تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۸۷۲۸۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت خبر داد:

ایجاد ۲۵ کنسرسیوم فناوری با مشارکت دانشگاه‌ها/ ساخت پرینتر سه‌بعدی برای تولید قطعات هواپیما

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ایجاد ۲۵ کنسرسیوم فناوری با مشارکت دانشگاه‌ها در کشور، گفت: بنگاه‌های صنعتی درک درستی از تحقیق و توسعه ندارند؛ برای این منظور نیز پروژه‌های پیشرانی را تعریف کرده‌ایم که قرار است با مشارکت بخش‌های صنعتی و دانشگاهی این پروژه‌ها اجرایی شوند و سرریز این طرح‌ها به سایر حوزه‌ها رسوخ خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، علی بابایی در آخرین روز از اجلاس دو روزه رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین از ایجاد ستاد کارگروه مشترک میان وزارتخانه‌های صمت و علوم خبر داد تا برنامه‌هایی در راستای این نامگذاری برگزار شود.

وی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری، کاهش قیمت، افزایش کیفیت، حفظ محیط زیست و توسعه صادرات را از برنامه‌های وزارت صمت در سال دانش بنیان ذکر کرد و ادامه داد: به منظور ارتقاء و توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در بنگاه‌های اقتصادی نیاز است تا بخش تحقیق و توسعه در این بنگاه‌ها شکل بگیرد و تا این بخش ایجاد نشود، ظرفیت جذبی در حوزه فناوری در این بنگاه‌های صنعتی ایجاد نخواهد شد.

بابایی با تاکید بر اینکه بسیاری از بنگاه‌های صنعتی درک درستی از تحقیق و توسعه ندارند، اظهار کرد: برای این منظور پروژه‌های پیشران تعریف کردیم که می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • توسعه حمل و نقل الکترونیکی و خودران
  • هوشمندسازی اکتشاف و بهره‌برداری از معادن ایران
  • توسعه فناوری الکترونیک و میکروالکترونیک
  • توسعه فناوری‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند و هوش مصنوعی
  • توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی
  • افزایش عمق ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی
  • توسعه فناوری نوین در حمل‌ونقل هوایی
  • توسعه فناوری‌های نوین مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق
  • توسعه فناوری نوین در صنایع غذایی


به گفته وی قرار است با مشارکت بخش‌های صنعتی و دانشگاهی این پروژه‌های پیشران تعریف شده، اجرایی شود و سرریز این طرح‌ها به سایر حوزه‌ها رسوخ خواهد کرد.

مدیر کل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت، خاطر نشان کرد: این وزارتخانه ابزار‌های تشویقی، چون تخصیص ارز، شهرک‌های صنعتی و منشور‌های بیمه‌ای در اختیار دارد تا بنگاه‌های بزرگ به سمت بهره گیری از فناوری حرکت کنند.


اقدامات وزارت صمت برای توسعه دانش بنیان در کشور


بابایی به بیان اقدامات وزارت صمت در سال دانش‌بنیان پرداخت و گفت: تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان صمت اولین گام ما در این حوزه بوده است.

وی اضافه کرد: بزرگترین گلوگاه اقتصاد دانش‌بنیان، درگیر نبودن بخش تقاضا به فناوری است و این عدم اتصال میان عرضه و تقاضای فناوری، باعث شده تا بنگاه‌های صنعتی نیاز‌های واقعی خود را ارائه ندهند؛ از این رو هر دستگاهی که وارد فناوری شود، برای آن‌ها ابزار‌های تشویقی در نظر گرفته‌ایم.

بابایی، انعقاد تفاهم‌نامه بزرگ با وزارت علوم را از دیگر اقدامات وزارت صمت ذکر کرد و یادآور شد: این تفاهم‌نامه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری است و طبق آن در برخی از حوزه‌های فناوری، کنسرسیوم‌هایی تشکیل شده است.

به گفته وی این کنسرسیوم‌ها دارای ۶ ضلع بنگاه‌های اقتصادی، مشتریان و بازار، شرکت دانش‌بنیاندانشگاه‌ها، تامین‌کنندگان زیر ساخت و نهاد‌های مالی است.


ایجاد کنسرسیوم‌های فناوری


مدیر کل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت، با تاکید بر اینکه تاکنون ۲۵ کنسرسیوم تشکیل شده است، گفت: توسعه فناوری و صنعتی هالوفایبر پزشکی و صنعتی از جمله این کنسرسیوم‌ها است؛ چرا که سالی ۹ میلیارد تومان واردات هالوفایبر‌ها برای بیماران دیالیزی به کشور داریم.

وی آنالیز تصاویر پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی و سامانه‌های PACS را از دیگر کنسرسیوم‌های تشکیل شده نام برد و خاطر نشان کرد: دقت تشخیص از چالش‌های حوزه پزشکی است که با استفاده از هوش مصنوعی، دقت تشخیص را ارتقاء داده و سرریز این فناوری در مناطق محروم خواهد بود.

به گفته بابایی، دانشگاه‌های امیرکبیر و شهید بهشتی از اعضای این کنسرسیوم به شمار می‌روند.

به گفته مدیر کل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت، سایر کنسرسیوم‌ها به این شرح است:

  • طراحی و ساخت دامپ تراک معدنی با مشارکت دانشگاه شریف
  • طراحی و ساخت تراشه میکروکنترلر برای کاربرد‌های صنعتی با مشارکت دانشگاه تبریز
  • ساخت پرینتر سه‌بعدی تصویری برای تولید قطعات هواپیما با مشارکت دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و مالک اشتر
  • تولید سوآپ تشخیص سریع آلودگی میکروبی با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده