تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۳
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۸۸۰۱۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با ۳ نماینده مجلس مطرح شد:

نقش ویژه فولاد در اشتغال‌زایی، تولید ثروت و خلق ارزش‌افزوده

‌می‌متالز - فولاد اصلی‌ترین و مهم‌ترین ماده اولیه برای توسعه انرژی‌های احیا شدنی، تولید زیرساخت‌های انرژی خورشیدی و حتی انرژی بادی است و به همین دلیل در فهرست ارزشمندترین مواد اولیه فلزات اساسی در دنیا قرار دارد. در این روز‌ها که دنیا درگیر بحران‌های زیادی شده، یکی از اصلی‌ترین بحران‌ها اشتغال است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد توسعه صنعت فولاد می‌تواند در ایجاد شغل نقش مهمی داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، محصولات این صنعت را می‌توان ماده اولیه و مهمی برای توسعه زیرساخت‌های شهری و صنعتی قلمداد کرد و به همین دلیل است که در کشور‌های درحال توسعه سرمایه‌گذاری زیادی برای راه‌اندازی این صنعت انجام شده است.

پیرامون این موضوع و بررسی وضعیت کنونی صنعت فولاد کشور گفت‌وگویی را با ۳ تن از نمایندگان مجلس یازدهم ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

نقش ویژه فولاد در اشتغال‌زایی، تولید ثروت و خلق ارزش‌افزوده

فولاد، بخش اصلی صنایع کشور

الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حوزه فولاد بخش اصلی صنعت کشور را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: فولاد صنعتی اساسی و زیربنایی برای کشور به‌حساب می‌آید. برنامه‌هایی را که دولت‌ها در برنامه‌های مختلف توسعه در زمینه رشد این بخش از کشور در نظر گرفته‌اند را نیز می‌توان مثبت ارزیابی کرد. امروزه خوشبختانه نیاز‌های داخلی این بخش را تأمین کرده‌ایم و در بسیاری از مواد معدنی نیز صادرات خوبی داریم.

وی افزود: مشکل اساسی که امروزه مورد غفلت قانون‌گذاران و دولت قرار گرفته این است که باید منابع معدنی را به‌درستی تأمین کنیم. در همین راستا باید با تکمیل اکتشافات و کشف معادن جدید در سطح کشور نسبت به رفع این ضعف اهتمام داشته باشیم تا آینده و تداوم این صنعت را تضمین کنیم. امروزه اکتشافات ما خیلی ضعیف است؛ به صورتی که ما تاکنون در هفت درصد از سطح کشور اکتشاف کامل انجام داده‌ایم. متاسفانه ایران در زمینه تولید، اکتشاف و استفاده از مواد معدنی جزء ۱۰ کشور دنیا نیست؛ چراکه استخراج و شناسایی معادن در کشور با روش‌های مناسبی انجام نمی‌شود.

دهقانی با تاکید بر ضرورت انجام اسکن از کل معادن کشور، ادامه داد: استخراج و بهره‌برداری از مواد معدنی به روش‌های سنتی است که این امر مشکلاتی را ایجاد می‌کند، علاوه بر آن قوانین دست‌وپا گیری در این حوزه وجود دارد که ما درصدد اصلاح این قوانین هستیم. البته لازم به ذکر است که فعالان این حوزه تاکنون اکتشافات عمقی و سطحی نیز داشته‌اند؛ طوری که در چند هزار متری نیز به معادن دست پیدا کرده‌اند. اما نیاز است که به‌صورت گسترده‌تر و اساسی‌تر به این حوزه ورود داشته باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان اظهار کرد: در عرصه فولاد فعالیت‌های متنوع بسیاری می‌توان انجام داد. فولاد در اشتغال‌زایی، تولید ثروت و خلق ارزش‌افزوده بسیار حائز اهمیت است. ازاین‌رو نگاه ما در مجلس شورای اسلامی شفاف‌سازی فعالیت‌های سازمان‌های مرتبط با حوزه معدن است تا فعالیت معدن کاران تسهیل شود.

نقش ویژه فولاد در اشتغال‌زایی، تولید ثروت و خلق ارزش‌افزوده

عدم موفقیت در ایجاد صنایع پایین‌دستی

در ادامه محمدصالح جوکار عضو کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سیاست‌های کشور در حوزه صنایع معدنی بار‌ها مورد تاکید قرار گرفته، اما محقق نشده است. برای این مدل توسعه نیازمند راهبرد هستیم و یقیناً باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم. استانی همانند یزد در ایجاد صنایع معدنی موفق عمل کرده است، اما در ایجاد صنایع پایین‌دستی موفق نبوده‌ایم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت اعمال تغییرات جدی در چشم‌انداز آینده صنایع تاکید کرد و افزود: جای خالی صنایع پایین‌دستی و های‌تک همواره حس می‌شود و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، نقشه راه توسعه صنعتی هم باید تغییر کند. واحد‌های صنعتی برای ورود به بورس و تامین خوراک با مشکل مواجه هستند و واحد پتروشیمی برای تامین خوراک آن‌ها وجود ندارد بنابراین باید مجوز‌های لازم در این زمینه صادر شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت باید در این زمینه سیاست‌گذار باشد و بر توزیع عادلانه خوراک و جلوگیری از دلالی نظارت کند، افزود: در برخی مواقع شاهد فروش خوراک و دلالی هستیم در شرایطی که برخی از واحد‌های صنعتی نیازمند این خوراک هستند. استانی همانند یزد تشنه است و توسعه صنعتی نیز نیازمند آب است چراکه بدون آب به بن‌بست توسعه رسیده‌ایم. موافقت‌های لازم برای انتقال آب صادر و مورد تصویب و ابلاغ قرار گرفته است و هر چه زودتر اجرایی شود، روند توسعه استان تسهیل خواهد شد. با ایجاد تعاونی‌های فراگیر می‌توان نقدینگی را از بازار جمع کرده و تورم را مهار کرد. نمونه آن تعاونی‌ها با حدود ۳۰ هزار نفر سهامدار در استان تشکیل شده و موفق عمل کرده است و می‌تواند الگویی برای ایجاد تعاونی‌های معدنی نیز باشد.

نقش ویژه فولاد در اشتغال‌زایی، تولید ثروت و خلق ارزش‌افزوده

حقوق ریالی و هزینه‌های دلاری صحیح نیست

لطف‌الله سیاهکلی در رابطه با طرح تحقیق و تفحص از بورس کالا اظهار کرد: هنوز هیچ طرحی در دستور کار مجلس قرار نگرفته و به صحن علنی مجلس در این رابطه راه نیافته، اما تفحص در این زمینه بسیار ضروری است.

وی در رابطه با تاثیر عرضه کامل محصولات فولادی و فروش از طریق بورس کالا بر مدیریت بازار گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که یک ثباتی در بازار ایجاد شده است، قبلاً دست صادرکنندگان بسته بود چراکه بدون عرضه در بازار داخل، اقدام به صادرات محصولات می‌کردند که منجر به برهم زدن تعادل بازار داخل می‌شد، اما در حال حاضر مازاد بر فروش در بورس به مرحله صادرات می‌رسد و به‌نوعی صادرکننده هم تعیین تکلیف شده است بنابراین در حال حاضر یک قاعده‌ای حاکم و ثبات خوبی در بازار شکل گرفته است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر مصرف‌کنندگان داخلی علی‌رغم اینکه دولت، انرژی ارزان در اختیارشان قرار داده و نیروی انسانی نیز در کشور برای تولیدکننده ارزان است، اما محصولشان در داخل کشور به قیمت جهانی به مردم عرضه می‌شود. با توجه به اینکه فولاد جزء صنایع مادر است و کاربرد‌های فراوانی در مایحتاج مردم ازجمله خودرو، لوازم‌خانگی، مسکن و موارد دیگر دارد اینکه این محصولات با قیمت‌های جهانی در داخل کشور به دست مردم برسد، مردم را متضرر کرده و سود تنها نصیب دولت و تولیدکننده می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: بورس درواقع ثباتی را ایجاد کرده است، اما این سود حاصل از انرژی ارزان به جیب تولیدکننده می‌رود نه مصرف‌کننده و مصرف‌کننده همچنان محصولاتی گران خریداری می‌کند؛ برای این امر باید فکری اساسی کرد که مردم چه بهره‌ای می‌برند. اینکه حقوق مردم ریالی باشد و هزینه‌هایشان دلاری صحیح نیست. این دلاریزه شدن کالا‌ها فاصله بین درآمد و خرید مردم را افزایش داده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین وزارت صمت باید برای این مسئله راه‌حل بیندیشد، اما متاسفانه وزارت صمت خود را کنار کشیده و همه‌چیز را به گردن بورس کالا انداخته است.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده