تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۸۶۹۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حجم تجارت غیر نفتی کشور ۸۷.۴ میلیارد دلار شد

‌می‌متالز - بر اساس آمار گمرک، طی امسال حجم تجارت ایران یعنی مجموع صادرات غیر نفتی و واردات به ۸۷.۴ میلیارد دلار رسید.

به گزارش می‌متالز، گمرک ایران اعلام کرد: طبق آمار تجارت خارجی کشور که به عملکرد صادرات غیر نفتی و واردات کشورمان از ابتدای فروردین ماه تا دهم دی ماه امسال اختصاص دارد، ارزش صادرات غیر نفتی کشور به ۴۳ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۹.۰۶ درصد افزایش داشته است.

صادرات غیر نفتی ایران به عراق ۶ درصد افزایش یافت

همچنین به لحاظ وزنی نیز صادرات غیر نفتی در مدت یادشده به میزان ۲.۸۶ درصد افزایش یافت و در این مدت ۹۷ میلیون و ۸۴۳ هزار تن انواع کالای ایرانی به سایر کشور‌ها صادر شد.

از ابتدای فروردین ماه تا دهم دی ماه به میزان ۴۴ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که به لحاظ ارزش نیز واردات کشورمان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۴.۷۴ درصد رشد داشته است. همچنین به لحاظ وزنی نیز در مدت یاد شده به میزان ۲۸ میلیون و ۱۸۰ هزار تن انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حجم واردات کشورمان به لحاظ وزنی ۱۰.۰۶ درصد کاهش داشته است.

در این مدت مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور چین با ۱۱ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۷.۵۱ درصد، عراق با ۸ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۰.۳ درصد، ترکیه با ۶ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۴.۹ درصد، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۰.۶۸ درصد و هند با یک میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۴۲ درصد بوده‌اند.

پنج کشور عمده مبدا واردات نیز از ابتدای فروردین ماه تا دهم دی ماه به ترتیب شامل امارات متحده عربی با ۱۳ میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۰.۷۹ درصد، چین با ۱۱ میلیارد و ۵۲۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۵.۹۹ درصد، ترکیه با ۴ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۰.۴۵ درصد، هند با ۲ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۷ درصد و آلمان با یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۱۵ درصد انجام شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران 

عناوین برگزیده