تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۸۷۴۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خاندوزی: سیاست ارزی دولت ایجاد ثبات در بازار است/ فاصله طبقاتی امسال کاهش می‌یابد

‌می‌متالز - وزیر اقتصاد و دارایی گفت: برنامه ارزی دولت تثبیت به معنای میخکوب کردن نرخ ارز نیست بلکه به دنبال ثبات بخشی به بازار و مدیریت نرخ حول سامانه نیما است.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر اظهار داشت: همانطور که مطلع هستید با توجه به اینکه کشور از سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۱ یک دوره تورمی ۴ ساله را پیش سر گداشته مهمترین اولویتی ستاد اقتصادی دولت دنبال کرد این بود که تمام ابزار‌های مهارتورم را مانند کنترل کسری بودجه دولت مدیریت خلق پول بی ضابطه شبکه بانکی استفاده کند.

وی افزود: اقدام سوم این بود که از عواملی که می‌توانست موجب انتظارات تورمی در آینده شود، مثل ارز، خودداری کند که متاسفانه در آبان و آذر و دی ماه دچار نوسان هستیم، اما این لنگر اسمی هم باید مدیریت شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه سیاست ستاد اقتصادی دولت ایجاد ثبات در بازار ارز است، گفت: البته این عبارت دچار بدفهمی شده و برخی احساس کردند منظور دولت تثبیت نرخ ارز روی یک یک نرخ ارز، اما آنچه که در مصوبه دولت است و اتفاق نظر وجود دارد ثبات نرخ ارز در سامانه نیما است. یعنی عمده واردات کشور در سامانه نیما و با نرخ نیما تامین شود و حالا ممکن است نرخ متوسط نرخ گاهی بیشتر و گاهی کمتر از ۲۸۵۰۰ تومان باشد.

وی تصریح کرد: آن چیزی که به صورت رسمی وارد می‌شود قرار است ارز آن در سامانه نیما تامین شود و صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را در این سامانه عرضه و واردکنندگان از این سامانه ارز مورد نیاز را تامین کنند.

خاندوزی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد بازار ارز کشور مادر سامانه نیما و سنا تامین می‌شود، گفت: یعنی حواله واردات کالا‌های مختلف یا نیاز‌های اسکناس ارز است بیش از ۸۰ درصد نیاز ارزی کشور است. بخشی از نیاز ارزی در سامانه نیما و بازار متشکل تامین نمی‌شود که از مبادی غیررسمی ارز آن تامین می‌شود. یک درصد دیگری هم باقی می‌ماند که خرید و فروش‌ها در بازار‌های فردایی ارز است که مجموع این دو عدد یعنی ارز قاچاق و قمار‌هایی که به صورت کاغذی انجام می‌شود ۱۵ تا ۱۶ درصد است.

وی ادامه داد: آن چیزی که مردم می‌بینند در فضای مجازی که نرخ ارز در حال افزایش است، نرخ ارز در بازار فردایی است که در حالی آن به عنوان پیشرو و نماگر ذهنیت‌ها و چشم انداز افزایش نرخ ارز را برای مردم به وجود می‌آورد و فکر می‌کنند قیمت کالا‌ها و خدمات با این نرخ افزایش می‌یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سامانه نیما هم ایراداتی دارد و برخی شرکت‌ها بیرون از سامانه با هزار و ۲ هزار توامن بیشتر معامله می‌کنند و این مشکلات باید اصلاح شود.

اشتباه در نحوه تخصیص ارز در سامانه نیما

خاندوزی با بیان اینکه دستور کار جدید دولت و بانک مرکزی اجرای تدابیر جدید با تیم جدید است، گفت: به عبارت دیگر بنای دولت و بانک مرکزی این است که تقاضا‌های ارز را مدیریت کند. بخشی از مشکلی که به وجود آمد بود در آبان و آذر اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه‌های بانک مرکزی بود و موجب شد تامین ارز برای واردات کالا‌هایی که با درهم باید وارد می‌شود محدودیت به وجود بیاید و این القا شود که گویا کشور ارز کم دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: واردات رسمی همه از استخر سامانه نیما تامین شود و در مقابل شرکت‌هایی که و کمیته تخصیص ارزی داشته باشیم، چون در این شرایط به کالا‌های غیرضرور ارز داده نشود.

تا شهریور ماه بازار ارز باثبات بود

خاندوری گفت: تا شهریور ماه ۱۴۰۱ نرخ ارز در نیما ۲۶۵۰۰ تومان و در بازار آزاد حدود ۳۰ هزار تومان بود. از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ماه ۱۴۰۱ ثبات خوبی در بازار وجود داشت، اما با التهاباتی که کشور و بازار به وجود آمد و القائاتی که انجام می‌شد، انتظارات تورمی در بازار ارز شکل گرفت.

ایجاد التهاب در بازار ارز با عددسازی کانال‌ها در فضای مجازی

وی افزود: وقتی درباره بازار فردایی صحبت می‌کنیم، می‌بینیم این کانال‌ها نه در روز‌هایی که خرید و فروش تجار وجود دارد بلکه در روز‌های تعطیل، روز جمعه، نه ساعت ۱۲ ظهر، ساعت ۸ شب قیمت بالا و پایین می‌رود. کسانی که فعال بازار ارز هستند، یک آقایی است که در ترکیه است و کانال از آنجا مدیریت می‌شود. در روز تعطیل فضاسازی می‌شود و تیتر می‌خورد که قیمت ارز چقدر شده است.

‌خاندوزی ادامه داد: مردم آگاه شده اند که چقدر از این تحولات ارزی ناشی از فضاسازی رسانه‌ای است. اما باید منصف باشیم و بپذیریم بخشی از مشکلات هم ناشی از سیاست‌ها بود که با تیم جدید اقتصادی به دنبال اصلاح آن‌ها هستیم.

بین نقد‌های به حق مردم و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل هستیم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما یک ثباتی نسبی تا اواخر تابستان داشتیم، اما در پاییز نوساناتی به وجود آمد، گفت: باید بین گلایه‌های مردم از شرایط اقتصادی مردم و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم. من هم به عنوان یک شهروند که خودم خرید می‌کنم و در بین مردم حضور دارم، افراد زیادی از وضعیت خودشان می‌گویند، گلایه‌های به حق و کاملا درست را بیان می‌کنند. قیمت مسکن و ارز و گوشت برای مردم است و دولت تلاش می‌کنم‌ای مسائل را مدیریت کند.

خاندوزی تصریح کرد: به ما پیشنهاد کردند که بعد از اینکه وارد وزارتخانه شدید، پیشنهاد کردند به منطقه بهتر شهر منتقل شوید، گفتم در همان منطقه ۱۱ می‌مانم و دغدغه آقای رئیس جمهور هم این است که دولت در بین مردم باشد.

تورم در سال‌های آینده به طور مستمر کاهش می‌یابد

وی با اشاره به فراز و فرود‌های شاخص تورم از سال ۱۳۳۰ تا ۱۴۰۱ گفت: این آمار را همان مجموعه‌ای تهیه کرده که دهه هاست در حال تولید آمار تورم است. ما یک قله تورم ۵۰ درصدی در بهمن ۷۴ داشتیم. یک قله دیگر در شهریور ماه ۱۴۰۰ بوده که عدد ۵۹.۳ درصد است. این قله دوم است. امروز وضعیت تورمی کشور ما نسبت به هر دو قله تورمی، پایین‌تر است. هر چند که تورم ۴۰ درصد هم برای دولت مطلوب نیست و همه سیاست دولت این است که تورم در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به صورت مستمر پایین بیاید.

تورم نقطه به نقطه در ۶ ماه اول ۲۵ درصد کاهش یافت

وی در واکنش به این سوال که شما وقتی نماینده مجلس بودید گفتید اگر دولت جدید کاری نکند تورم ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد، گفت: در همان ۶ ماه اول دولت سیزدهم تورم نقطه به نقطه ما ۲۴-۲۵ درصد کاهش یافت، افزود: تورم اعلامی بانک مرکزی ۲۹.۵ درصد کاهش یافت و این نشان می‌دهد از عدد ۱۰-۱۵ درصدی هم که من اعلا م کردم اگر دولت جدید کاری نکند تورم ۱۰-۱۵ درصد پایین می‌آید، پایین آمده بود.

تورم ۴۰ درصد زیبنده مردم و مطلوب دولت نیست، اما در مسیر کاهش تورم هستیم

وی ادامه داد: پاسخ کوتاه من به این سوال که آیا وضعیت رو به بهبود است یا نه، نه تنها تورم در بدترین نقطه تورمی نیستیم، بلکه در مسیر بهبود هستیم. در نقطه خوبی نیستیم، ۴۰ درصد تورم نه زیبنده مردم ایران است و نه مطلوب دولت ماست، اما در مسیر رو به کاهش است و اگر سیاست‌های دولت چند ماه اخیر را بررسی کنید، ما به استمرار در حال کند شدن تورم هستیم. حتما کالایی را که می‌خرید از گذشته گران‌تر است، اما شدت افزایش قیمت‌ها مقداری کمتر شده است.

۳ برنامه دولت برای کنترل تورم

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت برای کنترل تورم اول از سیاست خودکنترلی استفاده کرد یعنی به جای اینکه استقراض کنیم و از جیب مردم بذل و بخشش کنیم، دولت با سخت گیری از وزارتخانه‌های دولت شروع کرده است. در بسیاری موارد وزرا شاکی هستند که سازمان برنامه و نهاد‌های تخصیص اعتبار اینقدر سخت می‌گیرند. سال گذشته دولت قبل در ماه‌های اول ۵۴ هزارمیلیارد تومان استقراض کرد، امسال باوجود اینکه این همه از ابتدای سال گذشته، مجموع تنخواهی که از بانک مرکزی استفاده کرد ۷-۸ هزار میلیارد تومان بوده است. پس دولت اصلاحات را اول از خودش شروع کرده است.

خاندوری تصریح کرد: اقدام دوم، در شبکه بانکی انجام شد و دولت کنترل خلق پول بی ضابطه بانک‌ها را شروع کرد. فعالان اقتصادی می‌گویند چرا اینقدر دچار مضیقه هستیم، عمدتا به این خاطر است که کنترل‌هایی را روی بانک‌هایی که وضعیت نامناسبی دارند، صورت می‌گیرد.

وی افزود: اقدام سوم، کمک به کاهش نوسانات بازار ارز است. برخی در شبکه اجتماعی می‌گویند خود دولت باعث و بانی افزایش نرخ ارز است. یک ایده قدیمی از ۱۰۰ سال گذشته داریم که هر اتفاقی می‌افتد می‌گویند کار خودشان است. دولت ارز خود را در شبکه غیررسمی عرضه نمی‌کند که افزایش نرخ به نفع دولت باشد بلکه حتما به نفع دولت است که برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ثبات ایجاد کند.

ضریب جینی در سال ۱۴۰۱ کمتر از سال قبل خواهد بود

وزیر اقتصاد با اشاره به افزایش یارانه ۴-۵ برابری دهک‌های پایین جامعه، رایگان شدن گاز مصرفی برای کم مصرف‌ها و مناطق محروم، بیمه رایگان درمانی برای ۱۰ میلیون نفر و سایر سیاست‌هایی که دنبال شده برای کاهش فشار‌های تورمی، گفت: شواهدی که ما از اطلاعات اقتصادی اولیه به دست آوردیم این است که ضریب جینی و نابرابرای‌ها در سال ۱۴۰۱ کمتر از سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

دولت قبل نتوانست چک بلامحل برجام را وصول کند

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به هجمه‌های غیرمنصفانه علیه دولت سیزدهم گفت: بخشی از هجمه‌های غیرمنصفانه‌ای که علیه دولت می‌شود به خاطر این است که یک جریانی به دنبال این است که اثبات کند بدون حل مساله خارجی نمی‌توانید اقتصاد را اداره کنید. البته ما از تعامل با همه اقتصاد‌های دنیا استقبال می‌کنیم، اما مساله چک بلامحلی است که دولت قبل کشید و نتوانست وصول کند در غیر این صورت منافع برجام نصیب کشور می‌شد.

دولت سیزدهم در مذاکرات به دنبال چک باپشتوانه است

وی افزود: دولت سیزدهم هم که در مسیر ادامه مذاکرات است به دنبال این است که یک چک با پشتوانه برای مردمش نقد کند و نه یک چک بلامحل. موید این ادعا این است که صادرات کشور تا ۱۰ دی ماه ۱۹ درصد افزایش یافته. برخی می‌گویند حجم صادرات کم شده، اما صادرات هم به لحاظ وزن و هم ارزش افزایش یافته است. ارزش هر تن صادرات کالا‌ها ۱۵ درصد افزایش یافته و ترانزیت ما با کشور‌های همسایه ۸ درصد افزاش یافته است.

خاندوزی اظهارداشت: پس همه این قرینه‌ها نشان می‌دهد دولت به دنبال تعامل با کشور‌های همسایه و همه کشور‌هایی است که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ایران کار کنند. برخی هجمه‌های دیگر به خاطر ویژه خارجی است. دولت تدابیری دارد مانند اتفاقی که برای ابربدهکاران بانکی، افشای صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، شرکت‌های بخش عمومی، مدیران ناکارآمدی که وجود داشتند، جلوگیری از فرار مالیاتی، مساله امضای طلایی مجوز‌ها افتاد. برخی از هجمه‌ها به خاطر این است که منفعت برخی‌ها با این اقدامات دولت در حال از بین رفتن است.

پاسخ خاندوزی به هجمه‌ها

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: مب گویند دولت بدون برنامه است؛ واقعا دولتی که برنامه‌ای در اقتصاد نداشته باشد می‌تواند برای اولین بار قریب به ۲۰۰ هزار مجوز کسب و کار را برای مردم خودش بدون کاغذ و رفت و آمد صادر کند؟ اگر دولت برنامه نداشت، سرمایه گذاری خارجی که از ۲.۵ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار می‌رسید.

وی افزود: اگر دولت برنامه نداشت، کاهش نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد در تابستان امسال، رشد تولید بنگاه‌های بزرگ از عدد منفی به مثبت ۱۰.۲ درصد می‌رسید؟ آیا این میزان کاهش استقراض از بانک مرکزی و کنترل خلق پول شبکه بانکی محقق می‌شد؟

وزیر اقتصاد تصریح کرد: می‌گفتند باید بترسیم از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران، اما وقتی تورم تولیدکننده (تورم پیش رو) وقتی از ۸۳ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند (تاکید می‌کنم این عدد خوب نیست) نشان می‌دهد وضعیت رو به بهبود است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده