تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۷
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۸۷۵۸۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

دوروی سکه بازار مسکن/ تورم کنترل شود بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود

‌می‌متالز - مهم‌ترین مساله در بازار مسکن کم شدن قدرت خرید مصرف‌کننده است و درروی دیگر سکه باید گفت که اکثر فعالان املاک و مستغلات برای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی (الزاماً بد نیست، از دیدگاه من بار منفی ندارد) وارد این بازار می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، فخرالدین زاوه، کارشناس بازار مسکن بیان کرد: مهم‌ترین مساله در بازار مسکن کم شدن قدرت خرید مصرف‌کننده است و درروی دیگر سکه باید گفت که اکثر فعالان املاک و مستغلات برای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی (الزاماً بد نیست، از دیدگاه من بار منفی ندارد) وارد این بازار می‌شوند، این موارد باعث می‌شود که خصلت دارایی بودن مسکن و جنبه‌های آن بیشتر نمود داشته باشد. از طرفی با خروج متقاضیان مصرفی از حوزه املاک و مستغلات، حجم معاملات به نسبت چند سال گذشته که در کل سال‌های بهتری برای بازار مسکن بود، بسیار پایین آمده است. تحرکاتی هم که در ماه‌های اخیر در این بازار شاهد بودیم تحت تاثیر اقبال متقاضیان سرمایه گذاری و سفته بازی به این بازار میتوان ارزیابی کرد.
وی افزود: در کل این دست تحرکات را میتوان ناشی از ورود و خروج منابع به بازار‌های محتلف و تأثیرپذیر دارایی‌ها از شرایط اقتصاد کلان و ریسک‌های اقتصادی که کشور متحمل می‌شود، و به بیان دیگر بازآرایی پرتفوی دارایی اشخاص، دانست.

رشد پایدار اقتصادی تنها راه‌حل مشکل خانه‌دار شدن

زاوه با اشاره به سخت شدن خرید مسکن برای اقشار جامعه بیان کرد: درباره خانه‌دار شدن اشخاص میتوان به چند نکته مهم اشاره کرد. اول آن که، در تمام دنیا مسکن کالایی گران به‌حساب می‌آید و مهم‌ترین هزینه‌های خانه‌وار را به خود اختصاص می‌دهد تا جایی که بزرگ‌ترین دارایی اغلب خانوار‌ها مسکن است. به نوعی می‌توان گفت که گران بودن در ذات مسکن است. برای مرتفع کردن مشکل رؤیایی خانه، یک راه‌حل خاص برای همه اقشار بهینه نیست و باید راهکار‌های متفاوت برای قشر‌های مختلف جامعه درنظر گرفت. بخش مهمی از دغدغه مسکن برای جامعه را می‌توان با سامان‌دهی بازار اجاره مرتفع کرد، یعنی حتی شاید افراد نیاز به تملک مسکن نداشته باشند. مثل ان چیزی که در برخی از کشور‌های توسعه یافته شاهدیم که بخش مهمی از جامعه به رغم تمکن مالی مناسب، ضرورتی برلی برای خانه دار شدن نمیبیند و نیاز مسکن خود را در بازار اجاره مرتفع می‌کند.

وی ادامه داد: در بحث تملک مسکن ابتدا چالش درآمد و استطاعت مطرح می‌شود. درآمد علاوه بر آن که به خانوار‌ها کمک میکند، اقدام به خرید کالای گران‌قیمت مسکن کنند، مبنا و بستر مهمی هم برای توسعه‌یافتگی بازار مالی مسکن به شمار می‌رود. افزایش درامد جامعه به سیستم مالی امکان می‌دهد منابع بیشتری در اختیار متقاضیان خرید مسکن قرار دهد. به علاوه، در شرایط اقتصادی فعلی کشور حتی اگر سهم مناسبی از بهای یک ملک متوسط در قالب تسهیلات رهنی (وام خرید) به افراد پرداخت شود، بسیاری از خانوار‌های ما از بازپرداخت اقساط آن ناتوان هستند. البته که افزایش درآمد خانوار‌ها در گروی رشد اقتصادی پایدار کشور است، به بیان دیگر اقتصاد کلان کشور چالش مسکن را در دل خود جای‌داده و تا رشد پایدار اقتصادی ایجاد نشود، راه‌حل پایدار و مناسبی برای رؤیای خانه‌دار شدن وجود ندارد.

تورم کنترل شود بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود

این کارشناس حوزه مسکن در ادامه تشریح کرد: در کنار موارد مطروحه تورم هم باید کنترل شود، کنترل تورم برای توسعه بازار مالی مسکن بسیار مهم است. هم از این نظر که متقاضیان خرید مصرفی در جهش قیمتی عقب نماند و متضرر نشوند و هم آن که کنترل تورم نقش مهمی در توسعه‌ی بسیاری از ابزار‌ها و نهاد‌های مالی این حوزه (هم‌چون صندوق‌های املاک و مستغلات، بازار رهن، و اوراق بهادار بر پایه تسهیلات رهنی) ایفا می‌کند؛ بنابراین کنترل تورم هم بسیار مهم است هرچند عامل کلیدی همان بحث افزایش درآمد است.
سپرده بانکی ارزش پول را از بین می‌برد.

زاوه در پایان گفت: توصیه به سرمایه‌گذاری باید براساس شرایط هر شخص (پرتفوی دارایها، میزان ریسک‌پذیری و شناخت نسبت به بازار‌های مختلف) متفاوت است. اما به طور کلی در یک اقتصاد تورمی مثل کشور ما که نرخ‌های بهره‌ی واقعی اغلب منفی است و ارزش سپرده‌های بانکی با گذشت زمان کاهش می‌یابد، یک توصیه برای متقاضیان جوانی که مایل هستند در آینده خانه ملکی خریداری کنند، اما مبلغ پس‌اندازشان هنوز برای ورود به بازار مسکن مناسب نیست، میتواند آن باشد که با استراتژی‌های مختلف قدرت خرید سرمایه خود را در این بازار حفظ کنند. یکی از این راه‌ها سرمایه گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات است، که البته هنوز در کشور ما ابتدای راه است، اما در صورت بلوغ این نهاد میتواند راهکار مناسبی برای حفظ قدرت خرید پس‌انداز‌های خرد در بازار مسکن باشد. راهکار دیگر میتواند خرید گام به گام باشد. به این معنا که با خرید ملکی در ابعاد کوچک یا دورتر از مرکز سعی بر حفظ قدرت خرید خود کند تا در مراحل بعد و با جابه‌جایی و ارتقای تدریجی ملک براساس پس‌انداز‌های بعدی آن ملک را به ملک مطلوب‌تر تبدیل کنند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده