آغاز می‌شود، می‌تواند به حفظ بازار و کاهش نوسانات مشاهده شده در سال جاری کمک کند.

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت نفت در مسیر دومین افزایش سالانه قرار دارد به طوری که در هفته منتهی منتهی به روز جمعه (۳۰ دسامبر) قیمت نفت نوع Brent تقریباً ۶ درصد و نفت خام آمریکا نزدیک به ۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مورد فلزات صنعتی، قیمت مس در بورس فلزات لندن بیش از ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است و آلومینیوم نیز حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که قیمت هر دو فلز در ماه مارس به بالاترین حد خود رسیده اند.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند قیمت سنگ آهن ارسال شده به مقصد چین در بازار اسپات، در سال جاری حدود ۵ درصد کاهش یافته است و به ۱۱۵ دلار در هر تن رسیده است. باید توجه داشت که کشور چین حدود دو سوم عرضه جهانی سنگ آهن را مصرف می‌کند.

تحلیل گران Citi در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند دید ما نسبت به نیکل و روی برای ۶ تا ۱۲ ماه آینده نزولی است و شاهد رشد عرضه قوی در این دوره خواهیم بود، این در حالی است که بازار سنگ آهن و آلومینیوم در این دوران صعودی خواهد بود.

تحلیل گران Citi در یادداشتی گفتند: انتظار می‌رود بازار سنگ آهن در کوتاه مدت قوی باقی بماند که می‌تواند روند افزایشی تسهیلات اعتباری در چین را دنبال کند.

معامله گران روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند سیاست چرخشی چین در برابر کووید و تعهد این کشور برای افزایش حمایت از بخش املاک و مستغلات به افزایش قیمت فلزات آهنی و غیرآهنی در دسامبر ۲۰۲۲ کمک کرده است.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد همانطور که انتظار می‌رفت اگر بانک‌های مرکزی به افزایش نرخ‌های بهره برای مهار تورم ادامه دهند، خوش بینی‌ها به دلیل افزایش آلودگی‌های کووید در کشور و افزایش خطر رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

فعالان بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند نیکل که عملکرد برتری در بخش فلزات دارد در مسیر افزایش ۴۵ درصدی قرار گرفته که بزرگترین افزایش آن از سال ۲۰۱۰ می‌باشد. باید توجه داشت که بخشی از افزایش قیمت نیکل به دلیل کمبود فلز قابل تحویل در برابر قرارداد LME و بخشی به دلیل نوسانات بازار از زمان کاهش حجم پس از شکست معاملات در ماه مارس می‌باشد.

تورم در صنعت مواد غذایی

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند قیمت گندم در بازار معاملات آتی شیکاگو در ماه مارس به بالاترین حد خود یعنی ۱۳.۶۳ دلار در هر بوشل رسید. منابع خبری اعلام کردند افزایش قیمت گندم در شیکاگو به این علت بود که تهاجم، عرضه را از صادر کننده غلات اصلی یعنی اوکراین به بازار جهانی کاهش داد که پیش‌تر به دلیل شرایط جوی نامساعد و محدودیت‌های مرتبط با COVID-۱۹ افزایش یافته بود.

در این میان منابع خبری اعلام کردند قیمت ذرت و سویا به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیدند، در حالی که قیمت نفت خام مالزی به رکورد بی سابقه‌ای رسید.

به نقل از چندین منبع خبری، در آینده احتمالاً از قیمت‌های مواد غذایی حمایت می‌شود، زیرا بعید است که تولید گندم ذخایر خالی جهان را حداقل در نیمه اول سال ۲۰۲۳ دوباره پر کند. این در حالی است که محصولات تولیدکننده روغن‌های خوراکی به شدت تحت تاثیر آب و هوای نامساعد در آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی قرار می‌گیرند.

یک تاجر مستقر در سنگاپور در یک شرکت بازرگانی بین‌المللی گفت: گندم ایالات متحده آمریکا در زمستان با هوای سرد سخت مواجه است و حتی اگر محصول بهبود یابد، ما آن ذخایر را فقط در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ خواهیم داشت.

فعالان بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند بازار برنج در نیمه اول سال با افزایش قیمت غلات روبرو شد. اما پس از آن که بزرگترین صادرکننده جهان یعنی هند در ماه سپتامبر تصمیم گرفت عرضه را محدود کند، بازار برنج رونق گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت برنج خرد شده ۵ درصدی هند در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۶ درصد افزایش یافته است و قیمت برنج شکسته ۵ درصدی ویتنام در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.

در این میان برخی تاجران اعلام کردند بین فلزات گرانبها، طلا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است. همپنین قیمت نقره نیز برای دومین سال متوالی حدود ۳ درصد افت داشته است. این در حالی است که قیمت پلاتین و پالادیوم در سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۹ درصد و ۴ درصد کاهش یافته اند.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند قهوه یکی از پر ضرر‌ترین مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ بوده است به طوری که ارزش قهوه نوع روبوستا در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. همچنین بررسی‌ها نشان داد قیمت قهوه عربیکا نیز در سال ۲۰۲۲ یک چهارم ارزش خود را از دست داده است.

به نقل از چندین منبع خبری، لاستیک توکیو بیش از ۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است در حالی که ارزش شکر خام در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷ درصد رشد داشت. همچنین معامله گران اعلام کردند قیمت پنبه نیز در سال ۲۰۲۲ با کاهش بیش از ۲۶ درصدی همراه بوده است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده